Szkoła to nie tylko nauka, egzaminy i oceny. Jej relacyjny i emocjonalny wymiar domaga się, by go docenić. I jest to najważniejsza lekcja, jaką dało nam zdalne nauczanie w czasie pandemii
Tak, jak lekarz diagnozuje stan pacjenta przed podjęciem leczenia, tak nauczyciel diagnozuje stan wiedzy i umiejętności ucznia przed zaplanowaniem dalszych działań dydaktycznych. Co to jest diagnoza edukacyjna i czym różni się od zwykłego sprawdzianu?
W polskich szkołach można znaleźć wiele przykładów zaangażowania nauczycieli i kreatywności uczniów, ich potrzeby rozwoju i działania. Szczególnie dobrze widać to podczas realizacji projektów edukacyjnych. O zaletach pracy projektowej w szkołach mówią Marta Florkiewicz-Borkowska i Małgorzata Jankowska, jurorki konkursu „Projektanci Edukacji”
Kiedyś miałem bzika na punkcie stopni. Gdy jeszcze moi synowie byli uczniami, pytałem ich: „Jaką ocenę dostaliście?”. Ale od dziesięciu lat tego nie robię. Nie chcę presji i materializmu w edukacji. Zacząłem więc mówić: „Czego się dziś nauczyliście?”. Nawet jeśli opowiadali, że poznali kolegę, to bardzo dobrze! Bo dzień nie był stracony – mówi Artur Kowalski, dyrektor Zespołu Szkół w Prusinowicach
Już za chwilę na polskich drogach ruszy fala powrotów z wakacji. Jezdnie wypełnią się samochodami, a te z kolei wypełnione będą, przynajmniej teoretycznie wypoczętymi, urlopowiczami, którzy z niecierpliwością będą odliczać kolejne kilometry do domu. Niestety pod względem liczby wypadków ten okres jest jednym z najgorszych w roku. Zniecierpliwieni i zmęczeni długą podrożą stajemy się mniej uważni, a szybkość naszych reakcji maleje.
Okres wakacyjny często, niestety, sprzyja różnego rodzaju wypadkom i urazom. Aby móc właściwie zareagować w takich sytuacjach, warto mieć podstawową wiedzę na temat udzielania pierwszej pomocy.
Jednym z popularnych wakacyjnych kierunków są góry. Zanim jednak wybierzemy się na górską wycieczkę, warto zadać sobie kilka pytań. A mianowicie…
Jest lato, mamy wakacje i urlopy, pogoda często sprzyja wypadom nad wodę, spływom kajakowym, obozom żeglarskim czy windsurfingowym. Warto jednak pamiętać, że dobrze spędzony czas nad wodą to czas spędzony w bezpieczny sposób.
Wakacje sprzyjają aktywnemu spędzaniu czasu, w tym na wycieczkach rowerowych.
Wakacje w pełni, a więc w tysiącach polskich domów da się usłyszeć gromki krzyk w entuzjastycznej reakcji na pomysł „Jedziemy nad wodę!”. Nad wodą wypoczywamy licznie i chętnie – zarówno w kraju, jak i za granicą. Co roku tysiące Polaków wyrusza w drogę, aby korzystać z uroków rzek, jezior, mórz i oceanów. Niezależnie od tego, czy marzymy o wygrzewaniu się w promieniach słońca na rozgrzanym piasku, czy chcemy dać sobie porządny wycisk, pływając na czas, musimy jednak pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Nawet jeśli nie planujemy zamoczyć w wodzie choćby jednego palca, możemy stać się przypadkowymi uczestnikami akcji ratunkowej.
W tornistrze można „znaleźć” nie tylko podręczniki, ale też kłopoty dziecka. Nie da się ich rozwiązać, podchodząc do edukacji w sposób: lekcja, dzwonek, do widzenia – mówi polonistka Anna Domagała-Trzebuchowska w rozmowie z Łukaszem Pilipem.
Rodzice dzieci, które uczęszczają do nowej, zreformowanej szkoły, zderzają się z nieprzewidywalnymi skutkami tej zmiany. Od tego, w jaki sposób będą im towarzyszyć w nowych, nie zawsze idealnych warunkach do rozwoju, zależy, jak zachowają się dzieci.
Przestrzeń szkoły jest jednym z najważniejszych projektowanych środowisk materialnych, w jakich przebywa młody człowiek. Jej znaczenie jest jednak wciąż zbyt mało doceniane.
Coraz częściej poznanie świata i komunikacja z nim odbywa się za pomocą obrazu. Wydaje się, że człowiek nabrał w tym wprawy. Sama intensywność kontaktu jednak nie wystarczy, żeby stać się biegłym odbiorcą lub skutecznym twórcą.
Wbrew pozorom, książka ilustrowana jest bardziej wymagająca niż ta wypełniona jedynie tekstem. Jednak często rodzic jest skłonny uznać, że z obrazkiem dziecko sobie samo poradzi, bo „przecież widzi, co tam jest narysowane”. To niestety nieprawda.
Dzieci, szczególnie te młodsze, potrafią bawić się niemal wszystkim: patykiem, kawałkiem sznurka, pudełkiem z kartonu. Równeż… językiem. Warto świadomie wspierać ten rodzaj zabawy, bo od zabawy językiem do poważnej twórczości literackiej jest bliżej, niż się wydaje.
Czytanie nie ratuje życia, ale wpływa na jakość egzystencji. Na wczesnym etapie kontaktu z literaturą trudno tę wartość oszacować, potem jednak przekłada się ona bezpośrednio na poziom intelektualny i emocjonalny dorosłego człowieka oraz na jego miejsce w strukturze społecznej.
Udary, odwodnienia, oparzenia słoneczne, zatrucia pokarmowe, rany cięte, urazy ciała… To nie lista przyczyn odwiedzin na SOR-ach, a jedynie kilka bardzo popularnych zagrożeń, na które może się narazić nierozważny festiwalowicz na każdej z kilkudziesięciu imprez organizowanych podczas wakacji w całej Europie.
Wakacje to cudowny czas beztroski i wypoczynku. To też czas, w którym łatwo zapomnieć, że dzieci i młodzież nagle mają dużo więcej czasu niż dotychczas, a i ich rówieśnicy nie są zajęci niczym konkretnym. Jak uchronić je przed nierozważnymi zachowaniami?
Barszcz Sosnowskiego, kleszcze, burze i nawałnice. Lato niesie ze sobą wiele zagrożeń. Jak zminimalizować ryzyko?
Podróżowanie autostopem może być naprawdę fantastyczną przygodą, o ile robisz to z głową. Jakich zasad naprawdę warto przestrzegać?
Jak przygotować się do wędrówki po górach i co robić w razie wypadku? Przeczytaj przewodnik mądrego turysty.
Mimo, że mamy niemal nieograniczony dostęp do informacji na każdy temat, czujemy ciągły niedosyt. A nadmiar źródeł i informacji oraz ich jakość budzą w nas coraz więcej wątpliwości: czy to, co znajdujemy w różnych kanałach przekazu jest sprawdzone i wiarygodne? Jak odróżnić treści rzetelne, poparte wiedzą od tych wątpliwej jakości?
Najmłodsza grupa pokolenia Z – iGeneration – zaczęła poznawać świat, kiedy był już na nim iPhone. Dziś jej przedstawiciele mają już nawet 13-14 lat i są uczniami szkoły podstawowej. Co ich kształtuje? Jak utrzymać ich zainteresowanie i uwagę?
Umysł może rejestrować nowe informację przez modyfikację zapisanych wcześniej danych i często tak robi. To dlatego uczenie się każdego kolejnego języka jest prostsze niż pierwszego. Jeśli więc uczeń chce łatwiej opanować materiał do sprawdzianu, nie powinien zamykać się w ścianach zadanego rozdziału.
Wyzwania, które pojawiają się w czwartej klasie, stanowią jeden z istotnych punktów zwrotnych w rozwoju dziecka-ucznia. Więcej przedmiotów, nowi nauczyciele, natłok spraw, stres. Jak sobie z tym poradzi, zależy od tego, ile dostanie empatii i wsparcia.
Wielu pedagogów boi się, że jak nie będą mówić przez całą lekcję i zarzucać uczniów pytaniami, to zaczną źle pracować. Nieprawda. O tym, jak być dobrym wychowawcą, opowiada Anna Omilianowska.
Szkołę tworzą uczniowie, nauczyciele i rodzice. Dzieci odnoszą najwięcej korzyści, gdy dorośli ze sobą współpracują. Warto więc, żeby nauczyciele i rodzice umieli ze sobą konstruktywnie rozmawiać. Tylko jak to robić, gdy nie wszystko idzie po naszej myśli?
Szkoła będzie dobrze służyć społeczeństwu i uczniom dopiero wtedy, gdy zaczniemy postrzegać ją jako jeden z elementów w systemie społeczno-ekonomicznym a kształcenie w niej jako fragment całościowego rozwoju człowieka.
Dziecko rodzi się z predyspozycją do opanowania języka, ale to, jak się nim posługuje, zależy od jego najbliższego otoczenia – rodziny oraz pierwszych nauczycieli w przedszkolu i nauczaniu początkowym. O czym powinniśmy pamiętać i czego dopilnować, by najefektywniej zadbać o rozwój i poprawność mowy u dziecka?
Spór o to, czy technologia cyfrowa zbawi edukację, czy ją zniszczy, nie ma sensu. Jest to po prostu kolejne narzędzie wymyślone przez człowieka i jako takie musi zostać odpowiednio zaprojektowane i zastosowane, żeby przynieść pożądane korzyści. Również w edukacji.
W obiegowej opinii podręcznik to po prostu książka, z której dzieci korzystają w szkole. Takie ujęcie, choć właściwe, zawiera tylko niewielką część prawdy. Aby rozmawiać o przydatności podręcznika, musimy odkryć jej trochę więcej.
Podręcznik nie służy tylko do czytania i oglądania. Przede wszystkim wspiera proces rozumienia i zapamiętywania. Używamy go, żeby się z niego nauczyć. A więc układ treści i reguły ich czytania muszą być jasne dla każdego ucznia – o tym, jak dobrze skonstruowana komunikacja zmniejsza obciążenie poznawcze i tym samym sprzyja uczeniu się, rozmawiają dr Mateusz Leszkowicz i Marcin Oleksak, specjaliści od procesów poznawczych.