Przepis na wyjątkowy podręcznik do języka angielskiego

Już od listopada codziennie analizujemy nową podstawę programową  i zastanawiamy się w grupie mądrych ludzi, którzy zajmują tworzeniem podręczników, co się zmieni…

Już od listopada codziennie analizujemy nową podstawę programową i zastanawiamy się w grupie mądrych ludzi, którzy zajmują tworzeniem podręczników, co się zmieni od września 2017. Pokazywaliśmy nasze przemyślenia wielu nauczycielom i pytaliśmy, co jest dla nich największym zaskoczeniem i powodem do niepokoju.

Po tych kilku miesiącach intensywnej pracy chciałbym się z Wami podzielić kilkoma przemyśleniami.

Większość autorów i nauczycieli, z którymi rozmawiamy uważa, że to dobrze, że pojawiły się oczekiwania dotyczące poziomów językowych (A1 po 3 klasie, A2+/B1 po klasie 8 szkoły podstawowej). A dlaczego? Ponieważ, jest wskazane, aby mieć punkt odniesienia, jasno określony cel i do niego konsekwentnie dążyć.

Dla nas tworzących podręczniki, nowe poziomy językowe to również wyzwanie. Co zrobiliśmy? Naszym zadaniem jest stworzenie podręczników tak, aby wymagały od ucznia więcej, nie zawracały z materiałem przy zmianie etapu edukacyjnego i brały pod uwagę różnice w poziomach uczniów. I wyrównywały poziom w górę, a nie w dół.

Wyszło nam z tego, że musimy w naszych podręcznikach:

  • na początkowym etapie zwiększyć tempo wprowadzania słownictwa,
  • zapewnić dużą ilość materiału ćwiczeniowego,
  • stopniowo, od 3 klasy wprowadzać gramatykę,
  • zapewnić kompatybilność poziomów przy przejściu z klasy 3 do 4 i z klasy 6 do 7,
  • stworzyć Bank Pomysłów z ćwiczeniami dla uczniów na różnych poziomach i o różnych potrzebach edukacyjnych,
  • i wreszcie ‘podkręcić’ reagowanie językowe od klasy 4 do klasy 8.

A do tego dodać przyprawę National Geographic – najcudowniejsze źródło prawdziwych, autentycznych materiałów i inspiracji dla uczniów i nauczycieli, autorów i wydawców. Filmy, zdjęcia i prawdziwe historie, które się dzieją w różnych miejscach świata zawsze zaskakują i pokazują, jak ważna dla zrozumienia tego świata jest umiejętność posługiwania się językiem obcym.

Czy to wystarczy? Oczywiście, że nie. Podręcznik to tylko narzędzie, a do tego aby nauczyć i osiągnąć potrzebne poziomy, niezbędny jest zmotywowany i kreatywny nauczyciel… ale o to nie martwię się w ogóle. 

Dyrektor Wydawniczy

Marcin Wojtyński