Wystartowała nowa inicjatywa eduSensus. Ogólnopolski konkurs eduSensus Education Awards zaprasza do udziału innowacyjnych nauczycieli i nauczycieli specjalistów, a także dyrektorów szkół podstawowych kształcących uczniów ze SPE.
Przed nami kolejny rok szkolny. Wszystko, co nowe, stanowi wyzwanie i zobowiązanie. Nie pozostaje obojętne dla grup, których dotyczy. W kontekście edukacji wpływa to na zarówno uczniów, jak i nauczycieli.
Każde dziecko, bez względu na to, czy ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, czy też nie, powinno móc uczyć się w środowisku, które sprzyja jego rozwojowi. Każdy z nas jest indywidualnością. Nie musimy mieć postawionej diagnozy, żeby reprezentować różne style uczenia się, mieć najwyższą aktywność mózgu w różnych porach dnia, a także zmagać się z trudnościami w skupieniu uwagi, gdy jest gwarno lub nauczyciel mówi zbyt szybko i chaotycznie. Niestety polski system nauczania cały czas nie uwzględnia indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Wszyscy są wtłoczeni w jeden schemat, któremu muszą się podporządkować.
Dotacja celowa na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe jest udzielana zarówno podstawowym szkołom publicznym, jak i niepublicznym. Uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przysługują wyższe kwoty dotacji
Jak nowe technologie zmieniają szkołę i jak mogą skorzystać na tym uczniowie, nauczyciele i rodzice? Czego i jak powinniśmy uczyć dzieci, by poradziły sobie w świecie assistive computing? O tym, dlaczego warto wsiąść do pociągu, zanim odjedzie, rozmawiamy z Jowitą Michalską, edukatorką cyfrową, twórczynią „Digital University”, członkinią The Singularity University.
Obejrzyj, pełną praktycznych porad, prelekcję o tym, co może czekać naszych uczniów w trakcie wakacji i jak pomóc im się z tym zmierzyć.
„Ruch jest kluczem do harmonijnego rozwoju fizycznego, umysłowego i emocjonalnego dziecka”. Gdy Maria Montessori prawie sto lat temu wypowiadała te słowa, opierała się na obserwacji i doświadczeniu. Dzisiaj to, że dzięki aktywności fizycznej rozwija się mózg, potwierdzają liczne badania naukowe. Z tej wiedzy powinien korzystać na co dzień każdy pedagog.
Gdyby zrobić sondę uliczną na temat historii używania gier jako pomocy naukowych, prawdopodobnie nikt nie podałby właściwej odpowiedzi. Z popkulturowego punktu widzenia historia gier to szachy, długo, długo nic, potem karty, znów długo nic, aż pojawia się chińczyk… I nagle mamy lata osiemdziesiąte – automaty do gier, komputery osobiste i te wszystkie straszne gry wideo, które uchodzą za główną przyczynę porzucenia trzepaków przez dzieci. Rzeczywistość, jak zawsze, jest bardziej skomplikowana.
Nowy pomysł na pracę z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
Zobacz prelekcję Katarzyny Sirak wygłoszoną podczas Ogólnopolskiego Kongresu Pedagogów Specjalnych i Terapeutów w grudniu 2022 r.
Zapraszamy na retransmisję webinarium stanowiącego przegląd obowiązujących przepisów, zmian prawnych a także aktualnych stawek dotyczących organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W środowisku logopedów, szczególnie specjalistów pracujących w placówkach oświatowych, zapanowało poruszenie w związku z projektem ustawy o niektórych zawodach medycznych. Procedowane przez Ministerstwo Zdrowia zmiany w przepisach wciągają zawód logopedę na listę 17 profesji wymagających, zdaniem MZ, regulacji. Resort uzasadnia to koniecznością standaryzacji pracy i dobrem pacjentów. Co konkretnie może się zmienić?
Zapraszamy na retransmisję webinarium poswięconego dysleksji u starszych uczniów, w klasach 4-8 szkół podstawowywch.
Czym jest CAPD i o czym musisz pamiętać pracując z uczniem ze stwierdzonym zaburzeniem w klasie lub podczas terapii.
Czym jest koncentracja uwagi i jak przejawiają się zaburzenia w tym obszarze?
Od kilku dobrych lat pełnię funkcję nauczyciela współorganizującego kształcenie. Poza tym, że o nauczycielach pełniących taką funkcję mówi się „nauczyciel wspomagający”, wielokrotnie słyszałam określenia: „pomoc”, „wspomagacz”, „cień dla dziecka” oraz „drugi nauczyciel”.
Na przestrzeni lat na temat zajęć rewalidacyjnych ukazało się wiele pomocnych artykułów. Z każdego z nich możemy dowiedzieć się, komu przysługują takie zajęcia, jaki jest wymiar czasu przeznaczony na ich realizację, kto może je prowadzić, w jaki sposób należy dokumentować swoją pracę, a na końcu także co należy ćwiczyć podczas tego rodzaju zajęć. Przeważnie spora część artykułów, które miałam okazję przeczytać, większość swojej uwagi poświęcała czterem pierwszym tematom, o których wspomniałam. Najmniej informacji znalazłam na temat konkretnych przykładów form pracy z uczniem. Oczywiście na rynku znajdziemy wiele publikacji poświęconych tylko i wyłącznie zajęciom rewalidacyjnym i mogą one stanowić bardzo dobry materiał pomocniczy w naszej pracy. Niemniej jednak osobiście chciałabym podejść do tematu od strony praktycznej, a nie teoretycznej.
Każde dziecko rozwija się w swoim tempie; jedne szybciej uczą się czytać czy pisać, a innym z większą łatwością przychodzą umiejętności związane z czynnościami samoobsługowymi. Niestety, z uwagi na to, że szkolnictwo polskie cały czas funkcjonuje na zasadach modelu pruskiego, nie ma w nim ani czasu, ani przestrzeni na podążanie za indywidualnymi możliwościami czy potrzebami uczniów.
Jakiś czas temu, podczas jednej z konferencji, na której miałam przyjemność wystąpić i opowiedzieć o roli nauczyciela współorganizującego kształcenie, podeszły do mnie dwie nauczycielki wykonujące ten sam zawód co ja i zadały mi pewne pytanie. Opowiedziały mi, że mają poczucie, iż ich praca jest jałowa z uwagi na brak chęci współpracy ze strony innych nauczycieli. Zastanawiały się, co więcej mogą zrobić dla swoich uczniów, aby usprawnić ich funkcjonowanie. Pamiętam, jak mocno zdziwiły się, gdy odpowiedziałam im, że wszystko to, co się dzieje z uczniem w szkole, nie zależy tylko i wyłącznie od zaangażowania jednej osoby. Cały zespół powinien pracować nad tym, aby jak najlepiej dostosować narzędzia i metody pracy z uczniem, dzięki czemu będzie mu się lepiej funkcjonowało na terenie szkoły. Na sam koniec stwierdziły, że w sumie znały odpowiedź, ale chyba potrzebowały usłyszeć ją po raz piąty, a może i pięćdziesiąty, żeby utwierdzić się w przekonaniu, że niestety nie wszystko zależy od nich.
Ministerstwo Edukacji i Nauki ogłosiło start tegorocznej edycji programu "Aktywna tablica". W 2023 r. obowiązują nowe wzory wniosków dla dyrektora. Co się zmienia w tegorocznej edycji programu?
Zapraszamy na retransmisję webinarium z 14 kwietnia 2021 r
Multimedialne pomoce dla nauczycieli pracujących z uczniami ze SPE, otrzymały w tegorocznej edycji konkursu nagrodę główną aż w dwóch kategoriach.
Obejrzyj, pełną praktycznych porad, prelekcję o wykorzystaniu gier tradycyjnych i multimedialnych w edukacji, szczególnie w pracy z uczniami w trudnościach z koncentracją uwagi.
Uczeń z dysleksją w szkole - jakiego rodzaju pomoc może otrzymać i w jaki sposób przebiega jej organizacja?
Według badań nowe technologie cieszą się szczególnym zainteresowaniem uczniów z trudnościami w uczeniu się. W jaki sposób można wykorzystać ten fakt w terapii pedagogicznej i w dydaktyce?
Zwykło się uważać, że dzieci i młodzież z dysleksją ze względu na swoje deficyty potrzebują specjalnego podejścia do nauczania. To częściowo prawda, bo każdy uczeń z dysleksją wymaga indywidualizacji w edukacji. Ale z badań i praktyki pedagogów wynika, że dzieci z dysleksją niekoniecznie muszą być obarczone innymi trudnościami szkolnymi. Co więcej, mogą być szczególnie uzdolnione w innych dziedzinach, lub mają odmienny od standardowego styl uczenia się. Czy można więc mówić o mocnych stronach dysleksji? Przeczytaj co o tym nurcie pisze Marta Badowska, terapeuta pedagogiczny i wiceprzewodnicząca Polskiego Towarzystwa Dysleksji.
Seria specjalistycznych programów multimedialnych wydawnictwa Nowa Era wzbogaci się w tym roku o kolejne rozwiązania, z zupełnie nowych obszarów terapeutycznych i rozwojowych. Zaplanuj zajęcia z gotowymi narzędziami dla nauczycieli i specjalistów – pedagogów specjalnych, terapeutów, logopedów.
Obejrzyj, pełną praktycznych porad, prelekcję o rozwoju emocjonalno-społecznym nastolatków i jaką rolę mogą w nim pełnić nauczyciele.
Zapraszamy na retransmisję webinarium poświęconego praktyce i teorii diagnozy logopedycznej.
Edukacja matematyczna w szkole specjalnej – praktyczne porady
Oferta Nowej Ery dedykowana specjalnym potrzebom edukacyjnym powiększyła się o serie publikacji “Pewny start” oraz “Akademia pomysłów”, do tej pory wydawane przez Wydawnictwo Szkolne PWN.
W polskich szkołach stale rośnie liczba dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Co ważne, to na barkach dyrektora spoczywa niełatwa realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Aby wyjść naprzeciw Państwa potrzebom, Nowa Era wraz partnerem – firmą Vulcan – organizują kongres, który znacząco wspomoże Państwa w realizacji tych zadań. Już 30 marca 2022 w Warszawie odbędzie się Kongres SPE: Nowe technologie według zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych.
Zapraszamy na retransmisję webinarium poświęconego metodom pracy z uczniami z trudnościami matematycznymi.
Obejrzyj, pełną praktycznych porad, prelekcję będącą częścią minikonferencji online "Uczeń ze spektrum autyzmu w szkole", które odbyło się 1 grudnia 2020 r.
Obejrzyj, pełną praktycznych porad, prelekcję będącą częścią minikonferencji online "Uczeń ze spektrum autyzmu w szkole", które odbyło się 1 grudnia 2020 r.
Obejrzyj prelekcję będącą częścią minikonferencji online "Uczeń ze spektrum autyzmu w szkole", które odbyło się 1 grudnia 2020 r.