Spotkanie dziewiąte: O wadze budowania relacji - na początek roku

 

Mrs Poppy radzi (po)wakacyjnie:
Spotkanie dziewiąte:
O wadze budowania relacji, czyli kilka pozytywnych wzmocnień na początek roku szkolnego.

WRZESIEŃ – ciężki powrót do szkolnej rzeczywistości, czy ciekawość i zachwyt nad tym, co nas czeka? Na pewno mieszanina uczuć, emocji i przemyśleń, nowych postanowień i szalonych, ambitnych planów. Jak się za to wszystko zabrać, aby nie zwariować i tak zorganizować pracę, żeby wrześniowy efekt ‘wow” trwał jak najdłużej? Mam dla was kilka inspiracji.

Po pierwsze: organizacja pracy

Koniecznie załóż zeszyt i spisuj w nim wszystkie pojawiające się pomysły. Podziel go na „sekcje”, np. rozgrzewki językowe, powtórki, testowanie, TIK i zapisuj każdą nowość. Zobaczysz, że to uspokoi natłok myśli i usystematyzuje pracę. Zaplanuj również kilka wydarzeń czy przedsięwzięć, które masz zamiar zorganizować w tym roku szkolnym. Podaj daty i szczegóły, wypisz rzeczy, które musisz zorganizować.

Po drugie: buduj relacje W grupie i Z grupą, z którą pracujesz 

Stare porzekadło mówi: „jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz”. Budujmy zatem od początku dobre, pozytywne i silne więzi z naszymi uczniami. Jak to zrobić? Postawić na integrację od pierwszego spotkania. Odstawić na bok testy diagnostyczne i inne powtórki. Zorganizować zajęcia, podczas których nasza grupa się pozna, zacznie budować autentyczne relacje, poczuje się ze sobą w miarę komfortowo. To pierwszy, znaczący krok do późniejszych sukcesów edukacyjnych. Jak to zrobić?

  • Neurony lustrzane niech będą twoimi sprzymierzeńcami! Bądź życzliwy i empatyczny, uśmiechaj się – pamiętaj, że uczniowie nie uczą się od osób, których nie lubią (!). Jednocześnie trzeba być autentycznym – kto, jak kto, ale nasi podopieczni to najlepszy barometr naszych emocji („oj cos chyba Pani dziś nie w sosie??”)
  • przeprowadź zajęcia integrujące, zapoznawcze, a jeśli grupa się zna – od razu wyznaczcie cele, które chcecie osiągnąć w tym roku, semestrze, tygodniu. Pozwól uczniom mówić o oczekiwaniach, niech przedstawią swoje marzenia i plany związane z nauką w twojej szkole, grupie, klasie.
  • porozmawiaj z uczniami, opowiedz im o sobie, pokaż „ludzką twarz”, zrób prezentację pt. „Meet your English teacher”, gdzie pokażesz co lubisz jeść, jakiego masz psa, albo ulubiony sposób spędzania wolnego czasu;
  • „zakontraktujcie się” – zrób z uczniami kolorowy plakat przedstawiający zasady współpracy, podpiszcie się i powieście w klasie.
  • ….i zapomnij w końcu o powiedzeniu „nie jestem od lubienia, jestem od uczenia”!!!

Po trzecie: rozwijaj się, próbuj czegoś nowego, podejmuj wyzwania

Od czasu do czasu warto zejść z utartych, zawodowych ścieżek i przełamać przyzwyczajenia. „Kiedy po raz ostatni robiłeś coś pierwszy raz?”

  • nie używasz nowoczesnych technologii? – spróbuj!
  • boisz się ścieżek edukacyjnych? – poszperaj w internecie i znajdź o nich informacje!
  • nie słyszałaś/eś o neurodydaktyce lub podejściu coachingowym w edukacji? – nic, tylko czytać, a człowiek od razu staje się lepszym nauczycielem 
  • nigdy nie pisałaś/eś szkolnego bloga lub zastanawiasz się nad klasowym fanpage’m na FB? – to naprawdę frajda! Namów uczniów do współpracy, będą szczęśliwi i dumni, że dajesz im szansę!
  • napisz innowację pedagogiczną – nie taka ona straszna, jak ją malują!
  • na myśl o projekcie edukacyjnym dostajesz drgawek? – przecież uczniowie pokochają cię za to, że ich angażujesz!

Po czwarte: nauczyciel, też człowiek

Nigdy, przenigdy, nie zapomnij o sobie – swoich ulubionych książkach, pasji, czy hobby. Dzięki nim szaleją endorfiny – hormony szczęścia i zadowolenia, które dają nam siły i nie pozwalają poddać się zniechęceniu i rutynie.

 

Po piąte… i ostatnie: czytaj bloga Mrs Poppy radzi :)

Tutaj znajdziesz inspiracje i sprawdzone, praktyczne pomysły na niebanalne lekcyjne podróże i przygody językowe z uczniami przez cały rok szkolny oraz materiały wspomagające pracę w klasie. ZAPRASZAM!!!  

Zobacz 9 odcinek Mrs Poppy radzi: Po(wakacyjnie)

 

 

 

MRS POPPY, CZYLI KIM JEST JUSTYNA MAK?
Nauczycielka, trener i coach językowy; zafascynowana narzędziami, które usprawniają proces nauczania/uczenia się i świadomie wspierają w rozwoju; autorka innowacji pedagogicznych oraz szkolna koordynatorka wielu TIK-owych projektów i programów.