„F” jak fizyka | Aktualności | Konferencje | Konkursy | Artykuły i publikacje

Artykuły i publikacje

 
Energetyka jądrowa w Polsce. Bać się jej czy się nie bać? – „oto jest pytanie”
Energetyka jądrowa tradycyjnie wywołuje emocje i jest przedmiotem licznych kontrowersji. Strach przed energią jądrową sięga czasu zbombardowania Hiroszimy, a spotęgowała go katastrofa w Czarnobylu. W obu przypadkach świat zobaczył ogrom niszczącej siły energii jądrowej. Ta ogromna siła oznacza także ogromne możliwości, które trzeba jednak umieć właściwie i bezpiecznie wykorzystać. Czy to jest możliwe, czy lepiej nie ryzykować?
prof. dr hab. Jan Pluta
pobierz artykuł »
 
Jak realizować kształcenie w zakresie fizyki w gimnazjum w świetle podstawy programowej z 2008 roku
Obecnie około 80% absolwentów gimnazjów podejmuje naukę w szkole umożliwiającej przystąpienie do egzaminu maturalnego. Większość z nich kontynuuje naukę na uczelniach wyższych. Aby zaspokoić zwiększone aspiracje młodych Polaków, trzeba dostosować programy nauczania do ich realnych (statystycznie) możliwości.
Teresa Szalewska
pobierz artykuł »
 
Jak rozciągnąć czas
Czasu na nauczanie fizyki jest mało, trzeba go więc wykorzystywać oszczędnie. Każdy nauczyciel ma swoje sposoby, aby jak najwięcej wycisnąć z 45 minut lekcji. A w jaki sposób mogą w tym pomóc autorzy i wydawcy książek edukacyjnych?
Marcin Braun
pobierz artykuł »
 
Na co zwracać uwagę, przygotowując uczniów do egzaminu gimnazjalnego od 2012 roku
Zasadniczym zadaniem nauczyciela fizyki jest osiągnięcie celów kształcenia określonych w podstawie programowej. Ponieważ pod koniec III etapu edukacyjnego gimnazjaliści przystąpią do zewnętrznych egzaminów, których wyniki mogą zadecydować o przyjęciu do wybranych szkół ponadgimnazjalnych, od nauczycieli oczekuje się także dobrego przygotowania uczniów do tych egzaminów.
Teresa Szalewska
pobierz artykuł »
 
O nowej podstawie programowej i zmianach w nauczaniu fizyki w liceum
Od roku szkolnego 2012/2013 w szkołach ponadgimnazjalnych będzie obowiązywać nowa podstawa programowa. Na etapie liceum zakłada ona zupełnie nową jakość nauczania. Jak wpłynie to na pracę nauczycieli fizyki w liceach?
prof. dr hab. Jan Mostowski
pobierz artykuł »
 
Planeta jaka jest, każdy widzi
Minęły już czasy, gdy na niebie rządziło pięć planet i nikt nie spodziewał się odkrycia następnej. Świat się zmienia – dziś w Układzie Słonecznym podziwiamy osiem planet – Merkurego, Wenus, Ziemię, Marsa, Jowisza, Saturna, Urana i Neptuna.
dr Weronika Śliwa
pobierz artykuł »
 
Nowa podstawa programowa i doświadczenia
Nowa podstawa programowa na ogół kojarzy się z ograniczaniem wymagań. Niektórzy uważają, że zmniejszono je słusznie, inni – wręcz przeciwnie. Gdy zaś jedni z drugimi wejdą w dyskusję, umyka sprawa najważniejsza.
Marcin Braun
pobierz artykuł »
 
„Spotkania z fizyką” – praca z uczniem słabym i zdolnym
Nowa podstawa programowa stawia przed nauczycielem i uczniem nowe zadania. Jej istotnym założeniem jest ograniczenie treści trudnych, szczególnie tych związanych ze skomplikowanymi obliczeniami, co często oznacza rezygnację z ilościowego omawiania zagadnień na rzecz ich jakościowego opisu.
Grażyna Francuz-Ornat
pobierz artykuł »
 
 
Strona główna  | Pracuj z nami  | Wyszukiwarka numerów dopuszczenia  | Kontakt
Regulamin księgarni  | Biuletyn Internetowy  | Archiwum magazynów dla nauczycieli  | Polityka plików cookies