Walentynki to czas, aby okazać miłość i przywiązanie do wyjątkowych osób w naszym życiu. W tym roku proponujemy dodać odrobinę kreatywności i wyjątkowości do wręczanych prezentów, wykorzystując technologię druku 3D.
Jak obudzić supermoce w uczniach, podczas nauki języka angielskiego? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Małgorzata Gutowska.
Świąteczne dekoracje to obowiązkowe elementy wystroju. Sprawiają, że w domu panuje wyjątkowy klimat, pełen radości i oczekiwań na pierwszą gwiazdkę. Boże Narodzenie zbliża się do nas wielkimi krokami, dlatego to dobry moment na rozpoczęcie przygotowań. Nawet zwykłe i małe dekoracje świąteczne są w stanie całkowicie odmienić wizerunek naszego mieszkania i wprawić w radosny nastrój.
Coraz częściej zastanawiamy się nad praktycznymi wartościami płynącymi z wykorzystania z wirtualnej rzeczywistości i tego jaki pozytywny wpływ mogłaby wnosić w przyszłe życie zawodowe młodzieży z niej korzystającej. Z pewnością spędzanie długich godzin w goglach VR nie jest gwarantem znalezienia ciekawej i przyszłościowej pracy, lecz pozyskiwanie wiedzy i rozwój kompetencji wynikający z korzystania z edukacyjnych aplikacji może przynieść wymierne efekty.
Postępująca ewolucja technologii VR powoli wkracza do szkolnych sal. Obecnie nie trzeba być osobą zaawansowaną technicznie by poradzić sobie z wprowadzaniem elementów wirtualnej rzeczywistości do nauczania, tym samym wpływając na wyniki przyswajanej wiedzy przez uczniów. Badania wskazują na to, że krótkoterminowo VR przynosi wiele korzyści w obszarze angażowania młodzieży, ale to długoterminowe stosowania VR mają dobroczynny wpływ na przyswajanie informacji.
Wiadomo nie od dziś, że dobrze funkcjonujące relacje rówieśnicze są kluczowe dla prawidłowego rozwoju uczniów i uczennic. Chociaż na różnych etapach rozwojowych charakter tego wpływu ulega zmianom, to szczególnie w okresie dorastania grupa rówieśnicza staje się głównym punktem odniesienia i nieodłącznym elementem budowania indywidualnej tożsamości[1]. Czas pandemii utrudnił i tak niełatwe zadanie budowania relacji wśród członków społeczności szkolnej. Podczas gdy przyswajaliśmy nowe drogi przekazywania wiedzy i komunikacji, miejscami ciężko było zaangażować uczniów i uczennice w proces nauczania, a jeszcze trudniej – dbać o budowanie społeczności szkolnej[2]. Pojawiające się w szkołach nowe technologie, takie jak druk 3D, mogą okazać się remedium na tę bolączkę.
Technologia druku 3D wykorzystywana jest w przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych i szkołach branżowych, a także na uniwersytetach i w miejscach pracy. Możliwości jej użycia w edukacji są praktycznie nieograniczone. Wydrukowane produkty mogą ozdabiać i urozmaicać sale szkolne, uatrakcyjniać zajęcia jako rekwizyty i elementy przebrania, wspierać rozwój kreatywności oraz umiejętności pracy w grupie, a także posłużyć do stworzenia niesamowitych pomocy naukowych. Dzisiaj skupimy się na tym, jak możemy wykorzystać technologię druku 3D, aby skutecznie przekazywać wiedzę z wybranych przedmiotów uczniom i uczennicom szkół podstawowych w podziale na klasy 1–3, 4–6 oraz 7–8.
Wirtualna rzeczywistość (VR) daje niesamowitą możliwość doświadczania złożoności świata. W wielu dziedzinach nauki dzięki VR możliwe jest bezpieczne przeprowadzanie skomplikowanych doświadczeń, zabiegów, symulacji. Nic dziwnego, że te nowoczesne metody edukowania wchodzą do szkół.
4 września uczestniczyliśmy w Dniach Odkrywców w Centrum Nauki Kopernik. Zostaliśmy zaproszeni na to wydarzenie przez firmę Samsung oraz CNK, aby zaprezentować nasze wirtualne laboratorium Empiriusz.
Wirtualne laboratorium chemiczne, zawsze wyposażone w aparaturę i wszystkie niezbędne odczynniki? W pełni bezpieczne przeprowadzanie doświadczeń w klasie pełnej energicznych i ciekawych świata uczniów? Teraz to możliwe, dzięki programowi Empiriusz. Sprawdź, jak to działa!
Termin STREAM został utworzony od angielskich nazw dziedzin: nauki, technologii, robotyki/umiejętności czytania, inżynierii, sztuki i matematyki (science, technologies, robotics/reading, engineering, arts, mathematics). Koncepcja ta powstała w USA jako STEM (science, technologies, engineering, mathematics), a z czasem rozwinęła się o kolejne obszary: robotykę/umiejętność czytania oraz sztukę (robotics/reading, arts)[1].
Rzeczywistość wirtualna lub VR nabiera znaczenia w edukacji, a coraz więcej szkół wdraża tę technologię. VR umożliwia uczniom poznawanie miejsc z całego świata i doświadczanie rzeczy, które nie byłyby możliwe w sali lekcyjnej. Siedząc przy swoich biurkach, możemy zwiedzać Machu Picchu, muzea, oglądać w przyspieszeniu i przekroju procesy geologiczne, a nawet przeprowadzać własne eksperymenty. Ponadto VR pozwala widzowi na eksplorację miejsc z dowolnej perspektywy, może on bowiem obracać się o 360 stopni.
W ostatnich latach technologia szturmem przejmuje kolejne dziedziny naszego życia. Z dużym entuzjazmem przyjmowana jest także w edukacji. Druk 3D stanowi jedną z nowinek cieszących się rosnącą popularnością. Na całym świecie uczniowie szkół podstawowych i szkół średnich stawiają swoje pierwsze kroki we włączaniu tej technologii w zajęcia. Liczba tematów i projektów wykorzystujących druk 3D jest niemal nieograniczona, zwłaszcza na zajęciach z nauk ścisłych, matematyki, ale i nauk społecznych. Projekty druku mogą być tworzone w zespołach, jak również indywidualnie, a ich poziom trudności bez problemu dostosujemy do grupy wiekowej, zaczynając od projektowania pojedynczych przedmiotów codziennego użytku, a kończąc na skomplikowanych systemach angażujących dodatkowe programy informatyczne.
Trwa program „Laboratoria Przyszłości" – największa od lat szansa na wprowadzenie do szkoły nowoczesnych technologii i innowacyjnych procesów dydaktycznych. Pierwsza edycja programu skierowana do samorządowych szkół podstawowych cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Do programu zgłosiło się 99% szkół. Obecnie trwa nabór dla szkół podstawowych niesamorządowych, niepublicznych, a wkrtóce program obejmie szkoły ponadpodstawowe.
Kręcenie atrakcyjnych i profesjonalnie wyglądających filmów wymaga połączenia trzech elementów: kreatywności, sprzętu i doświadczenia. Sprzęt już mamy, kreatywności również nam nie zabraknie, ale jak nadrobić braki w doświadczeniu? Poznajcie siedem najważniejszych obszarów, które warto ćwiczyć w roli filmowca, i wskazówki, które pomogą wam szybko osiągnąć wysoki poziom.
Nowe technologie stały się nieodłączną częścią naszego życia. Dotyczy to nie tylko dorosłych, lecz także dzieci i młodzieży. Posługiwanie się wyłącznie tradycyjnymi metodami nauczania i ignorowanie możliwości, jakie dają nam nowinki technologiczne, mogą sprawić, że nauka w szkołach będzie mniej efektywna. Odpowiedzią na wyzwania, przed którymi stoją dyrektorzy szkół, są inicjatywy i programy wspierające wdrażanie pozytywnych zmian. Tak było w przypadku programu „Aktywna tablica” i tak się dzieje w przypadku wdrażanego obecnie rządowego programu „Laboratoria przyszłości”. Jest on wielką szansą na wprowadzenie do szkół nie tylko pomocy naukowych, lecz także pełnych innowacyjnych procesów dydaktycznych.
Żyjemy w czasach, w których dynamicznie rozwijające się nowoczesne technologie skłaniają do zadania tytułowego pytania. Wpływ na to miała trwająca pandemia COVID-19, która skłoniła nauczycieli, specjalistów i w ogóle edukatorów z całego świata do sięgnięcia po różne narzędzia technologiczne niezbędne w edukacji zdalnej
Jeśli traktujemy technologię VR jako narzędzie do pracy, to powinniśmy postępować tak, jak z każdą nową metodą nauczania, którą chcemy wprowadzić do naszej klasy, czyli zadbać o odpowiednie przygotowanie siebie i uczniów. Poszczególne zestawy do wirtualnej rzeczywistości mogą nieco różnić się od siebie, warto jednak poznać ogólne zasady użytkowania, które pomogą zarówno prowadzącym zajęcia, jak i uczniom poczuć się bezpieczniej i pewniej.
W ostatnich latach mogliśmy obserwować intensywny rozwój nowoczesnych technologii, w tym także wirtualnej rzeczywistości. Początkowo kojarzona jedynie z sektorem rozrywki i gier (niekoniecznie edukacyjnych) w końcu zaczyna pewnym krokiem wkraczać do szkół.
Począwszy od elektroników po majsterkowiczów czy hobbystów – wiele osób regularnie stosuje proces znany jako lutowanie. Jest to jedna z ważniejszych umiejętności, która umożliwia wykonywanie obowiązków w pracy, przeprowadzanie rutynowych zadań związanych z montażem i konserwacją czy majsterkowaniem.
Edukacja, zarówno formalna jak i pozaformalna, coraz silniej dostrzega konieczność zajęcia się nowymi technologiami. Przez ostatnie kilka lat sporo się zmieniło zarówno w warstwie dydaktycznej, jak i technicznej. W podstawie programowej informatyki silniejszy nacisk położono na algorytmikę oraz programowanie. Nie od dziś spotykamy się w szkole z tablicami interaktywnymi, nie dziwią laptopy, pracownie tabletowe. Nowoczesne szkoły idą o krok dalej – coraz częściej wyposażają swoje pracownie w roboty oraz mikrokontrolery.
W nauce języka obcego najważniejszy jest proces automatyzacji struktur gramatycznych i leksykalnych. Raz wprowadzone zagadnienia nie powinny pójść w zapomnienie, bo nie chodzi przecież o bierne przyswajanie coraz większej ilości materiału. Warto przyjrzeć się metodzie, w której konsekwentnie wykorzystywana jest zasada SPIRALI.
Coraz mniejsza ilość godzin przewidziana na realizację podstawy programowej z języka niemieckiego nie zachęca naszych uczniów do zdawania języka niemieckiego na maturze. Uczniowie, którzy chcą podjąć to wyzwanie należą do wyjątków.
Jak przygotować ucznia do egzaminu maturalnego?
Czy na "tradycyjnej" lekcji języka niemieckiego jest czas, aby drylować z uczniami zagadnienia leksykalne i gramatyczne? Czy znajdzie się moment na to, by pogłębiać ich umiejętności komunikacyjne?
Jakie zmiany czekają nas w nowej maturze w 2023 roku i jak w ich świetle zaplanować pracę z uczniami, aby jak najlepiej przygotować ich do matury?
Standardowe lekcje w klasie, hybrydowe, zdalne - obecnie jedyną pewną rzeczą jest zmiana. Nauczyciele muszą adaptować swoje metody pracy i materiały dydaktyczne do niepewnej rzeczywistości szkolnej, uwzględniając przy tym wyzwania organizacyjne i ograniczenia technologiczno-sprzętowe po stronie swojej i uczniów.
Wisienką na torcie cyklu webinariów Online po ludzku jest spotkanie poświęcone lekcjom live - czyli lekcjom prowadzonym w trybie synchronicznym.
Na drugim spotkaniu z cyklu Online po ludzku skupimy się na zagadnieniu pracy z filmem na lekcjach zdalnych.
Nauczanie zdalne niejedno ma imię, przez co rodzą się liczne pytania - a my spieszymy z odpowiedziami.
Nauczycielskie supermocne i uczniowski power są najlepszą kombinacją w procesie pozytywnej edukacji, gdzie miarą sukcesu staje się nie tylko wynik egzaminu, ale także ciekawość poznawcza ucznia i rozwój jego umiejętności językowych.
Co robić, aby wesprzeć uczniów w nauce języka i zmotywować ich do pracy? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Rebecca Adlard.
Jak obudzić supermoce w uczniach, podczas nauki języka angielskiego? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia on-line przygotowanego przez Małgorzata Gutowska .
Jak zmotywować uczniów do nauki języka niemieckiego? Czy jest to w ogóle możliwe w czasach inwestowania w naukę języka angielskiego?