Znamy już laureatów VII edycji konkursu „Projekt z klasą”

W tym roku ponad 13 000 uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych zaangażowało się w niestandardowe projekty edukacyjne i walczyło o granty w VII edycji ogólnopolskiego konkursu „Projekt z klasą” organizowanego przez wydawnictwo Nowa Era. Laureaci po raz kolejny udowodnili, że dla młodych ludzi nie ma edukacyjnych granic, a naukę można łączyć z fantastyczną zabawą!

Ostatnie trzęsienia ziemi we Włoszech wstrząsnęły całą Europą. Dramat mieszkańców mieszał się z nadzieją, że w gruzach włoskich miasteczek są wciąż żywi ludzie, których zdoła się uratować. Ratownicy nie ustawali w poszukiwaniach, mimo iż zagrożenie kolejnych trzęsień było wciąż realne. Wydarzenia z października i listopada 2016 roku wpłynęły na życie wielu ludzi, jak się okazuje nie tylko tych, których dramat dotknął osobiście. Grupa licealistów z Koła postanowiła stworzyć robota i przystosować go do ratowania ludzi właśnie w miejscu takich katastrof.  Ich pomysł został doceniony i uczniowie zostali jednym z laureatów prestiżowego konkursu „Projekt z klasą” organizowanego przez wydawnictwo Nowa Era – zachwycając zarówno Jury konkursowe, jak i internautów. Dzięki temu dziś mogą się cieszyć z otrzymania  rekordowego grantu w wysokości 7000 zł na realizację tego ambitnego projektu.

W sieci pająka

– To nie jest pierwszy robot, który powstaje w naszej szkole. Dlatego chciałem, aby ten projekt poza aspektem technicznym miał także ten praktyczny. Wiedziałem, że uczniowie z którymi zamierzałem zbudować robota będą w stanie go zaprojektować i wydrukować na drukarce 3D. Dlatego zadałem im pytanie, do czego ma on służyć? – tłumaczy Bartosz Dudek, nauczyciel informatyki i koordynator nagrodzonego projektu. W odpowiedzi na zeszłoroczne trzęsienia ziemi w Europie, licealiści zdecydowali się stworzyć maszynę, która mogłaby patrolować gruzowiska w miejscu takich katastrof.
–Tak właśnie powstał projekt Spyder Hexapod - stabilny robot pająk z 6 kończynami, który mógłby swobodnie poruszać się w nieprzyjaznym terenie i szukać zasypanych ludzi. Nasz robot będzie miał także specjalne mocowanie na małą butelkę wody, którą mógłby dostarczyć potrzebującemu w miejscu katastrofy – dodaje nauczyciel.

Budową pająka zajmuje się pięcioosobowa grupa licealistów. W chwili obecnej uczniowie mają już gotowy m.in. projekt 3D, programiści opracowany system sterowania silniczkami, które będą umieszczone w nogach i lada moment rozpoczną drukowanie pierwszych elementów. Przyznany grant chcą wykorzystać m.in. na zakup profesjonalnych serwomechanizmów, które znacznie zwiększą możliwości robota.

Coś z niczego

Projekty, w które zaangażowane są kolejne roczniki uczniów, a czasem nawet całe szkoły stają się coraz bardziej popularne. W Lęborku, w Gimnazjum nr 1 im. Józefa Wybickiego uczniowie od lat zmieniają oblicze swojej szkoły tworząc z niej modne i inspirujące miejsce nauki. - Brakowało nam wszystkim w szkole „nieformalnego” pomieszczenia, gdzie uczniowie, będą mogli usiąść przy jednym stole, gdzie nie będzie twardych krzeseł tylko sofa, gdzie będzie można przyjąć gości, wypić herbatę i popracować projektowo – tłumaczy Anna Rzepa, koordynatorka projektu „Art. plus studio. Design w szkole”. – Zaczęło się od jednego pomieszczenia. Stworzyliśmy klasę, do której wchodzi się przez szafę pełną ubrań na wieszakach, w szatni na suficie powiesiliśmy trampki, a w świetlicy postawiliśmy dużą angielską budkę telefoniczną – dodaje. Wszystko utrzymane jest w nowoczesnym stylu, z podwieszanymi pod sufitem siedziskami, stolikami z palet, czy inspirującymi napisami na ścianach. W remont gimnazjum zaangażowani byli nie tylko uczniowie, ale i nauczyciele, pracownicy szkoły oraz rodzicie. – Ten projekt pokazuje, że wbrew obiegowym opiniom, w polskich szkołach jest miejsce na kreatywność uczniów, która procentuje często nawet latami – komentuje Agnieszka von Mallek z Nowej Ery, organizatora konkursu .

Wśród zwycięzców konkursu znalazły się jeszcze m.in. projekt reaktywacji szkolnego radiowęzła, stworzenie szkolnego kalendarza, gry miejskiej, zaaranżowania boiska na mapę aktywnych wulkanów czy nauka programowania dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie oraz z zespołem Aspergera.

Ciąg dalszy nastąpi

Przyznanie grantów uczniom to tak naprawdę początek fascynującej przygody. Każdy laureat staje teraz przed wyjątkową szansą pomnożenia otrzymanych funduszy, dzięki współpracy z platformą crowdfundingową. – Nasi zwycięzcy często realizują ambitne i długotrwałe projekty, które wymagają dodatkowego finansowania. Dlatego wraz z naszym partnerem, serwisem PolakPotrafi.pl dajemy uczniom taką możliwość – tłumaczy Agnieszka von Mallek z Nowej Ery. – VII edycja konkursu „Projekt z klasą”  była rekordowa - zgłoszonych zostało aż 627 pomysłów, a w działania projektowe zaangażowało się ponad 13 500 uczniów. Cieszymy się, że młodzież tak chętnie wciąga się w nasz konkurs i potwierdza, że nauka i rozwój praktycznych umiejętności mogą być fantastyczną zabawą. Jesteśmy dumni, że dzięki grantom Nowej Ery młodzież będzie mogła zrealizować swoje edukacyjne marzenia, a efekty ich pracy będą służyć także kolejnym rocznikom.– dodaje.

Pełna lista laureatów konkursu dostępna jest na stronie www.projektzklasa.pl. W tym roku Nowa Era  przyznała aż 23 granty o łącznej wartości 49 000 zł na projekty wybrane przez internautów, podczas obrad komisji konkursowej oraz dziennikarzy edukacyjnych zaproszonych do Jury. Tegoroczną edycję patronatami honorowymi objęli: Minister Edukacji Narodowej, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, a patronatami medialnymi Dyrektor Szkoły i Głos Pedagogiczny oraz portal Edulandia.pl. Partnerem konkursu został polakpotrafi.pl, platforma finansowania społecznościowego.

Najnowsze

Trenuj, zapamiętuj, wygrywaj!

Proces nauki jest podobny do uprawiania sportu. Zanim zaczniesz biegać musisz się dobrze przygotować. Ważna będzie odpowiednia dieta, obuwie i wybór optymalnego dystansu dostosowanego do twoich możliwości. Jeśli przygotowujesz się do maratonu musisz zadbać o kondycję fizyczną, a gdy czeka cię seria egzaminów, np. maturalnych, kluczowa będzie sprawność twojego mózgu. Tak, możesz sprawić, by był bardziej efektywny. Jak? Podpowiadamy.

Dzieci i języki obce – obalamy mity!

Włoski dla czterolatków, a angielski od przedszkola… Czy małe dzieci mogą uczyć się języków obcych, czy lepiej zaczekać, aż zaczną chodzić do podstawówki? Te i inne pytania zadaje sobie wielu rodziców. Zwłaszcza, że w naszym społeczeństwie pokutuje wiele mitów związanych z wprowadzaniem drugiego języka. Ile w nich prawdy? Sprawdzamy!

500+ w szkole

Program „Rodzina 500+” to niewątpliwie ogromna rewolucja na polskim rynku. W okresie wakacji media chętnie informowały o wzmożonej turystyce i zapełnionych kurortach nad Bałtykiem. Dzięki dofinansowaniu domowego budżetu przed wieloma rodzinami otworzyły się zupełnie nowe możliwości, z których rodzice chętnie korzystają. Na co Polacy wydadzą „500+” we wrześniu?

Stać cię na więcej!

Szkolny festiwal filmowy, a może własny kanał telewizyjny dla maturzystów? Uczniowie coraz chętniej angażują się w projekty edukacyjne i zaskakują niestandardowymi pomysłami, bo w swoich działaniach chcą wyjść poza utarte schematy. Wbrew obiegowym opiniom problemem nie jest więc zniechęcenie i zbyt mała kreatywność uczniów, lecz brak odpowiednich funduszy niezbędnych do realizacji ambitnych planów. Podpowiadamy, co zrobić, żeby je znaleźć.