Będzie się działo!

Aż 627 nauczycieli otrzymało tytuł „PROJEKTantów edukacji”.

Rośnie nowe pokolenie - pokolenie Z, młodzież ze smartfonami przyrośniętymi do ręki, indywidualiści niepotrafiący odnaleźć się w realiach współczesnego rynku pracy... Co o tych sformułowaniach, powtarzanych przez opinię publiczną jak mantra, myślą sami zainteresowani? Czy rzeczywiście rośnie nowe pokolenie? Tak! Pokolenie nastolatków aktywnych, wrażliwych i kreatywnych. W tym roku ponad 13 tysięcy z nich zaangażowało się w niestandardowe projekty edukacyjne i walczyło o granty w VII edycji ogólnopolskiego konkursu „Projekt z klasą” organizowanego przez wydawnictwo Nowa Era. Laureaci po raz kolejny udowodnili, że dla młodych ludzi nie ma edukacyjnych granic!

Ostatnie trzęsienia ziemi we Włoszech wstrząsnęły całą Europą. Dramat mieszkańców mieszał się z nadzieją, że w gruzach włoskich miasteczek są jeszcze żywi ludzie, których zdoła się uratować. Ratownicy nie ustawali w poszukiwaniach, mimo iż zagrożenie kolejnych trzęsień było wciąż realne. Wydarzenia z października i listopada ubiegłego roku wpłynęły na życie wielu ludzi, jak się okazuje nie tylko tych, których dramat dotknął osobiście. Grupa licealistów z Koła postanowiła stworzyć robota i przystosować go do ratowania ludzi właśnie w miejscu takich katastrof. Uczniowie zostali jednym z laureatów prestiżowego konkursu „Projekt z klasą” wydawnictwa Nowa Era – zachwycając zarówno Jury konkursowe, jak i internautów – i otrzymali rekordowy grant w wysokości 7000 zł na realizację tego ambitnego projektu.

W sieci pająka

- To nie jest pierwszy robot, który powstaje w naszej szkole. Dlatego chciałem, aby ten projekt poza aspektem technicznym miał także ten praktyczny. Wiedziałem, że uczniowie z którymi zamierzałem zbudować robota będą w stanie go zaprojektować i wydrukować na drukarce 3D. Dlatego zadałem im pytanie, do czego ma on służyć?

– tłumaczy Bartosz Dudek, nauczyciel informatyki i koordynator nagrodzonego projektu. W odpowiedzi na zeszłoroczne trzęsienia ziemi w Europie, licealiści zdecydowali się stworzyć maszynę, która mogłaby patrolować gruzowiska w miejscu takich katastrof.
–Tak właśnie powstał projekt Spyder Hexapod - stabilny robot pająk z 6 kończynami, który mógłby swobodnie poruszać się w nieprzyjaznym terenie i szukać zasypanych ludzi. Nasz robot będzie miał także specjalne mocowanie na małą butelkę wody, którą mógłby dostarczyć potrzebującemu w miejscu katastrofy – dodaje nauczyciel.

Budową pająka zajmuje się pięcioosobowa grupa. W chwili obecnej uczniowie mają już gotowy m.in. projekt 3D, programiści opracowany system sterowania silniczkami, które będą umieszczone w nogach i lada moment rozpoczną drukowanie pierwszych elementów. Przyznany grant chcą wykorzystać m.in. na zakup profesjonalnych serwomechanizmów, które znacznie zwiększą możliwości robota. Dzięki dofinansowaniu będzie to możliwe. Uczniowie swoim pomysłem, zaangażowaniem, wiedzą i wrażliwością skradli serca nie tylko komisji konkursowej, ale także Justyny Sucheckiej z Gazety Wyborczej, która jako juror konkursu przyznała im dodatkowo Złoty Grant. – W tym projekcie widać wielkie zaangażowanie młodzieży, słychać ich głos – uzasadnia dziennikarka. – Bardzo podobało mi się prowadzenie kanałów w mediach społecznościowych i zachwycił mnie film promocyjny na YouTube. Widać, że to będzie projekt, który ma szanse wciągnąć innych uczniów, a przede wszystkim w przyszłości mogą go rozwijać kolejne grupy uczniów. Za co trzymam kciuki – dodaje.

Coś z niczego

Takie projekty, w które zaangażowane są kolejne roczniki uczniów, a czasem nawet całe szkoły stają się coraz bardziej popularne. W Lęborku, w Gimnazjum nr 1 im. Józefa Wybickiego uczniowie od lat zmieniają oblicze swojej szkoły tworząc z niej modne i inspirujące miejsce nauki. - Brakowało nam wszystkim w szkole „nieformalnego” pomieszczenia, gdzie uczniowie, będą mogli usiąść przy jednym stole, gdzie nie będzie twardych krzeseł tylko sofa, gdzie będzie można przyjąć gości, wypić herbatę i popracować projektowo – tłumaczy Anna Rzepa, koordynatorka projektu „Art. plus studio. Design w szkole”. – Zaczęło się od jednego pomieszczenia. Stworzyliśmy klasę, do której wchodzi się przez szafę pełną ubrań na wieszakach, w szatni na suficie powiesiliśmy trampki, a w świetlicy postawiliśmy dużą angielską budkę telefoniczną – dodaje. Wszystko utrzymane jest w nowoczesnym stylu, z podwieszanymi pod sufitem siedziskami, stolikami z palet, czy inspirującymi napisami na ścianach. W remont gimnazjum zaangażowani byli nie tylko uczniowie, ale i nauczyciele, pracownicy szkoły oraz rodzicie. W tej chwili uczniowie planują spektakularną aranżację szkolnej biblioteki. Chcą udowodnić, że książki można nagrodę w wysokości 5000 zł, w tym Złoty Grant Sylwii Czubkowskiej z Dziennika Gazety Prawnej. Ciekawe, jak oryginalne aranżacje powstaną w Lęborku, dzięki wykorzystaniu tych funduszy…  – Ten projekt pokazuje, że wbrew obiegowym opiniom, w polskich szkołach jest miejsce na kreatywność uczniów, która procentuje często nawet latami – komentuje Agnieszka von Mallek z Nowej Ery, organizatora konkursu – Gimnazjaliści z Lęborka uczą się projektowania z wykorzystaniem zaawansowanych programów, ale w swoich działaniach wykorzystują także ogólnodostępne materiały np. te z recyclingu. Przeszukują strychy w poszukiwaniu mebli czy dodatków, które następnie poddają renowacji przywracając im drugie życie.  Nasi laureaci po raz kolejny udowadniają, że najprostszy projekt może stać się spektakularny dzięki pomysłowości i zaangażowaniu grupy – dodaje.

Wśród zwycięzców konkursu znalazły się jeszcze m.in. projekt reaktywacji szkolnego radiowęzła, stworzenie szkolnego kalendarza, gry miejskiej, zaaranżowania boiska na mapę aktywnych wulkanów czy nauka programowania dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie oraz z zespołem Aspergera. Ten ostatni projekt realizowany jest w Gimnazjum nr 17 Specjalnym w Kielcach i zdobył Złoty Grant jednego z jurorów konkursu – Osoby ze spektrum autyzmu często mają uzdolnienia matematyczne lub predyspozycje do zawodu programisty. W innych krajach coraz częściej są zatrudniane przez firmy informatyczne. W Polsce ten trend dopiero się pojawia i bardzo się cieszę, że zespół z kieleckiego gimnazjum próbuje się weń wpisać w solidny i kreatywny sposób – tłumaczy juror Jan Stradowski, szef działu nauka w magazynie Focus.

Ciąg dalszy nastąpi

Przyznanie grantów uczniom to tak naprawdę początek fascynującej przygody. Każdy laureat staje teraz przed wyjątkową szansą pomnożenia otrzymanych funduszy, dzięki współpracy z platformą crowdfundingową. – Nasi zwycięzcy często realizują ambitne i długotrwałe projekty, które wymagają dodatkowego finansowania. Dlatego wraz z naszym partnerem, serwisem PolakPotrafi.pl dajemy uczniom taką możliwość – tłumaczy Agnieszka von Mallek z Nowej Ery. – VII edycja konkursu „Projekt z klasą”  była rekordowa - zgłoszonych zostało aż 627 pomysłów, a w działania projektowe zaangażowało się ponad 13 500 uczniów. Cieszymy się, że młodzież tak chętnie wciąga się w nasz konkurs i potwierdza, że nauka i rozwój praktycznych umiejętności mogą być fantastyczną zabawą. Jesteśmy dumni, że dzięki grantom Nowej Ery młodzież będzie mogła zrealizować swoje edukacyjne marzenia, a efekty ich pracy będą służyć także kolejnym rocznikom.– dodaje.

Pełna lista laureatów konkursu dostępna jest na stronie www.projektzklasa.pl. W tym roku Nowa Era  przyznała aż 23 granty o łącznej wartości 49 000 zł na projekty wybrane przez internautów, podczas obrad komisji konkursowej oraz dziennikarzy edukacyjnych zaproszonych do Jury. Tegoroczną edycję patronatami honorowymi objęli: Minister Edukacji Narodowej, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, a patronatami medialnymi Dyrektor Szkoły i Głos Pedagogiczny oraz portal Edulandia.pl. Partnerem konkursu został polakpotrafi.pl, platforma finansowania społecznościowego.

Najnowsze

Dlaczego nowa podstawa?

Wywiad z panią Dorotą Dziamską, koordynatorką prac nad podstawą programową wychowania przedszkolnego, konsultantem metodycznym wychowania przedszkolnego, dyrektorem z Pracowni Pedagogicznej im. prof. Ryszarda Więckowskiego, ekspertem Stowarzyszenia Rzecznik Praw Rodziców

Nowe ramowe plany nauczania podpisane

17 marca br. minister Anna Zalewska podpisała rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla szkół publicznych. Zasadniczą zmianą w stosunku do dotychczas obowiązujących ramowych planów nauczania jest ich sama konstrukcja, która przypisuje konkretne godziny do poszczególnych klas dla poszczególnych przedmiotów (dotychczasowe ramowe plany nauczania określały minimalny wymiar godzin na danym etapie edukacyjnym).