Organizacja Europejskiego Dnia Języków w szkole

Europejski Dzień Języków od dłuższego czasu zaskarbia sobie rzesze wielbicieli i osób chętnych do zorganizowania obchodów tego wydarzenia w szkole. Imprezy klasowe, szkolne, a nawet powiatowe pojawiają się w kalendarzach nauczycieli oraz uczniów. Dlaczego warto zorganizować EDJ i jak „przebrnąć” przez przygotowania– słów kilka.

 Od roku 2001, w którym Komitet Ministrów Rady Europy przyjął deklarację o ustanowieniu corocznych obchodów europejskiego święta języków, w wielu krajach europejskich dzień 26 września jest wielkim świętem całego środowiska edukacji językowej. Podstawowe cele Europejskiego Dnia Języków to m.in. ukazanie opinii publicznej znaczenia uczenia się i nauczania języków obcych, szerzenia idei wielojęzyczności oraz porozumienia pomiędzy różnymi kulturami; promowanie różnorodności kulturowej i językowej Europy jako bogactwa, które należy rozwijać i pielęgnować oraz propagowanie uczenia się języków przez całe życie. 

Od czego warto zacząć?

  1. Obowiązkowo odwiedź oficjalną stronę EDJ  - to kopalnia pomysłów, materiałów i inspiracji, na podstawie której można przygotować tak naprawdę każde zadanie! Dostępna w 36-ciu wersjach językowych!  
  2. Promuj, pokazuj i zachęcaj!
    - Zrób gazetkę z ciekawostkami językowymi w sali lekcyjnej (patrz punkt wyżej),
    - Dzień przed imprezą zorganizuj „treasure hunt” z kodami QR na korytarzach w szkole (podczas przerw uczniowie skanują kody zawierające np. niebanalne aplikacje do nauki języków, ciekawe strony z obcojęzycznymi artykułami czy słowniki).
    - Napisz e-maila do polskiego punktu kontaktowego z prośbą o materiały promocyjne; e-mail do p.Barbary Skaczkowskiej: barbara.skaczkowska@men.gov.pl. Materiałów nie jest zbyt dużo, ale można pozyskać kilka oficjalnych plakatów, naklejek, opasek odblaskowych czy zakładek do książek.
    - Koniecznie wpisz swoje przedsięwzięcie do oficjalnego kalendarza EDJ – nada to rangę waszym „poczynaniom” :-).
    - Załóż fanpage wydarzenia, na którym, oprócz relacji i fotografii z corocznych wydarzeń, będziesz przez cały rok szkolny „wrzucać” ciekawostki językowe dla uczniów i ich rodziców: przykładowy FP EDJ – ZS nr 1 w Ostrzeszowie.
  3. Zorganizuj IMPREZĘ!!

 

a) czas, miejsce i sposób

Czy chcesz, aby to były małe, skromne obchody w klasie? Czy może powinna to być duża uroczystość „z przytupem” w auli szkoły albo wydarzenie o zasięgu powiatowym? Nie ukrywam, ja wybieram wyjście poza klasę, nie rezygnując z elementów zabawy podczas lekcji. Do auli szkolnej zapraszamy co roku 4-osobowe drużyny z różnych klas, często są z nami gimnazjaliści z III-ich klas oraz „starsza młodzież” w kategorii „OPEN” – np. rodzice lub zaprzyjaźnieni studenci Uniwersytetu III Wieku. Nie martwcie się datą – oficjalna to 26 września (w tym roku przypada we wtorek), ale jeśli macie „poślizg”, nic nie szkodzi, najważniejsza jest IDEA!!

 

 

b) podziel obowiązki i angażuj nauczycieli różnych przedmiotów

W  mojej szkole jest 10-ciu (!!) językowców i każdy przygotowuje swoje zadanie, odpowiada za nie i przeprowadza je. Ale to wcale nie powiedziane, że takie wyzwania MUSI przygotować językowiec. Przecież język polski też jest językiem europejskim, a i niejeden nauczyciel pamięta język rosyjski. Historyk i geograf pięknie sprawdzą się w zadaniach z mapą, a wuefista przypilnuje zadania ruchowego – czyli „bieganego” dyktanda. 

 

c) zadania

Najważniejsze, aby angażowały, bawiły i ciekawiły! W zeszłym roku promowaliśmy zastosowanie nowoczesnych technologii w nauce języków obcych – poprosiliśmy zatem uczestników, aby zaopatrzyli się w urządzenia cyfrowe z dostępem do Internetu i zaproponowaliśmy:

  • interaktywne quizy (Kahoot) i zabawę z QR kodami,
  • postawiliśmy na umiejętność wyszukiwania informacji metodą Webquest i rozwiązywanie zagadek.

Ponadto, ekipy uczestników rywalizowały ze sobą:

  • rozwiązując literackie, multimedialne, muzyczne i gramatyczne zadania z m.in. języka niemieckiego, angielskiego, rosyjskiego lub…..chorwackiego.
  • zawodnicy brali udział w konkurencjach takich jak: „biegane” dyktando, znajomość przysłów z języka angielskiego i niemieckiego, znajomość położenia państw na mapie i zabawa z alfabetem rosyjskim.

Zazwyczaj pracujemy w grupach. Za pomocą rzutnika pokazujemy kolejne zadanie, jego autor objaśnia zasady, włączamy stoper (przykładowy TUTAJ: http://www.online-stopwatch.com/bomb-countdown/), a uczestnicy przygotowują odpowiedzi.

 

Uzyskane punkty za poszczególne zadania są na bieżąco zliczane przez członków jury składającego się z nauczycieli języków obcych (stworzyliśmy w tym celu tabelę w Excelu).

WARTO POMYŚLEĆ!!!

A może w tym roku zorganizować zyskujący coraz większą popularność ogólnoszkolny Europejski Escape RoomUczniowie mogliby pracować w swojej klasie i rozwiązywać zagadki, które prowadziłyby do uzyskania KODU, który otwierałby drzwi sali?

 

d) znajdź sponsorów

Aby nadać wydarzeniu rangę oraz wzmocnić siłę konkurencji między zespołami, dobrze przewidzieć nagrody za zdobycie największej ilości punktów oraz przyznać zwycięzcom jakiś tytuł, np. „Znawcy Języków Europejskich”. W tym celu zachęcam, aby przede wszystkim poprosić o wsparcie dyrekcję szkoły, ale również, odpowiednio wcześniej, napisać pismo z prośbą do lokalnych przedsiębiorców oraz rady powiatu. Zazwyczaj udaje się nam pozyskać słodkości dla uczestników, gadżety, małą sumę pieniędzy, a ostatnio….. jednodniową wycieczkę do wybranego miasta dla zwycięzców od właścicielki biura turystycznego!!!

 

 

Czy zdecydujecie się na kameralne obchody EDJ w klasie czy grupie, czy na spektakularną imprezę powiatową – zawsze warto zaangażować swoją energię i pomysły w organizację tego święta. Gdy nauce towarzyszą emocje, radość i jak najczęstsze otwieranie okna na świat – miejsce istnienia różnych kultur, zjawisk i języków, powstaje niesamowita wartość dodana. Jest ona niezmiernie ważna dla zaistnienia naszych uczniów i nas samych w środowisku szkolnym, bo buduje dobre, trwałe relacje oparte na pasji i zaangażowaniu.

Scenariusz Europejskiego Dnia Języków do pobrania niżej.

 

 

 

Zobacz odcinek Mrs Poppy pt.Europejski Dzień Języków


 

 

 

MRS POPPY, CZYLI KIM JEST JUSTYNA MAK?
Nauczycielka, trener i coach językowy; zafascynowana narzędziami, które usprawniają proces nauczania/uczenia się i świadomie wspierają w rozwoju; autorka innowacji pedagogicznych oraz szkolna koordynatorka wielu TIK-owych projektów i programów.