
Poznajcie metodę Flipped Classroom!Jak „zacząć od końca” i odnieść sukces na lekcji? Czy jesteśmy gotowi na to, aby wyjść ze strefy nauczycielskiego komfortu i oddać odpowiedzialność za proces uczenia się naszym uczniom? Czy warto czasami „stanąć na głowie”, aby lekcja się udała? Dlaczego „odwracanie nauczania” zrobiło się modne?
Jak „zacząć od końca” i odnieść sukces na lekcji? Czy jesteśmy gotowi na to, aby wyjść ze strefy nauczycielskiego komfortu i oddać odpowiedzialność za proces uczenia się naszym uczniom? Czy warto czasami „stanąć na głowie”, aby lekcja się udała? Dlaczego „odwracanie nauczania” zrobiło się modne?
Szanowni Państwo! Poznajcie metodę Flipped Classroom i rozpocznijcie swoją własną przygodę z odwracaniem nauczania!
Jeśli szukając odpowiedzi na postawione wyżej pytania, Wasze przemyślenia krążyły wokół nauczyciela, który umie indywidualizować pracę w zespole, swobodnie używa nowoczesnych technologii w celach edukacyjnych, potrafi intensyfikować stopień trudności, rozumie specyfikę grupy i posiada umiejętność wychodzenia poza schematy – koniecznie przyjrzyjcie się metodzie Flipped Classroom! Jako praktykująca „flipped teacher” opowiem:
- jak (i czy warto) rozpocząć pracę tą metodą?
- co zyskujemy i czy istnieją jakieś minusy tej taktyki?
- które narzędzia TIK pomogą w organizacji kolejnych etapów odwróconego nauczania (od organizacji komunikacji z uczniami poza szkołą poprzez wybór materiałów do prezentacji zagadnień po przeprowadzenie angażujących zajęć)?
- czy jesteśmy gotowi na przekazanie procesu uczenia się w ręce naszych uczniów, wspieranie ich w rozwijaniu kompetencji przyszłości (21st Century Skills) oraz zmianę paradygmatu roli nauczyciela?
Jak działa „odwrócona klasa”?
Idea jest bardzo prosta. Zmieniamy tradycyjny model lekcyjny, zaczynając niejako od końca – pracy w domu. Jednakże głównym celem tego zadania nie jest utrwalenie nabytych w czasie lekcji wiadomości, a przygotowanie się do tego, co na tej lekcji będzie.
W wielkim skrócie:
- Nauczyciel przygotowuje i udostępnia uczniom „pakiet startowy” z najważniejszymi materiałami dotyczącymi następnej lekcji (film, podcast, artykuły, quizy, zadania interaktywne, prezentacje).
- Uczeń zapoznając się z nowym materiałem w domu, przed lekcją, przejmuje odpowiedzialność za proces zdobywania wiedzy. Robi to we własnym tempie, w swojskich warunkach, na własnych zasadach, tak jak lubi.
- Podczas lekcji następuje ugruntowanie i sprawdzenie wiedzy, jest czas na zadawanie pytań, praktyczne, angażujące i niesztampowe ćwiczenia, a także na informację zwrotną.
Jak przygotować lekcję, czyli krok po kroku
Przygotowując „zajęcia odwrócone”, powinniśmy pamiętać o następujących niezbędnych etapach:
- Zaplanowanie lekcji i proces przygotowania lekcji (praca nauczyciela w domu) – analiza metody, zaplanowanie celów i realizowanych treści. Etap ten jest niezwykle ważny – musimy tak dobrać materiał dla ucznia, aby ułatwić mu samodzielne przyswojenie treści (tradycyjnie podawanych przez nauczyciela w klasie).
- Przygotowanie materiałów do samodzielnej nauki dla ucznia oraz ćwiczeń, które nauczyciel udostępni podczas lekcji (tę pracę nauczyciel musi wykonać w domu….tak, tak, nikt nie mówił, że będzie łatwo!). Przy tej metodzie trzeba się napracować, jednak dobre przygotowanie gwarantuje późniejszy sukces. Najlepiej kierować się metodą KWIK (materiały powinny być konkretne, wciągające, intrygujące, krótkie).
- Przeprowadzenie wstępnej lekcji, podczas której wprowadzimy uczniów w ideę odwróconej klasy, podamy temat następnych zajęć (najlepiej ciekawy i intrygujący) oraz zamieścimy na e-platformie materiały do samodzielnej nauki.
- Samodzielne zdobywanie przez uczniów wiedzy na zadany temat (praca uczniów w domu) – najlepiej przeznaczyć na nie ok. 3–5 dni.
- Przeprowadzenie lekcji, podczas której zweryfikujemy wiadomości zdobyte w domu, uporządkujemy informacje oraz zaangażujemy uczniów w praktyczne ćwiczenia.
- Omówienie i podsumowanie tematu oraz procesu zdobywania wiedzy i umiejętności. Dobrze na to znaleźć czas, chociaż różnie z tym bywa
Jakie narzędzia TIK pomogą nam przygotować „odwrócone nauczanie”?
- TedEd – tworzenie lekcji na podstawie wideo – zadania, dyskusje, dodatkowe materiały
- EDpuzzle oraz PlayPosit –tworzenie interaktywnych filmów (dodawanie notatek, quizów, w tym zamieszczanie pytań otwartych i wielokrotnego wyboru)
- LearningApps oraz Educaplay – kopalnia przeróżnych quizów, generatorów i aplikacji (chyba nie istnieje typ łamigłówki, której tam nie ma)
- Screencast-O-Matic – nagrywanie – zgrywanie obrazu z pulpitu komputera z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows (sprawdza się podczas tworzenia szkoleń, tutoriali bądź prezentacji)
- Padlet
- Dysk Google
- Blendspace
- Nearpod
- Seesaw
- Pearltrees
- FB: grupy uczniowskie, przedmiotowe (ku pamięci: dozwolone od lat…13 (!)
- Platformy do tworzenia interaktywnych grup i klas z możliwością dodawania zadań, załączników oraz monitorowania postępów uczniów: Edmodo oraz Schoology
- Dysk Google
- E-dziennik
- Interaktywne quizy:
- Kody QR
Należy pamiętać, że „odwrócone nauczanie” wymaga dojrzałości i odpowiedzialności oraz obustronnego, uczniowsko-nauczycielskiego zaufania. Bez starannego przemyślenia i zaplanowania pracy oraz przygotowania odpowiednich materiałów dla ucznia lekcja może okazać się wielką fikcją. Ponadto nauczyciel powinien być gotowy na opuszczenie strefy komfortu i oddanie uczniom odpowiedzialności za proces zdobywania wiedzy. Paradygmat roli nauczyciela zmienia się, wymuszona zostaje rezygnacja z roli eksperckiej i jedynego źródła informacji. Nauczyciel staje się przewodnikiem, partnerem i inspiratorem ucznia.
POWODZENIA!!!
CZY WIESZ, ŻE….
Pracując metodą Flipped Classroom, rozwijasz w uczniach kluczowe kompetencje oraz umiejętności cyfrowe niezbędne do funkcjonowania na rynku pracy przyszłości.
Czyli:
- samodzielność, umiejętność poszukiwania i sortowania informacji
- krytyczne myślenie
- współpracę w zespołach zadaniowych
- kreatywność, interdyscyplinarność
- myślenie zadaniowe i procesowe29
- znajomość języków obcych
Pobierz NARZĘDZIOWNIK – PADLET Z APLIKACJAMI
MRS POPPY, CZYLI KIM JEST JUSTYNA MAK?
Nauczycielka, trener i coach językowy; zafascynowana narzędziami, które usprawniają proces nauczania/uczenia się i świadomie wspierają w rozwoju; autorka innowacji pedagogicznych oraz szkolna koordynatorka wielu TIK-owych projektów i programów.