Jak motywować nastolatka do nauki w domu? I co mogą zrobić rodzice, by nauczanie zdalne przebiegało lepiej?
Dla rodziców czternasto-, piętnasto- i szesnastolatków ostatnie miesiące były trudne. Przygotowania do egzaminów, pandemia koronawirusa, stres związany z rekrutacją do szkół średnich. Ale to nie koniec wyzwań. Przed nastolatkiem zadanie wejścia w nową grupę. Przed rodzicami zadanie odnalezienie się w nowej roli – rodzica „prawie dorosłego dziecka”.
Współczesne nastolatki nie buntują się przeciwko światu jak ich rówieśnicy w poprzednich pokoleniach. Są pragmatyczni, realnie oceniają fakty. Chociaż nie odrzucają tradycyjnych wartości i używają dla ich nazwania tych samych pojęć, często rozumieją je zupełnie inaczej niż ich rodzice i nauczyciele.
To, kim dziecko w przyszłości będzie, jakimi wartościami będzie się kierowało i jaki model aktywności społecznej zaakceptuje, rozstrzyga się głównie między końcówką szkoły podstawowej a edukacją w szkole średniej. Co dla mózgu nastolatka jest priorytetem?
Jeśli słowa ranking, progi punktowe, system rekrutacji, logowanie budzą niepokój, to zapewne jesteście Państwo rodzicami ósmoklasistów i razem z nimi stoicie przed decyzją wyboru szkoły.
Spotkania integracyjne przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego stają się obowiązkowym punktem na liście wakacyjnych planów, zwłaszcza wśród uczniów, którzy niedługo rozpoczną naukę w szkołach ponadpodstawowych. Ci, którzy biorą w nich udział, we wrześniu czują się z reguły zdecydowanie swobodniej i bezpieczniej. Do pierwszego spotkania ze swoimi nowymi kolegami i koleżankami warto się zatem przygotować.
Jak rozmawiać z dzieckiem, które boi się szkolnego debiutu?
Dla niektórych uczniów wyniki rekrutacji do szkół średnich są niepomyślne. Nie dostali się do żadnej szkoły lub dostali się nie tam, gdzie chcieli. Jak wspierać dzieci przeżywające takie niepowodzenie?
Przejście do szkoły średniej to dla młodego człowieka ogromna zmiana. Nowe środowisko, nauczyciele, wymagania. Także budowanie na nowo swojego wizerunku. Jak pomóc dziecku odnaleźć się w nowej sytuacji?
U blisko 15 proc. wszystkich uczniów występują tzw. specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych, takie jak dysleksja, dyskalkulia, specyficzne zaburzenia językowe itd. Część uczniów zmagających się z tymi problemami w tym roku rozpocznie naukę w szkole średniej. Będą nowi nauczyciele, nowe wymagania, więcej nauki. Czy osobom z dysleksją i innymi zaburzeniami będzie trudniej niż pozostałym uczniom? O problemach, z których się nie wyrasta, ale które można przezwyciężyć - z Izabellą Haertlé* rozmawia Joanna Szulc.
W badaniach edukacyjnych wyróżnia się grupę uczniów, którzy mimo złych warunków życia mają bardzo dobre wyniki w nauce. Nazywa się ich uczniami resilient.
Twoje nastoletnie dziecko chodzi ciągle niewyspane? Nic dziwnego! W okresie dorastania mózg potrzebuje dużo więcej snu niż w dorosłym życiu.
Czy ukończenie prestiżowych studiów na dobrej, prywatnej uczelni zagwarantuje dziecku lepszą przyszłość?
Świat się zmienia. Zawody, które wczoraj gwarantowały spokój i dobrobyt, dzisiaj wypadają z rynku. Specjaliści prognozują, że wszyscy, którzy wiążą swoją przyszłość z komputerami, internetem i programowaniem, mogą spać spokojnie. Ale znajdzie się też praca i dla coacha i dla prawnika.
W wieku kilkunastu lat trudno jest określić, jaką drogę zawodową chce się w życiu wybrać. A właśnie w tym momencie trzeba podjąć decyzję o dalszej edukacji i przyszłej pracy. Jak wybrać dobrze?
Wiek nastoletni to czas niesamowitych i bardzo potrzebnych zmian w mózgu młodego człowieka. Choć trudne zachowania nastolatków zwyczajowo przypisujemy „burzy hormonalnej”, to tak naprawdę za wiele z nich odpowiadają przemiany w ośrodkowym układzie nerwowym. Prawdziwe dojrzewanie do dorosłego życia zachodzi w korze mózgowej.
Każdy człowiek jest wyjątkowy – ma niepowtarzalne cechy, uzdolnienia i marzenia. Ma swoje zalety i… - no cóż, przywykło się uważać, że każdy ma swoje wady. Ale większość cech, które nazywa się wadami, można także postrzegać jako mocne strony.
Naukowcy zajmujący się badaniami edukacyjnymi zauważają, że dziewczyny-nastolatki nie widzą swojej przyszłości w zawodach związanych z naukami ścisłymi. Nie dlatego, że są słabe w tych przedmiotach – wyniki chłopców i dziewcząt z matematyki (np. w badaniach takich jak PISA) są bardzo podobne. Rzecz nie w umiejętnościach, a w chęciach. Kierunki związane ze światem IT i nowoczesnymi technologiami komunikacyjnymi nie są wymieniane przez młode kobiety jako ich potencjalne zawody.
Oto 7 zasad, które pomogą dobrze wykorzystać czas i przyswoić wiedzę.
Rodzice zwykle chcą, żeby dzieci dobrze się uczyły, były sumienne, rzetelne i porządne. I nie ma w tym nic dziwnego – to przymioty pożądane w życiu odpowiedzialnego człowieka. Ale warto pamiętać o tym, że cechy te – jeśli wystąpią w dużym nasileniu – niosą ryzyko perfekcjonizmu. A perfekcjoniści mogą mieć w życiu trudno.
Kim jestem? Dokąd zmierzam? Jaki mam plan na życie? Szkoły powinny podsuwać młodym ludziom takie pytania. Dopiero na bazie samoświadomości można budować swoją przyszłość – mówi Magdalena Niemczuk-Kobosko, nauczycielka i tutorka, ekspertka serwisu Szkoła średnia bez tajemnic
Tegoroczni maturzyści już gotowi do egzaminów i walki o indeksy. Nie tylko ci z Warszawy czy z Krakowa, ale również ci z Nowego Jorku, Paryża czy Berlina. Sprawdzamy, jak wygląda nauka w ogólniakach na świecie.
Jak zdobyć średnie wykształcenie nie wychodząc z domu? Można się zdecydować na edukację domową i przejąć odpowiedzialność za to kiedy, jak i czego dziecko się uczy. Edukacja domowa w Polsce zyskuje popularność. Czy to dobry pomysł? Tak, ale nie dla każdego.
Nowa szkoła może okazać wielką szansą, ale i wielkim zawodem. Ważne, żebyśmy my, rodzice, wspierali nasze dzieci w nowym środowisku i uświadamiali im, że proces adaptacji nie zawsze przebiega gładko i bezproblemowo. Najlepiej sprawdza się metoda „do trzech razy sztuka”: warto zaczekać trzy dni, trzy lekcje, trzy tygodnie zanim podejmie się decyzję o zmianie klasy lub szkoły. Na razie potrzebne są wspierające rozmowy i konkretne argumenty, które pozwolą młodemu człowiekowi inaczej spojrzeć na sytuację.
Na początku średniej szkoły uczniowie muszą się zmierzyć z wieloma nowymi doświadczeniami. Poznają nowych ludzi, nawiązują przyjaźnie, piszą dziesiątki sprawdzianów i kartkówek. Muszą przyswoić nieznane wcześniej zasady i reguły. Dadzą sobie radę - zapewniają starsi koledzy - choć zanim opadną emocje, minie kilka miesięcy.
W czasie intensywnych przygotowań do konkursów i egzaminów, a także w całym okresie rekrutacji dziecko przeżywa stres. Oto trzy strategie radzenia sobie z napięciem i propozycja, jak dopasować je do etapów działań w tym roku szkolnym.
„Jest taki leniwy!”, „Tylko by siedział w tych swoich grach!”, „Nic go nie interesuje” – to tylko kilka z komunikatów, które często można usłyszeć od rodziców nastolatków. Za nimi zazwyczaj pojawia się nagląca potrzeba znalezienia odpowiedzi na kwestie: „Jak go zmotywować do nauki?”, „Co zrobić, aby odciągnąć go od multimediów?”, „Jak go nakłonić, aby się zainteresował czymś wartościowym, zrozumiał, że szkoła jest ważna?”, „Co mogę zrobić, aby był bardziej wytrwały i konsekwentny?”.
Jakie liceum wybrać? To pytanie zadają sobie setki tysięcy uczniów, którzy od września rozpoczną naukę w szkole średniej. Oprócz wyników zdawalności matur, EWD i innych twardych wskaźników, warto sprawdzić, jaka atmosfera panuje w rozpatrywanych przez nas placówkach.
Chcesz się skoncentrować na nudnej lekcji lub spotkaniu? Połóż na biurku zielony przedmiot i raz na jakiś czas skupiaj na nim wzrok.
Jak najefektywniej zapamiętać dużą partię materiału? Wykorzystując tzw. efekt produkcyjny lub, mówiąc prościej, czytając na głos ważne informacje – przekonuje psycholog Collin MacLoad z kanadyjskiego Uniwersytetu Waterloo.
Specjaliści zajmujący się rozwojem dzieci często zajmują się kwestią kontrolowania, a dokładniej tego, jak wpływa na dziecko rodzic, który kontroluje jego postępy w nauce.
Doradzając dzieciom w kwestii wyboru profilu klasy lub szkoły, czasem oceniamy ich uzdolnienia. Uwaga! Od tego, co i jak mówimy bardzo dużo zależy!