Dla rodziców czternasto-, piętnasto- i szesnastolatków ostatnie miesiące były trudne. Przygotowania do egzaminów, stres związany z rekrutacją do szkół średnich... Ale to nie koniec wyzwań. Przed nastolatkiem zadanie wejścia w nową grupę. Przed rodzicami zadanie odnalezienie się w nowej roli – rodzica „prawie dorosłego dziecka”.
Wyniki tegorocznej rekrutacji do szkół ponadpodstawowych dla wielu kandydatów wiążą się z rozczarowaniem. Jak rodzice mogą pomóc dziecku, które nie dostało się do wymarzonej szkoły? Jaki plan opracować, by uczeń nie stracił motywacji do nauki i wiary we własne siły?
Dla kandydatów, którzy w rekrutacji zasadniczej nie dostali się do żadnej z wybranych przez siebie szkół ponadpodstawowych, jest jeszcze drugi etap naboru – rekrutacja uzupełniająca. Jak do niej przystąpić?
Do niektórych klas odbywają się dodatkowe egzaminy: sprawdziany uzdolnień kierunkowych, testy kompetencji i predyspozycji językowych, próby sprawności fizycznej.
Sprawdź, jak dostać się do liceum, technikum albo szkoły branżowej. Krok po kroku wyjaśniamy kolejne etapy rekrutacji i przypominamy, na co zwrócić uwagę.
Oto 6 rzeczy, które warto wiedzieć o zasadach naboru, przeliczaniu punktów i szansach na dostanie się do wymarzonej szkoły.
Jak motywować nastolatka do nauki w domu? I co mogą zrobić rodzice, by nauczanie zdalne przebiegało lepiej?
U blisko 15 proc. wszystkich uczniów występują tzw. specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych, takie jak dysleksja, dyskalkulia, specyficzne zaburzenia językowe itd. Część uczniów zmagających się z tymi problemami w tym roku rozpocznie naukę w szkole średniej. Będą nowi nauczyciele, nowe wymagania, więcej nauki. Czy osobom z dysleksją i innymi zaburzeniami będzie trudniej niż pozostałym uczniom? O problemach, z których się nie wyrasta, ale które można przezwyciężyć - z Izabellą Haertlé* rozmawia Joanna Szulc.
Kim jestem? Dokąd zmierzam? Jaki mam plan na życie? Szkoły powinny podsuwać młodym ludziom takie pytania. Dopiero na bazie samoświadomości można budować swoją przyszłość – mówi Magdalena Niemczuk-Kobosko, nauczycielka i tutorka, ekspertka serwisu Szkoła średnia bez tajemnic
O tym, jak nauka zdalna wpływa na relację uczeń-nauczyciel oraz o wyzwaniach nauki online z Magdaleną Niemczuk-Kobosko*, nauczycielką, tutorką i coachem rozmawia Joanna Szulc
Na początku średniej szkoły uczniowie muszą się zmierzyć z wieloma nowymi doświadczeniami. Poznają nowych ludzi, nawiązują przyjaźnie, piszą dziesiątki sprawdzianów i kartkówek. Muszą przyswoić nieznane wcześniej zasady i reguły. Dadzą sobie radę - zapewniają starsi koledzy - choć zanim opadną emocje, minie kilka miesięcy.
Przejście do szkoły średniej to dla młodego człowieka ogromna zmiana. Nowe środowisko, nauczyciele, wymagania. Także budowanie na nowo swojego wizerunku. Jak pomóc dziecku odnaleźć się w nowej sytuacji?
W wieku kilkunastu lat trudno jest określić, jaką drogę zawodową chce się w życiu wybrać. A właśnie w tym momencie trzeba podjąć decyzję o dalszej edukacji i przyszłej pracy. Jak wybrać dobrze?
Do egzaminu maturalnego zostało kilka tygodni. To ostatni moment, by nadrobić zaległości w nauce i z sukcesem przystąpić do egzaminu dojrzałości. Oto trzy strategie, które sprawdzą się w czasie przygotowania do matury.
Egzamin dojrzałości. Te słowa na wielu uczniów działają paraliżująco. Klasa maturalna to istny horror. Poza nauką nic się nie liczy, a normalne życie można co najwyżej pooglądać przez okno. Czy rzeczywiście tak jest? Jak się uczyć do matury i czy warto się stresować? Oto, co mówią na ten temat tegoroczni maturzyści.
Jak uczyć się do matury, by dobrze się przygotować? To pytanie co roku zadają sobie uczniowie mający przed sobą egzamin dojrzałości. Ostatnie miesiące szkoły średniej to dla nich czas wytężonej pracy. O to, co ma znaczenie i jak powinni pracować, by ich wysiłek przyniósł efekty, zapytaliśmy nauczycieli, którzy na co dzień pracują z maturzystami.
Naukowcy zajmujący się badaniami edukacyjnymi zauważają, że dziewczyny-nastolatki nie widzą swojej przyszłości w zawodach związanych z naukami ścisłymi. Nie dlatego, że są słabe w tych przedmiotach – wyniki chłopców i dziewcząt z matematyki (np. w badaniach takich jak PISA) są bardzo podobne. Rzecz nie w umiejętnościach, a w chęciach. Kierunki związane ze światem IT i nowoczesnymi technologiami komunikacyjnymi nie są wymieniane przez młode kobiety jako ich potencjalne zawody.
W jaki sposób przyjazny kontakt z nauczycielem wpływa na wyniki akademickie uczniów?
W szkole średniej materiału do opanowania jest bardzo dużo. Jak nowoczesne technologie mogą pomóc w zrozumieniu i utrwaleniu wiadomości?
Oto 7 zasad, które pomogą dobrze wykorzystać czas i przyswoić wiedzę.
Jak rozmawiać z dzieckiem, które boi się szkolnego debiutu?
Bardziej świadomi rodzice i nauczyciele znają różnicę między motywacją wewnętrzną i zewnętrzną. Wewnętrzna – to po prostu szczera chęć, by uczyć się i pracować dla samej przyjemności. Zewnętrzna – to system nagród itp. wzmocnień, które stanowią zachętę do działania. O tym, która z nich jest lepsza, mówi dr Zuzanna Gazdowska, psycholog z Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS.
Zbliża się koniec roku szkolnego, niedługo poznamy oceny końcowe. Jaki jest Wasz stosunek do ocen zdobytych przez dzieci?
Przedłużające się nauczanie zdalne na większość uczniów wpływa niekorzystnie. Jeśli widzisz, że twojemu dziecku nic się nie chce, że przerastają je zaległości w nauce, nie umie narzucić sobie dyscypliny, to wiedz, że nie tylko wy macie taki problem. Sprawdź, co można na to poradzić.
To, kim dziecko w przyszłości będzie, jakimi wartościami będzie się kierowało i jaki model aktywności społecznej zaakceptuje, rozstrzyga się głównie między końcówką szkoły podstawowej a edukacją w szkole średniej. Co dla mózgu nastolatka jest priorytetem?
Doradzając dzieciom w kwestii wyboru profilu klasy lub szkoły, czasem oceniamy ich uzdolnienia. Uwaga! Od tego, co i jak mówimy bardzo dużo zależy!
Twoje nastoletnie dziecko chodzi ciągle niewyspane? Nic dziwnego! W okresie dorastania mózg potrzebuje dużo więcej snu niż w dorosłym życiu.
Współczesne nastolatki nie buntują się przeciwko światu jak ich rówieśnicy w poprzednich pokoleniach. Są pragmatyczni, realnie oceniają fakty. Chociaż nie odrzucają tradycyjnych wartości i używają dla ich nazwania tych samych pojęć, często rozumieją je zupełnie inaczej niż ich rodzice i nauczyciele.
„Jest taki leniwy!”, „Tylko by siedział w tych swoich grach!”, „Nic go nie interesuje” – to tylko kilka z komunikatów, które często można usłyszeć od rodziców nastolatków. Za nimi zazwyczaj pojawia się nagląca potrzeba znalezienia odpowiedzi na kwestie: „Jak go zmotywować do nauki?”, „Co zrobić, aby odciągnąć go od multimediów?”, „Jak go nakłonić, aby się zainteresował czymś wartościowym, zrozumiał, że szkoła jest ważna?”, „Co mogę zrobić, aby był bardziej wytrwały i konsekwentny?”.
Czym się kierować przy wyborze dobrego liceum? Co to znaczy, że szkoła jest „dobra”? Jakie wskaźniki decydują o renomie szkoły albo jej pozycji w rankingu? Przeczytajcie, zanim wybierzecie z dzieckiem listę liceów, do których chce ono aplikować.
Świat się zmienia. Zawody, które wczoraj gwarantowały spokój i dobrobyt, dzisiaj wypadają z rynku. Specjaliści prognozują, że wszyscy, którzy wiążą swoją przyszłość z komputerami, internetem i programowaniem, mogą spać spokojnie. Ale znajdzie się też praca i dla coacha i dla prawnika.
Czy ukończenie prestiżowych studiów na dobrej, prywatnej uczelni zagwarantuje dziecku lepszą przyszłość?
Podczas rekrutacji kandydat układa listę klas, do których chciałby się dostać, rozpoczynając od klasy i szkoły pierwszego wyboru. Jak to zrobić, by zwiększyć swoje szanse na nabór?
O tym, czy dziecko dostanie się do wybranego liceum, decyduje liczba zgromadzonych przez nie punktów. Jak obliczać punkty po ósmej klasie szkoły podstawowej?
Jak wygląda składanie wniosków o przyjęcie absolwenta szkoły podstawowej do szkoły średniej? Jakie dokumenty, kiedy i gdzie należy dostarczyć? Co załatwia za nas system elektroniczny? Przeczytaj, by dowiedzieć się, czego musisz dopilnować.
O rekrutacji na zagraniczne studia opowiada Tomasz Rożek, dziennikarz naukowy, fizyk, założyciel Fundacji „Nauka. To lubię”.