Spotkanie ósme. „Jedną nogą” na wakacjach

Jak się zorganizować i jakich materiałów użyć po wystawieniu ocen, aby nauczycielowi i uczniowi chciało się chcieć, gdy wszyscy są hiperzmęczeni? Z pomocą nadchodzą gotowe lekcje, pomysły, scenariusze i karty pracy!

 

Mrs Poppy radzi (przed) wakacyjnie:
Spotkanie ósme:
Jedną nogą” na wakacjach, czyli jak się zorganizować na ostatniej prostej!

 

Jest taki czas, gdy internet zalewa fala zdjęć, obrazków i infografik ukazujących nauczyciela „na ostatniej prostej” – wyczerpanego, bez sił i chęci. I coś w tym jest! Spada wtedy nasza efektywność, a co za tym idzie – efektowność.

Podobnie jest z uczniami. Najpierw czekają na wystawienie ocen końcowych, a potem już tylko odliczają dni do wakacji. To odliczanie nie powinno być nudne i monotonne – wykorzystajmy ten czas, aby odstawić tradycyjne lekcje podręcznikowe i powtórzyć tematy, które są przyjemne, znane i praktyczne. Jak się zatem zorganizować i jakich materiałów użyć po wystawieniu ocen, aby nauczycielowi i uczniowi chciało się chcieć, gdy wszyscy są hiperzmęczeni?

Z pomocą nadchodzą gotowe lekcje, pomysły, scenariusze i karty pracy. Co to dla nas oznacza? Minimum przygotowania, maksimum powtarzania, zabawy i zanurzenia w języku podczas ostatnich zajęć w naszej szkole! A co najważniejsze: można je swobodnie wykorzystać także we wrześniu, podczas tzw. „okresu bezpodręcznikowego” z nowymi grupami. Zapraszam na przegląd aktywności przygotowanych przez naszych ekspertów z podziałem na klasy 1–3 oraz 4–8.

Klasowe mrowisko maluszków… bo im nigdy nie wyczerpują się baterie (klasy 1–3)

Jakie tematy najlepiej poruszać? Bliskie, znane, „swojskie”, które są MOJE (np. moje wakacje, zabawki, zwierzątka, szkoła, pokój, rodzina, przyjaciele, ubrania, hobby). Jest to ważne, gdyż dzieci czują się ekspertami w dziedzinach, które znają, łatwiej się otwierają na komunikację oraz chętniej angażują w różne zaproponowane przez nauczyciela aktywności.

Na jakie aktywności stawiać?

  • zabawy komunikacyjne – podczas których podstawą jest śmiech, zaskoczenie, ruch, np. przedstawianie się, powtarzanie chórem, uzupełnianie luk informacyjnych, quizy, gry planszowe (words, words, words…)
  • ruchowe – podczas których czynności ilustrowane są ruchem; kalambury, wykonywanie poleceń nauczyciela lub kolegi, „odkrzesłowienie”, zabawy na świeżym powietrzu (oby pogoda sprzyjała!)
  • multisensoryczne – czyli angażujące wiele zmysłów jednocześnie podczas nauki oraz powtarzania (mózg rozgrzany do czerwoności!)
  • kolorowe – zawsze i wszędzie, np. kolorowanie obrazków zgodnie z poleceniami nauczyciela; własna zabawa kolorami; kolorowe karteczki samoprzylepne (tęcza kreatywności)
  • karty pracy – po co je robić, skoro są do pobrania poniżej 

Jeśli chcesz dowiedzieć się, na czym polegają aktywności pt. „Noisy animals and farmers” (i dlaczego nauczyciel powinien umieć chrząkać jak świnka), „My family is super” (czyli jak narysować dziadka skaczącego po kanapie), „Zoo in the house” czy „Up and down” – sięgnij do naszych gotowych materiałów! Ponadto m.in.: jak przygotować supergrę „Wyścig zwierząt” (czyli nakrętki po napojach na wagę złota) i „Jakie to hobby” (umiejętności aktorskie mile widziane).

„Ciekawski George” – czyli jak zadowolić zmęczonego, acz głodnego wiedzy ucznia starszego Klasy (4–8)

Jakie tematy najlepiej poruszać? W tej grupie wiekowej sprawdzą się już materiały autentyczne – zawsze „wciągają”, a szczególnie, jeśli dotyczą modnych tematów „na czasie” (np. celebrytów, znanych postaci ze świata sportu czy filmu, ciekawych faktów o świecie czy międzynarodowych firm znanych z reklam telewizyjnych). Ponadto, tak jak w grupie młodszej, nic tak nie „rozgada” naszych podopiecznych, jak „swojskie klimaty” i personalizowanie zadań. Strzałem w dziesiątkę będą m.in.: aktywne spędzanie wakacji, moja rodzina, zawody, rozrywka, zakupy, programy telewizyjne i filmy czy jedzenie.

Na jakie aktywności stawiać?

  • burza (młodych) mózgów – mapy myśli i brainstorming to genialny sposób na zaangażowanie największych „milczków”. W klasach z dostępem do komputerów/tabletów zachęcam do wykorzystania narzędzia Answer Garden do generowania chmur wyrazów podczas burzy mózgów
  • wykorzystaj zdjęcie – nie zapominajmy o potędze obrazków, zdjęć i plakatów – maksimum komunikacji przy ich opisywaniu!
  • gotowce my love! – pracujmy na gotowych materiałach (do pobrania poniżej) – ale pozwólmy uczniom być autorami zadań, testów, krzyżówek, ćwiczeń interaktywnych czy gier planszowych do nich. Nauczyciel pełni wtedy rolę wspierającą i nadzorującą, jest partnerem i kierunkowskazem 
  • project freak – pokochajmy metodę projektu, która angażuje wszystkich, uwielbia team-work i wspiera wybuchy kreatywności naszych uczniów!
  • aktorzy na start – dajmy szansę kalamburom, odgrywaniu scenek i aktorskim popisom
  • fitness mózgu – łańcuszki powtórzeń czy skojarzeń podczas powtarzania słownictwa

Kochany Nauczycielu! Przeszedłeś długą drogę kolejnego roku szkolnego. W uszach już szumi wakacyjne morze, a ciało domaga się wygodnego leżaka i napoju z palemką  To już za chwileczkę! A teraz pobierz gotowe materiały na ostatnie lekcje i rozkoszuj się entuzjazmem i zaangażowaniem swoich uczniów podczas zajęć, które dla Ciebie przygotowaliśmy! Do zobaczenia na początku kolejnego roku szkolnego!!!

A gdyby ciągle brakowało wam inspiracji bądź mielibyście ochotę na inne zajęcia, mamy dla was jeszcze garść pomysłów na lekcje ze zdjęciem!

 

Zobacz 8 odcinek Mrs Poppy radzi: Lekcje z „Fun-em”


 

 

 

MRS POPPY, CZYLI KIM JEST JUSTYNA MAK?
Nauczycielka, trener i coach językowy; zafascynowana narzędziami, które usprawniają proces nauczania/uczenia się i świadomie wspierają w rozwoju; autorka innowacji pedagogicznych oraz szkolna koordynatorka wielu TIK-owych projektów i programów.