Przedszkolaki – cyfrowe bystrzaki!

Rozwiązania edukacyjne na tablet, tablice interaktywną, komputer zdobywają coraz większą popularność w nauczaniu. Współczesny świat bez technologii zdaje się nie istnieć, to co cyfrowe jest niezaprzeczalnie już teraz niezbędne w nauczaniu i wzbogacające proces nauczania i uczenia się języka obcego!

Wszyscy znamy takie dzieciaki. Maluchy z tabletami, smartfonami czy laptopami, które wybierają aplikacje, ściągają gry czy oglądają bajki równie swobodnie, jak bawią się samochodzikiem czy lalką. W sieci można znaleźć setki filmików nagranych przez zachwyconych dorosłych, na których ledwie odrośnięte od ziemi brzdące rysują, układają puzzle, grają w przeróżne gry na tabletach – i trzeba przyznać, idzie im to świetnie. Często o wiele lepiej niż ich rodzicom, nie mówiąc już o dziadkach.

Nazywamy ich pokoleniem cyfrowych tubylców, w przeciwieństwie do starszego pokolenia – cyfrowych imigrantów.



























Według diagnozy przeprowadzonej w 2016 roku co dziesiąty trzylatek i ponad jedna trzecia polskich czterolatków to pełnoprawni użytkownicy Internetu, a 90 proc. dzieci – czy to sześcio-, czy siedmioletnich – zaczynających naukę w szkole, ma spore doświadczenie w posługiwaniu się komputerami i surfowaniem w sieci.

​Rozwiązania edukacyjne na tablet, tablice interaktywną, komputer zdobywają coraz większą popularność w nauczaniu. System edukacji stawia sobie, jako jeden z celów, przygotowanie uczniów do życia i radzenia sobie we współczesnym świecie. Edukacja musi więc przystosować się do zmieniających się warunków – nie może działać w oderwaniu od rzeczywistości, nie może więc również działać bez współczesnej technologii.

Współczesny świat bez technologii zdaje się nie istnieć, to co cyfrowe jest niezaprzeczalnie już teraz niezbędne w nauczaniu i wzbogacające proces nauczania i uczenia się języka obcego.

 

Jak korzystać z TIK?

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego rekomenduje korzystanie z Technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w pracy z dziećmi. Warto je wykorzystywać na zajęciach w przedszkolu, pamiętając że materiały cyfrowe powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym i wspierać inne aktywności.

Dzieci potrzebują ruchu, rozwijania sprawności grafomotorycznych, społecznych, opiekuńczych, potrzebują nauczyciela, kart pracy i materiałów które można dotknąć, pokolorować, pociąć, zabrać do domu, powiesić w domu na lodówce czy zawieźć babci.

​Proponuję więc łączenie tradycyjnych materiałów z materiałami cyfrowymi – które mogą być używane przez nauczyciela z grupą, ale również indywidualnie przez dzieci i z rodzicem w domu (w przyszłości).

 

O czym warto pamiętać

Korzystając z TIK możemy dostosować formy nauczania do potrzeb edukacyjnych uczniów o odmiennych stylach uczenia się i różnych typach inteligencji, znacząco zwiększamy dynamikę zajęć, rozwijamy naszą kreatywność. Jednak warto uczulić uczniów, że korzystanie z sieci wymaga odpowiedniego podejścia i zachowania.

 

Dlaczego warto korzystać z TIK?

Lista korzyści wynikających ze stosowania TIK jest dość długa, jednakże do najcenniejszych właściwości urządzeń należy możliwość kreatywnego ich wykorzystania. Każdy nauczyciel może przygotować zajęcia, dostosowując je do potrzeb edukacyjnych konkretnej grupy uczniów. Pomimo, że zaprojektowanie takich zajęć wymaga wcześniejszego przygotowania materiałów dydaktycznych, jest to inwestycja w przyszłość, gdyż zajęcia można zapisać w pamięci komputera i wykorzystać w kolejnych latach pracy dydaktycznej.

​Materiały cyfrowe mogą być z powodzeniem używane na lekcjach języka obcego z uczniami w każdym wieku – od przedszkolaków po osoby dorosłe.

 

 

Angielski w domu

LearnEnglish Kids

http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en

platforma do nauki angielskiego zawierająca mnóstwo gier, piosenek i ćwiczeń dla dzieci a dla rodziców wskazówki, jak pomagać pociechom w nauce angielskiego – wszystko dostępne bezpłatnie

Anglomaniacy

http://www.anglomaniacy.pl/

strona służąca zabawie i nauce języka angielskiego, zawiera dużo quizów, piosenek, materiałów do drukowania, zabaw, alfabet i słownik obrazkowy dla najmłodszych

Yummy.pl

http://www.yummy.pl/

platforma internetowa zawierająca liczne gry językowe dostosowane do konkretnych grup wiekowych (dzieci i młodzieży w wieku od 2 lat do 16 lat)

Zosia i Kevin

http://zosiaikevin.pl/

kurs angielskiego przygotowany z myślą o dzieciach pomiędzy trzecim a szóstym rokiem życia

Super memo

http://www.supermemo.net.pl/

serwis poświęcony nauce angielskiego (i innych języków) dla dzieci, głównie dla przedszkolaków, zawierający wiele darmowych, jak i odpłatnych kursów angielskiego dla dzieci

Learning Chocolate

http://www.learningchocolate.com/

platforma do nauki słowek oraz darmowy obrazkowy słownik języka angielskiego dla dzieci online

Angielski w przedszkolu i szkole

Super Simple

https://supersimpleonline.com/

strona internetowa, która oprócz znanych piosenek zawiera także materiały wideo oraz materiały dla nauczycieli: karty obrazkowe, karty pracy, gry itp.

Zimmer Twins Make a Movie

http://www.zimmertwins.com/

aplikacja do robienia animowanych filmów – dobra do użycia na tablicy ze starszymi przedszkolakami, można razem wybierać element, powtarzać 

Duolingo dla szkół

https://schools.duolingo.com/

platforma do nauki języków obcych

Kahoot

https://kahoot.com/

Platforma internetowa do tworzenia i przeprowadzania interaktywnych quizów

Storybird

https://storybird.com/

Platforma dla pisarzy, czytelników i artystów (ilustratorów) w każdym wieku, pozwala każdemu na stworzenie wizualnej opowieści (bajki, książki) z wykorzystaniem ogromnej bazy ilustracji

Trzypoziomowy kurs języka angielskiego dla przedszkoli

unikatowa hybrydowa metoda łącząca materiały tradycyjne i lekcje cyfrowe.

Wszystkich uczestników konferencji eduTech zapraszamy do rejestracji na stronie www.englishplaybox.pl i bezpłatnego korzystania z ponad 150 lekcji cyfrowych dla przedszkolaków od 3 do 6 roku życia.