Spotkanie siódme: „Oscarowe” lekcje

 

Mrs Poppy radzi:
Angielski to (nowa) podstawa! Czyli jak się nie dać zmianom?
Spotkanie siódme: „Oscarowe” lekcje – czyli film na zajęciach językowych

 

Materiały i narzędzia autentyczne to dziś wszechdostępne i wszechobecne dobro i skarb w rękach nauczyciela. Po co stwarzać pozory rzeczywistości na lekcjach języka angielskiego, skoro mamy taką mnogość i różnorodność materiałów autentycznych w zasięgu ręki? Dzisiejsze spotkanie dotyczy przede wszystkim materiałów wizualnych, czyli FILMÓW w różnych postaciach, np. filmów dokumentalnych, spotów reklamowych, programów telewizyjnych, piosenek, teleturniejów i innych.

  • Czy czujecie ich MOC?
  • Czy dostrzegacie ich mnogość i różnorodność?
  • Czy wiecie, jak używać ich na lekcjach w zaskakujący i nieszablonowy sposób?

Nowa podstawa programowa określa w warunkach realizacji następujące działania, na które powinniśmy położyć nacisk podczas zajęć językowych: „wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, nagrań audio, książeczek), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, takich jak np.: tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne. (…) Nauczyciele powinni zachęcać uczniów do pracy własnej z wykorzystaniem filmów, zasobów internetu, książek (np. uproszczonych lektur), komunikatorów i mediów społecznościowych w odpowiednim zakresie i stosownie do wieku uczniów”

 

 

Jak pracować z filmem na lekcjach? Czyli albo… albo:

  • przeprowadzenie całej lekcji na podstawie materiału filmowego (baza, podstawa, oparcie); sekcja filmowa w podręczniku
  • wykorzystanie fragmentu filmu/programu jako wprowadzenia do tematu (zaciekawienia na początku zajęć), „towarzysza”, rozgrzewki, przerywnika czy podsumowania lekcji.

Z pomocą w przeprowadzeniu „oscarowych” zajęć przychodzą nam często skrupulatnie przygotowane przez wydawnictwa i wplecione w program nauczania lekcje filmowe jako sekcje w podręczniku, odpowiednio dopasowane do wieku i umiejętności uczniów. Bardzo często towarzyszą im karty pracy, zadania projektowe czy wsparcie technologiczne (np. kody QR – aby uczeń mógł samodzielnie pracować w domu).​

Co należy wziąć pod uwagę, dobierając materiał filmowy do wieku i poziomu zaawansowania uczniów?

  • Treść (zadbajmy o to, aby tematy znajdowały się w sferze zainteresowań naszych uczniów, były praktyczne i do zastosowania w realnym życiu, spersonalizowane, kontrowersyjne, dziwne, niecodzienne)
  • Długość (lepiej mniej – ale intrygująco! – niż długo i nudno lub trudno)
  • Stopień trudności (patrz wyżej, a ponadto: zawsze dostosowujmy treści leksykalno-gramatyczne do poziomu językowego naszych uczniów, koniecznie zostawiając lukę poznawczą, czyli nowe struktury, zagadnienie tematyczne lub leksykę do przyswojenia).

10 kreatywnych sposobów użycia materiału filmowego na lekcji języka obcego:

  1. Vlogi– czyli nowy wymiar wykładu – zagadnienie gramatyczne przedstawione przez znanego blogera z YouTube’a zamiast nauczyciela przedmiotu to hit!
  2. Film bez obrazu– nauczyciel puszcza tylko fonię (pytamy uczniów, kim są bohaterowie, ile mają lat, jak wyglądają, gdzie się znajdują).
  3. Przewidywanie, co będzie dalej lub co wydarzyło się przed sytuacją zaprezentowaną w materiale filmowym (ćwiczenie słownictwa oraz czasów gramatycznych: przewidywanie przyszłości, przeszłość).
  4. Przeprowadzenie dyskusji na temat fragmentu filmu – plusy/minusy; zgadzam się/nie zgadzam się, popieram/odrzucam. Ważne, aby przed oglądaniem wyraźnie sformułować cel tej czynności.
  5. Oglądanie przygotowanego materiału filmowego przed lekcją, w domu, jako wprowadzenie do tematu lub wyjaśnienie zagadnienia – materiał powinien być inspirujący i ciekawy, ponieważ na zajęciach na jego podstawie nauczyciel sprawdzi wiedzę za pomocą ćwiczeń, zadań lub interaktywnych quizów. Warto tutaj zaprzyjaźnić się z metodą Flipped Classroom (odwrócona klasa/lekcja).
  6. Urywek filmuna początku lekcji – jako wprowadzenie do tematu, próba rozbudzenia zainteresowania – nauczyciel pyta uczniów, o czym będzie lekcja, jaki będzie temat, o czym będziemy rozmawiać, czego się uczyć? Taka oglądano-mówiona rozgrzewka.
  7. Notowanie słówek i wyrażeń w trakcieodtwarzania materiału filmowego (np. wypisanie wszystkich czasowników w czasie przeszłym czy nazw zwierząt, miejsc albo kolorów). Tutaj świetnie sprawdza się podział na grupy (każda grupa wypisuje inne słownictwo). Podczas kolejnego oglądania grupy wymieniają się kartkami i odhaczają usłyszane słowa, które wypisali poprzednicy (ewent. dopisują dodatkowe pomysły).
  8. Film niemy– pokazujemy fragment i prosimy uczniów o dopisanie dialogów bohaterów (również zwierząt ) lub napisów (komentarzy).
  9. Podział na grupy – jedna grupa ogląda fragment filmu, druga wychodzi z klasy. Następnie uczniowie opowiadają sobie o filmie, grupa, która nie widziała materiału, notuje informacje, dopytuje o szczegóły. Następuje ponowna projekcja i sprawdzenie.
  10. TED Ed (http://ed.ted.com/lessons) – polecam, bo są tam tysiące materiałów na wszelakie tematy, gotowe lekcje do wykorzystania (zadania: Watch – Think – Dig Deeper – Discuss) oraz możliwość zaadaptowania własnego filmu z YT i stworzenia odpowiednich zadań.

KU PAMIĘCI! Czyli słów kilka na zakończenie :)

Nasza nauczycielska misja to m.in. nauczenie dzieci „poruszania” się w rzeczywistości XXI wieku oraz ułatwienie im nabycia niezbędnych kompetencji przyszłości – musimy zatem sami być nowocześni, życzliwi i otwarci na nowoczesne narzędzia i materiały oraz metody nauczania. Pamiętajmy również, że „w nauczaniu języka obcego, obok konieczności rozwijania wszystkich sprawności językowych, bardzo istotne jest zapewnienie realnego kontekstu edukacyjnego, tzn. bazowanie na oryginalnych materiałach, jak np. zdjęcia, filmy, nagrania. Filmy w oryginalnej wersji językowej to nie tylko autentyczny materiał językowy, lecz także źródło ważnej wiedzy kulturoznawczej”. Najważniejsze, aby oglądanie materiału filmowego na lekcji nie ograniczało się tylko do projekcji – musimy koniecznie zadbać o głębsze przetworzenie zadań, aby były dla naszych uczniów wielką przygodą i wyzwaniem oraz dotykały sfery intelektualnej, poznawczej i emocjonalnej.

Zobacz 7 odcinek Mrs Poppy radzi: Praca z filmem

 

 

 

MRS POPPY, CZYLI KIM JEST JUSTYNA MAK?
Nauczycielka, trener i coach językowy; zafascynowana narzędziami, które usprawniają proces nauczania/uczenia się i świadomie wspierają w rozwoju; autorka innowacji pedagogicznych oraz szkolna koordynatorka wielu TIK-owych projektów i programów.