Zapraszamy na retransmisję webinarium z 14 kwietnia 2021 r
Zapraszamy na retransmisję webinarium stanowiącego przegląd obowiązujących przepisów, zmian prawnych a także aktualnych stawek dotyczących organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Multimedialne pomoce dla nauczycieli pracujących z uczniami ze SPE, otrzymały w tegorocznej edycji konkursu nagrodę główną aż w dwóch kategoriach.
Obejrzyj, pełną praktycznych porad, prelekcję o wykorzystaniu gier tradycyjnych i multimedialnych w edukacji, szczególnie w pracy z uczniami w trudnościach z koncentracją uwagi.
Dotacja celowa na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe jest udzielana zarówno podstawowym szkołom publicznym, jak i niepublicznym. Uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przysługują wyższe kwoty dotacji
Uczeń z dysleksją w szkole - jakiego rodzaju pomoc może otrzymać i w jaki sposób przebiega jej organizacja?
Według badań nowe technologie cieszą się szczególnym zainteresowaniem uczniów z trudnościami w uczeniu się. W jaki sposób można wykorzystać ten fakt w terapii pedagogicznej i w dydaktyce?
Retransmisja webinarium o rozwijaniu kompetencji społecznych i komunikacyjnych u dzieci w spektrum autyzmu
Zwykło się uważać, że dzieci i młodzież z dysleksją ze względu na swoje deficyty potrzebują specjalnego podejścia do nauczania. To częściowo prawda, bo każdy uczeń z dysleksją wymaga indywidualizacji w edukacji. Ale z badań i praktyki pedagogów wynika, że dzieci z dysleksją niekoniecznie muszą być obarczone innymi trudnościami szkolnymi. Co więcej, mogą być szczególnie uzdolnione w innych dziedzinach, lub mają odmienny od standardowego styl uczenia się. Czy można więc mówić o mocnych stronach dysleksji? Przeczytaj co o tym nurcie pisze Marta Badowska, terapeuta pedagogiczny i wiceprzewodnicząca Polskiego Towarzystwa Dysleksji.
Szacuje się, że 10–15% populacji ma dysleksję, czyli ok. trzech uczniów w każdej klasie! Czy wiesz czym jest ryzyko dysleksji i jakie są jego symptomy w klasach 0-3? Czy nauczyciel może przeprowadzić przesiewową diagnozę w kierunku ryzyka dysleksji u dzieci? Na te pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym artykule. Przedstawimy również 10 ogólnych zasad w pracy z uczniami z ryzykiem dysleksji lub dysleksją , a także przykłady przyjaznych ćwiczeń i metod nauczania.
Retransmisja webinarium ryzyku dysleksji – symptomy, diagnoza i metody pracy z uczniem
Jesteś wzorem do naśladowania dla uczniów (nawet jeśli sobie tego nie uświadamiasz).
Seria specjalistycznych programów multimedialnych wydawnictwa Nowa Era wzbogaci się w tym roku o kolejne rozwiązania, z zupełnie nowych obszarów terapeutycznych i rozwojowych. Zaplanuj zajęcia z gotowymi narzędziami dla nauczycieli i specjalistów – pedagogów specjalnych, terapeutów, logopedów.
Obejrzyj, pełną praktycznych porad, prelekcję o rozwoju emocjonalno-społecznym nastolatków i jaką rolę mogą w nim pełnić nauczyciele.
Zapraszamy na retransmisję webinarium poświęconego praktyce i teorii diagnozy logopedycznej.
Edukacja matematyczna w szkole specjalnej – praktyczne porady
Długo wyczekiwana nowość wydawnicza Nowej Ery wesprze edukację matematyczną uczniów z różnorodnymi trudnościami edukacyjnymi. „Moja matematyka” to zupełnie nowa seria materiałów ćwiczeniowych, która uzupełni ofertę do kształcenia specjalnego w klasach 4-8 szkoły podstawowej, wydawanych pod marką „Pewny start”.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami specjalne potrzeby uczniów mogą być finansowane w ramach dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Kto i na jakich zasadach takie środki finansowe otrzymuje?
Oferta Nowej Ery dedykowana specjalnym potrzebom edukacyjnym powiększyła się o serie publikacji “Pewny start” oraz “Akademia pomysłów”, do tej pory wydawane przez Wydawnictwo Szkolne PWN.
Coraz więcej ekranów wprowadzanych jest do sal szkolnych. Wraz z nimi, nauka staje się coraz bardziej interaktywna. Za niedługo w szkołach może zagościć nowa linia produktów firmy Microsoft, która w ramach swojego asortymentu rozszerza pole zastosowań tabletów i laptopów w edukacji. Dzięki między innymi innowatorskiemu połączniu 2 w 1 laptopa z tabletem, MS Surface daje wszechstronne rozwiązania odpowiadające na zróżnicowane potrzeby użytkowników – uczniów i nauczycieli.
Przewodnik po formach realizowania pomoc psychologiczno-pedagogicznej, a także gotowe wskazówki, które programy eduSensus znajdą zastosowanie w ramach zajęć.
30 marca w Warszawie odbył się Kongres Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych, organizowany wspólnie przez Nową Erę i VULCAN. 12 specjalistycznych wykładów dla nauczycieli i dyrektorów szkół, ponad 180 uczestników, 4 partnerów merytorycznych Kongresu, 10 wystawców, oblegany showroom technologiczny oraz udział gościa specjalnego - światowego eksperta terapii uwagi słuchowej, profesora Jozefa Vervoorta – tak w skrócie można podsumować ten wyjątkowy dzień.
Kompleksowość jest jedną z zasad obowiązujących podczas diagnozy i terapii logopedycznej. Zasada kompleksowości zakłada przeprowadzenie procesu diagnostyczno-terapeutycznego w sposób oparty na wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dziedzin medycznych. Holistyczne podejście w logopedii wymaga również współpracy z innymi specjalistami, by jak najefektywniej oddziaływać na pacjenta.
Diagnoza logopedyczna to zbiór zasad i metod badania, który ma na celu ocenę rozwoju oraz stanu mowy, jak też dookreślenie nieprawidłowości występujących w procesie komunikacji językowej (Iskra i Szuchnik 2005; Walencik-Topiłko 2021). Postępowanie diagnostyczne najczęściej składa się z rozpoznania zaburzenia, wskazania terapeutycznego oraz prognozowania. Model pełnej diagnozy w logopedii oprócz opisu defektów językowych i objawów im towarzyszących, wskazuje również związki przyczynowo-skutkowe.
Człowiek wyposażony jest w zmysły, dzięki którym otrzymuje informacje o tym, co dzieje się z jego ciałem i jakie bodźce docierają do niego z otoczenia. Zmysł równowagi, propriocepcja, dotyk, słuch, wzrok, węch, smak codziennie odbierają i przetwarzają ogromną ilość informacji z zewnątrz. Funkcjonowanie naszego ciała jest uwarunkowane między innymi prawidłowym odbiorem i prawidłową rejestracją bodźców przez zmysły, jak również współpracą międzyzmysłową, czyli integracją sensoryczną. Integracja sensoryczna jest bardzo istotna w kontekście prawidłowego rozwoju małego dziecka.
W polskich szkołach stale rośnie liczba dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Co ważne, to na barkach dyrektora spoczywa niełatwa realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Aby wyjść naprzeciw Państwa potrzebom, Nowa Era wraz partnerem – firmą Vulcan – organizują kongres, który znacząco wspomoże Państwa w realizacji tych zadań. Już 30 marca 2022 w Warszawie odbędzie się Kongres SPE: Nowe technologie według zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych.
Ćwiczenia buzi i języka, choć niezwykle istotne w terapii, są postrzegane jako trudne i mało atrakcyjne. Logopeda może jednak sprawić, by dzieci szybko się nie zniechęcały.
Nastolatki w spektrum autyzmu często są postrzegane przede wszystkim przez pryzmat swoich potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych. A przecież nie zawsze są one najważniejsze. Wśród młodych ludzi nie brakuje osób utalentowanych, o ciekawych zainteresowaniach, z zaangażowaniem oddających się swoim pasjom. Warto pomagać im się rozwijać tak, jak tego pragną.
Z Natalią Fiedorczuk-Cieślak rozmawia Katarzyna Rygiel
Świat jest o włos od mojego dotyku i to bywa trudne – mówi Janek Gawroński, chyba najbardziej znany nastoletni samorzecznik w Polsce. Ma piętnaście lat, ujmujący uśmiech i mnóstwo pomysłów na to, jak ten świat zmienić, by stał się bardziej przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami.
Kiedy był mały, trzeba było za nim biegać i ściągać go na ziemię z konstrukcji, na które się wspinał, bo z wysokości było widać więcej. Jako dziesięciolatek tworzył na komputerze fantastyczne obrazy inspirowane prehistorią. Dzisiaj, gdy przekroczył próg dorosłości, już nie rysuje, ale czyta, szuka informacji, a jego pasją jest historia. Za rok zda maturę. A potem? Czy jak wiele dorosłych osób ze spektrum autyzmu po prostu zniknie?
Nadal dużo kontrowersji i pytań, zarówno w środowisku terapeutów, jak i rodziców budzi sprawa sprzętu wykorzystywanego do terapii metodą prof. A. Tomatisa. Padają pytania o to, które spośród dostępnych na rynku urządzeń jest lepsze, analogowe czy cyfrowe? Temat ten nurtuje wiele osób już od kilkunastu lat, tj. od momentu kiedy w 2005 i 2007 roku sprzęt do treningu uwagi słuchowej został dostarczony przez MEN do 300 placówek na terenie całej Polski. To wówczas wzrosło zainteresowanie tą metodą w środowisku nauczycieli, terapeutów, jak i rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Choć seksualność dzieci i młodzieży różni się pod wieloma względami od seksualności osób dorosłych, to jednak istnieje. Co więcej – to, jakie będzie jej doświadczanie w dzieciństwie, będzie miało znaczący wpływ na jej kształt w dorosłym życiu. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ze spektrum autyzmu mają równe prawo do poszanowania ich seksualności i do rzetelnej edukacji seksualnej, co osoby neurotypowe. Ale warunkiem skutecznego wychowania do zdrowia seksualnego jest wiedza terapeuty, nauczyciela, rodzica o specyficznych cechach i potrzebach młodego człowieka w spektrum autyzmu.
Zapraszamy na retransmisję webinarium poświęconego metodom pracy z uczniami z trudnościami matematycznymi.
Otrzymaliśmy certyfikat ISO 9001:2015 w zakresie projektowania, wytwarzania, dystrybucji i serwisu oprogramowania oraz sprzętu do diagnostyki, terapii i profilaktyki zaburzeń narządów zmysłu, ruchu, mowy, zaburzeń funkcji poznawczych oraz specjalnych potrzeb edukacyjnych (działalność SPE). Oznacza to, że wszystkie nasze programy i sprzęty spełniają najwyższe światowe standardy.
Od 1 marca można składać wnioski o dofinansowanie z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu Aktywny Samorząd. Można otrzymać pieniądze na likwidację barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową – w tym zakupu oprogramowania wspierającego komunikowanie się – a także na pomoc w uzyskaniu wyższego wykształcenia.