Wszystkie artykuły

Pokaż artykuły

Od marynarza do pisarza. Wywiad z Rafałem Witkiem

Dzieci to wymagający czytelnicy? Tak, ale nie w tym sensie co dorośli. Kiedy mówimy o do­rosłym wymagający czytelnik, mamy na myśli, że jest wyrafinowany, oczytany i ma własny gust. W przypadku dzieci słowo wymagający nabiera innego znaczenia. Współczesne dzieci – w większości – mają bardzo rozpro­szoną uwagę, niezbyt szeroki zasób słownictwa, są przebodźcowane i aspirują do bycia starszymi, niż są. To oznacza, że książki dla nich należy konstruować, biorąc te wszystkie fakty pod uwagę

Czy i jak uczyć dzieci krytycznego myślenia?

Myślenie krytyczne znalazło się w podstawie programowej kształcenia ogólnego już od pierwszego edukacyjnego etapu i zostało wyznaczone jako jeden z celów kształcenia. W punkcie 5 podstawy czytamy: rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania.

Matematyka angażująca

Wprowadzenie najmłodszych uczniów w świat matematyki to prawdziwe wyzwanie. Wymaga od nauczyciela matematyki w edukacji wczesnoszkolnej zarówno kompetencji matematycznych, jak i dydaktycznych. Ale jest też zadaniem niezwykle inspirującym i rozwijającym oraz możliwym do realizacji, jeżeli mamy odpowiednią wiedzę i narzędzia.

  • reforma 2017
  • podstawa programowa 2017
  • edukacja wczesnoszkolna
  • szkoła podstawowa

Edukacja wczesnoszkolna po reformie

Rozmowa z Dorotą Dziamską, koordynatorką prac nad nową podstawą programową

  • strefa inspiracji
  • edukacja wczesnoszkolna

Jak rozwijać inteligencję emocjonalną u dzieci?

Żeby pokonywać życiowe trudności, trzeba przede wszystkim radzić sobie z emocjami. To umiejętność tak trudna, jak użyteczna. Trzeba nad nią pracować stale, także w dorosłym życiu. Im bardziej rozwiniemy ją w dzieciństwie, tym lepiej będzie się nam żyło.

  • edukacja wczesnoszkolna

W kopalni zaskoczeń. Wywiad z Zofią Stanecką

- Twoja ulubiona książka z wczesnego dzieciństwa to… - Ojej! Nie umiem wymienić jednej! Jako dziecko robiłam listy książek, które zabrałabym ze sobą na bezludna wyspę. Było ich tak dużo, że mój tata żartował, że trzeba by mnie odstawić na tę wyspę razem z kontenerem. Myślę, że najukochańsza to „O czym szumią wierzby” Kennetha Grahama, do której wiersze tłumaczyła moja babcia. A zaraz potem: „Kubuś Puchatek”, „Dzieci z Bullerbyn”, „Sindbad” i „Klechdy sezamowe” Leśmiana. W ciut starszym dzieciństwie lubiłam „Pierścień i różę” Thackereya, „Wiatr z księżyca” Linklatera, „Opowieści z Narnii” i „Hobbita”. I wszelkie baśnie – najchętniej mroczne, długie i skomplikowane. 

  • edukacja wczesnoszkolna

Radość pisania. Wywiad z Małgorzatą Strzałkowską

- Gdybyś miała jednym słowem określić, czym jest dla Ciebie pisanie, co to byłoby za słowo? Wszystkim! To pierwsze słowo, jakie mi przychodzi do głowy. Ale jednym słowem chyba się tego nie da określić. Pisanie jest dla mnie przede wszystkim radością, jest pracą, a czasem jest ciężarem.

  • edukacja wczesnoszkolna

Sposób na nudę. Jak zaangażować uczniów?

Nuda w szkole ma wiele odcieni, wiele imion i może nazywać różne stany. Bywa jak mgła, co wszystko otula i wycisza. Czasem daje wrażenie pustki i nieokreśloności, czasem bólu utraty czegoś pięknego i pożądanego. Czasem bywa fasadą chroniącą przed czymś trudniejszym do zniesienia, czasem obezwładniającą niechęcią czy smutkiem. Rozpoznanie tego, czy dziecko się nudzi, a zwłaszcza dlaczego się nudzi, nie zawsze w warunkach grupy jest łatwe. Zwłaszcza, gdy tak naprawdę nuda stanowi przesłonę lub wymówkę....Nuda ma wiele imion, wiele twarzy.

  • edukacja wczesnoszkolna

Pasja czytania. Jak rozbudzić w dzieciach miłość do książek?

Szkolne niepowodzenia bardzo często mają u podłoża źle opanowaną technikę czytania. Opóźnienia z klas 1-3 w starszych klasach już się tylko nawarstwiają i skazują ucznia na ustawiczne problemy w nauce. Czytanie to najważniejszy szkolny nabytek.

  • reforma 2017
  • podstawa programowa 2017
  • edukacja wczesnoszkolna
  • szkoła podstawowa

Wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Edukacja wczesnoszkolna w świetle zapisów nowej podstawy programowej [WEBINARIUM]

Dorota Dziamska, koordynatorka prac nad podstawą programową dla klas 1-3, metodyk nauczania początkowego z Pracowni Pedagogicznej im. prof. Ryszarda Więckowskiego, ekspert Stowarzyszenia Rzecznik Praw Rodziców, opowiada o naturalnych strategiach uczenia się dzieci jako paradygmatach edukacji wczesnoszkolnej, fenomenologicznej koncepcji rozwoju dziecka w podstawie programowej, pedagogice oczekiwań dziecka - jak wykorzystać naturalne zaciekawienia na drodze odkrywania talentu - oraz funkcjach podstawy programowej i jej znaczeniu w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Obejrzyj webinarium!

  • edukacja wczesnoszkolna

Dla każdego coś dobrego - na mocne i słabe strony ucznia!

Właściwy dobór metod i narzędzi to pierwszy krok do sukcesu zarówno ucznia, jak i jego nauczyciela, dlatego zakup i wykorzystanie dodatkowych materiałów powinny być dobrze przemyślane i dobrane do indywidualnych potrzeb naszego zespołu klasowego.