Znamy już laureatów VII edycji konkursu „Projekt z klasą”

W tym roku ponad 13 000 uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych zaangażowało się w niestandardowe projekty edukacyjne i walczyło o granty w VII edycji ogólnopolskiego konkursu „Projekt z klasą” organizowanego przez wydawnictwo Nowa Era. Laureaci po raz kolejny udowodnili, że dla młodych ludzi nie ma edukacyjnych granic, a naukę można łączyć z fantastyczną zabawą!

Ostatnie trzęsienia ziemi we Włoszech wstrząsnęły całą Europą. Dramat mieszkańców mieszał się z nadzieją, że w gruzach włoskich miasteczek są wciąż żywi ludzie, których zdoła się uratować. Ratownicy nie ustawali w poszukiwaniach, mimo iż zagrożenie kolejnych trzęsień było wciąż realne. Wydarzenia z października i listopada 2016 roku wpłynęły na życie wielu ludzi, jak się okazuje nie tylko tych, których dramat dotknął osobiście. Grupa licealistów z Koła postanowiła stworzyć robota i przystosować go do ratowania ludzi właśnie w miejscu takich katastrof.  Ich pomysł został doceniony i uczniowie zostali jednym z laureatów prestiżowego konkursu „Projekt z klasą” organizowanego przez wydawnictwo Nowa Era – zachwycając zarówno Jury konkursowe, jak i internautów. Dzięki temu dziś mogą się cieszyć z otrzymania  rekordowego grantu w wysokości 7000 zł na realizację tego ambitnego projektu.

W sieci pająka

– To nie jest pierwszy robot, który powstaje w naszej szkole. Dlatego chciałem, aby ten projekt poza aspektem technicznym miał także ten praktyczny. Wiedziałem, że uczniowie z którymi zamierzałem zbudować robota będą w stanie go zaprojektować i wydrukować na drukarce 3D. Dlatego zadałem im pytanie, do czego ma on służyć? – tłumaczy Bartosz Dudek, nauczyciel informatyki i koordynator nagrodzonego projektu. W odpowiedzi na zeszłoroczne trzęsienia ziemi w Europie, licealiści zdecydowali się stworzyć maszynę, która mogłaby patrolować gruzowiska w miejscu takich katastrof.
–Tak właśnie powstał projekt Spyder Hexapod - stabilny robot pająk z 6 kończynami, który mógłby swobodnie poruszać się w nieprzyjaznym terenie i szukać zasypanych ludzi. Nasz robot będzie miał także specjalne mocowanie na małą butelkę wody, którą mógłby dostarczyć potrzebującemu w miejscu katastrofy – dodaje nauczyciel.

Budową pająka zajmuje się pięcioosobowa grupa licealistów. W chwili obecnej uczniowie mają już gotowy m.in. projekt 3D, programiści opracowany system sterowania silniczkami, które będą umieszczone w nogach i lada moment rozpoczną drukowanie pierwszych elementów. Przyznany grant chcą wykorzystać m.in. na zakup profesjonalnych serwomechanizmów, które znacznie zwiększą możliwości robota.

Coś z niczego

Projekty, w które zaangażowane są kolejne roczniki uczniów, a czasem nawet całe szkoły stają się coraz bardziej popularne. W Lęborku, w Gimnazjum nr 1 im. Józefa Wybickiego uczniowie od lat zmieniają oblicze swojej szkoły tworząc z niej modne i inspirujące miejsce nauki. - Brakowało nam wszystkim w szkole „nieformalnego” pomieszczenia, gdzie uczniowie, będą mogli usiąść przy jednym stole, gdzie nie będzie twardych krzeseł tylko sofa, gdzie będzie można przyjąć gości, wypić herbatę i popracować projektowo – tłumaczy Anna Rzepa, koordynatorka projektu „Art. plus studio. Design w szkole”. – Zaczęło się od jednego pomieszczenia. Stworzyliśmy klasę, do której wchodzi się przez szafę pełną ubrań na wieszakach, w szatni na suficie powiesiliśmy trampki, a w świetlicy postawiliśmy dużą angielską budkę telefoniczną – dodaje. Wszystko utrzymane jest w nowoczesnym stylu, z podwieszanymi pod sufitem siedziskami, stolikami z palet, czy inspirującymi napisami na ścianach. W remont gimnazjum zaangażowani byli nie tylko uczniowie, ale i nauczyciele, pracownicy szkoły oraz rodzicie. – Ten projekt pokazuje, że wbrew obiegowym opiniom, w polskich szkołach jest miejsce na kreatywność uczniów, która procentuje często nawet latami – komentuje Agnieszka von Mallek z Nowej Ery, organizatora konkursu .

Wśród zwycięzców konkursu znalazły się jeszcze m.in. projekt reaktywacji szkolnego radiowęzła, stworzenie szkolnego kalendarza, gry miejskiej, zaaranżowania boiska na mapę aktywnych wulkanów czy nauka programowania dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie oraz z zespołem Aspergera.

Ciąg dalszy nastąpi

Przyznanie grantów uczniom to tak naprawdę początek fascynującej przygody. Każdy laureat staje teraz przed wyjątkową szansą pomnożenia otrzymanych funduszy, dzięki współpracy z platformą crowdfundingową. – Nasi zwycięzcy często realizują ambitne i długotrwałe projekty, które wymagają dodatkowego finansowania. Dlatego wraz z naszym partnerem, serwisem PolakPotrafi.pl dajemy uczniom taką możliwość – tłumaczy Agnieszka von Mallek z Nowej Ery. – VII edycja konkursu „Projekt z klasą”  była rekordowa - zgłoszonych zostało aż 627 pomysłów, a w działania projektowe zaangażowało się ponad 13 500 uczniów. Cieszymy się, że młodzież tak chętnie wciąga się w nasz konkurs i potwierdza, że nauka i rozwój praktycznych umiejętności mogą być fantastyczną zabawą. Jesteśmy dumni, że dzięki grantom Nowej Ery młodzież będzie mogła zrealizować swoje edukacyjne marzenia, a efekty ich pracy będą służyć także kolejnym rocznikom.– dodaje.

Pełna lista laureatów konkursu dostępna jest na stronie www.projektzklasa.pl. W tym roku Nowa Era  przyznała aż 23 granty o łącznej wartości 49 000 zł na projekty wybrane przez internautów, podczas obrad komisji konkursowej oraz dziennikarzy edukacyjnych zaproszonych do Jury. Tegoroczną edycję patronatami honorowymi objęli: Minister Edukacji Narodowej, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, a patronatami medialnymi Dyrektor Szkoły i Głos Pedagogiczny oraz portal Edulandia.pl. Partnerem konkursu został polakpotrafi.pl, platforma finansowania społecznościowego.

Najnowsze

Oświadczenie w sprawie zmian w podręczniku „Tajemnice przyrody dla klasy czwartej szkoły podstawowej”

Wydawnictwo Nowa Era pragnie stanowczo zaprzeczyć  pojawiającym się informacjom o usunięciu numeru Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży z treści podręcznika „Tajemnice przyrody dla klasy czwartej szkoły podstawowej” autorstwa M. Marko-Worłowskiej, F. Szlajfera i J. Stawarz (numer dopuszczenia: 863/2019/z1). Numer telefonu nigdy nie był zamieszczony w treści podręcznika, nie może być więc mowy o jego usunięciu.