Dołącz do ścisłej czołówki!

Szkoła już dawno przestała uczyć tylko teorii. Nowoczesne technologie, aplikacje i programy edukacyjne, z których tak chętnie korzystają zarówno nauczyciele, jak i uczniowie, rozwijają w nastolatkach cały szereg dodatkowych umiejętności. Laureaci, międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów udowadniają, że w sferze edukacji mamy coraz więcej do powiedzenia!

Spektakularne sukcesy

W maju głośno było o nastolatkach z Katowic, którzy zostali zwycięzcami Odysei Umysłu 2016. Chodzi o międzynarodowy konkurs twórczego rozwiązywania problemów. Podczas finału w USA Polacy zdobyli tytuł Mistrzów Świata w swojej kategorii wiekowej. Ich zadaniem, w ramach kategorii „Nowe życie rzeczy” było stworzenie historii bazującej na temacie recyklingu. Uczniowie z Katowic zrobili m.in. samochód ze starych wałków do ciasta. Rozmachu temu zwycięstwu dodaje skala konkursu. W zmaganiach tegorocznej edycji udział wzięło aż 830 grup z całego świata.

Kolejny wielki sukces odnieśli licealiści z Warszawy. Uczniowie LO im. Stefana Batorego zdobyli drugie miejsce podczas międzynarodowego konkursu modelowania matematycznego w Singapurze. Młodzi naukowcy pokonali tym samym 75 szkół z 30 krajów całego świata. Jak twierdzą finaliści, w rozmowie z Polskim Radiem [1], modelowanie matematyczne daje odpowiedzi na wiele praktycznych pytań, bo w matematyce można wszystko przewidzieć.

Spektakularne i często zaskakujące przykłady znaleźć można także w Polsce. Dwójka uczniów z Lublina, Aleksy Zgierski i Agata Wolfram została najmłodszymi finalistami VI Mistrzostw Polski Uczniów Szkół Cukierniczych ,,EXPO SWEET”. Zwycięzcy musieli zmierzyć się z tematem „Henryk Sienkiewicz i jego twórczość”. Oprócz sześciu deserów i tortu do degustacji uczniowie przygotowali specjalny tort nawiązujący do „Krzyżaków”. Na czekoladowych sercach ustawili dwa nagie miecze i pióro autora powieści.

Na kolejne sukcesy nie trzeba będzie długo czekać. Już 3 października startuje ogólnopolski konkurs „Projekt z klasą”, organizowany przez wydawnictwo Nowa Era, w którym uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych zgłaszają swoje pomysły na projekty edukacyjne i walczą o zdobycie grantów na ich realizację. Do wygrania jest aż 7 tysięcy złotych! Zeszłoroczni finaliści wykazali się wyjątkową kreatywnością i dojrzałością zgłaszanych projektów. Głośno było m.in. o gimnazjalistach z Krakowa, którzy postanowili zbudować łazika marsjańskiego. Dotychczas na tym polu główne sukcesy odnosili studenci politechnik. Nastolatkowie postanowili skonstruować maszynę według wytycznych międzynarodowego konkursu European Rover Challenge. Chodzi m.in. o przystosowanie maszyny do wykonywania ściśle określonych zdań eksperymentalnych, symulujących te podczas prawdziwej misji na Marsa. Wśród laureatów konkursu znaleźli się także autorzy sztuki teatralnej, gry planszowej, a także projektów ekologicznych i wspierających zdrowy styl życia. Głośno było także o uczennicach z Białegostoku, które nakręciły poruszający reportaż o nastoletnich rodzicach.

Rozwój umiejętności XXI wieku

Laureaci konkursu „Projekt z klasą” poza nagrodami zyskują także szereg umiejętności kształtowanych w uczniach dzięki pracy metodą projektu. O jej roli w nauczaniu i licznych zaletach mówią dziś już wszyscy: Ministerstwo Edukacji Narodowej, nauczyciele, pracodawcy, rektorzy wyższych uczelni, a także dziennikarze edukacyjni w Polsce. - W szkole nie chodzi tylko o naukę w ramach pewnej podstawy programowej, o zaliczenia, egzaminy i oceny. Szkoła, co jest pewną oczywistością, powinna uczyć i przygotowywać do dorosłego życia. Jak? Np. przez konkretne, poza edukacyjne zadania stawiane przed młodzieżą – tłumaczy Sylwia Czubkowska z Dziennika Gazety Prawnej. - Takie, które uczą działania zespołowego, rozbudzają czasem zaskakujące zainteresowania, zmuszają do myślenia nie tylko o swoim wyniku ale o sukcesie całego projektu – dodaje. Justyna Suchecka z Gazety Wyborczej idzie nawet o krok dalej, twierdząc, że nie ma lepszego sposobu na naukę niż właśnie metoda projektowa. - Uczy kreatywności, samodzielności, sprawia, że uczniowie angażują się w sprawy im bliskie. Projekty pokazują, co jest dla młodych ważne i pozwalają spojrzeć na świat ich oczami. To lekcja, która nigdy się nie kończy – tłumaczy.

Obie dziennikarki będą się w tym roku jeszcze baczniej przyglądać polskim uczniom. Postanowiły zasiąść w jury konkursu „Projekt z klasą” i wybierać najbardziej kreatywne projekty. Dołączył do nich także Jan Stradowski, szef działu nauka w magazynie Focus. - Będę szukał nieszablonowych, innowacyjnych rozwiązań. Zwłaszcza tych umiejętnie łączących nowe technologie z „ludzkim" podejściem, nakierowanym np. na pracę zespołową, integrację międzypokoleniową i kreatywne myślenie – komentuje trzeci z jurorów.

Każdy ma szansę!

Projekt z klasą startuje 3 października. Zgłaszając pomysły na projekty na stronie www.projektzklasa.pl uczniowie mogą zdobyć aż 7 tysięcy na ich realizację. Pula nagród to 23 granty o łącznej wartości 49 000 zł. Dodatkowo szansę na nagrody mają także szkoły. Ta, która zgłosi najwięcej projektów otrzyma tablicę interaktywną oraz prestiżowy tytuł „Dobrze zaPROJEKTowanej szkoły. Tegoroczną edycję patronatami honorowymi objęli: Minister Edukacji Narodowej, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, a patronatami medialnymi Dyrektor Szkoły i Głos Pedagogiczny oraz portal Edulandia.pl. Partnerem konkursu został polakpotrafi.pl, platforma finansowania społecznościowego.

Najnowsze

Oświadczenie w sprawie zmian w podręczniku „Tajemnice przyrody dla klasy czwartej szkoły podstawowej”

Wydawnictwo Nowa Era pragnie stanowczo zaprzeczyć  pojawiającym się informacjom o usunięciu numeru Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży z treści podręcznika „Tajemnice przyrody dla klasy czwartej szkoły podstawowej” autorstwa M. Marko-Worłowskiej, F. Szlajfera i J. Stawarz (numer dopuszczenia: 863/2019/z1). Numer telefonu nigdy nie był zamieszczony w treści podręcznika, nie może być więc mowy o jego usunięciu.