Zgodnie z obowiązującymi przepisami specjalne potrzeby uczniów mogą być finansowane w ramach dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Kto i na jakich zasadach takie środki finansowe otrzymuje?
Oferta Nowej Ery dedykowana specjalnym potrzebom edukacyjnym powiększyła się o serie publikacji “Pewny start” oraz “Akademia pomysłów”, do tej pory wydawane przez Wydawnictwo Szkolne PWN.
Coraz więcej ekranów wprowadzanych jest do sal szkolnych. Wraz z nimi, nauka staje się coraz bardziej interaktywna. Za niedługo w szkołach może zagościć nowa linia produktów firmy Microsoft, która w ramach swojego asortymentu rozszerza pole zastosowań tabletów i laptopów w edukacji. Dzięki między innymi innowatorskiemu połączniu 2 w 1 laptopa z tabletem, MS Surface daje wszechstronne rozwiązania odpowiadające na zróżnicowane potrzeby użytkowników – uczniów i nauczycieli.
Przewodnik po formach realizowania pomoc psychologiczno-pedagogicznej, a także gotowe wskazówki, które programy eduSensus znajdą zastosowanie w ramach zajęć.
30 marca w Warszawie odbył się Kongres Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych, organizowany wspólnie przez Nową Erę i VULCAN. 12 specjalistycznych wykładów dla nauczycieli i dyrektorów szkół, ponad 180 uczestników, 4 partnerów merytorycznych Kongresu, 10 wystawców, oblegany showroom technologiczny oraz udział gościa specjalnego - światowego eksperta terapii uwagi słuchowej, profesora Jozefa Vervoorta – tak w skrócie można podsumować ten wyjątkowy dzień.
Kompleksowość jest jedną z zasad obowiązujących podczas diagnozy i terapii logopedycznej. Zasada kompleksowości zakłada przeprowadzenie procesu diagnostyczno-terapeutycznego w sposób oparty na wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dziedzin medycznych. Holistyczne podejście w logopedii wymaga również współpracy z innymi specjalistami, by jak najefektywniej oddziaływać na pacjenta.
Diagnoza logopedyczna to zbiór zasad i metod badania, który ma na celu ocenę rozwoju oraz stanu mowy, jak też dookreślenie nieprawidłowości występujących w procesie komunikacji językowej (Iskra i Szuchnik 2005; Walencik-Topiłko 2021). Postępowanie diagnostyczne najczęściej składa się z rozpoznania zaburzenia, wskazania terapeutycznego oraz prognozowania. Model pełnej diagnozy w logopedii oprócz opisu defektów językowych i objawów im towarzyszących, wskazuje również związki przyczynowo-skutkowe.
Człowiek wyposażony jest w zmysły, dzięki którym otrzymuje informacje o tym, co dzieje się z jego ciałem i jakie bodźce docierają do niego z otoczenia. Zmysł równowagi, propriocepcja, dotyk, słuch, wzrok, węch, smak codziennie odbierają i przetwarzają ogromną ilość informacji z zewnątrz. Funkcjonowanie naszego ciała jest uwarunkowane między innymi prawidłowym odbiorem i prawidłową rejestracją bodźców przez zmysły, jak również współpracą międzyzmysłową, czyli integracją sensoryczną. Integracja sensoryczna jest bardzo istotna w kontekście prawidłowego rozwoju małego dziecka.
W polskich szkołach stale rośnie liczba dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Co ważne, to na barkach dyrektora spoczywa niełatwa realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Aby wyjść naprzeciw Państwa potrzebom, Nowa Era wraz partnerem – firmą Vulcan – organizują kongres, który znacząco wspomoże Państwa w realizacji tych zadań. Już 30 marca 2022 w Warszawie odbędzie się Kongres SPE: Nowe technologie według zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych.
Ćwiczenia buzi i języka, choć niezwykle istotne w terapii, są postrzegane jako trudne i mało atrakcyjne. Logopeda może jednak sprawić, by dzieci szybko się nie zniechęcały.
Nastolatki w spektrum autyzmu często są postrzegane przede wszystkim przez pryzmat swoich potrzeb edukacyjnych i terapeutycznych. A przecież nie zawsze są one najważniejsze. Wśród młodych ludzi nie brakuje osób utalentowanych, o ciekawych zainteresowaniach, z zaangażowaniem oddających się swoim pasjom. Warto pomagać im się rozwijać tak, jak tego pragną.
Z Natalią Fiedorczuk-Cieślak rozmawia Katarzyna Rygiel
Świat jest o włos od mojego dotyku i to bywa trudne – mówi Janek Gawroński, chyba najbardziej znany nastoletni samorzecznik w Polsce. Ma piętnaście lat, ujmujący uśmiech i mnóstwo pomysłów na to, jak ten świat zmienić, by stał się bardziej przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami.
Kiedy był mały, trzeba było za nim biegać i ściągać go na ziemię z konstrukcji, na które się wspinał, bo z wysokości było widać więcej. Jako dziesięciolatek tworzył na komputerze fantastyczne obrazy inspirowane prehistorią. Dzisiaj, gdy przekroczył próg dorosłości, już nie rysuje, ale czyta, szuka informacji, a jego pasją jest historia. Za rok zda maturę. A potem? Czy jak wiele dorosłych osób ze spektrum autyzmu po prostu zniknie?
Nadal dużo kontrowersji i pytań, zarówno w środowisku terapeutów, jak i rodziców budzi sprawa sprzętu wykorzystywanego do terapii metodą prof. A. Tomatisa. Padają pytania o to, które spośród dostępnych na rynku urządzeń jest lepsze, analogowe czy cyfrowe? Temat ten nurtuje wiele osób już od kilkunastu lat, tj. od momentu kiedy w 2005 i 2007 roku sprzęt do treningu uwagi słuchowej został dostarczony przez MEN do 300 placówek na terenie całej Polski. To wówczas wzrosło zainteresowanie tą metodą w środowisku nauczycieli, terapeutów, jak i rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Choć seksualność dzieci i młodzieży różni się pod wieloma względami od seksualności osób dorosłych, to jednak istnieje. Co więcej – to, jakie będzie jej doświadczanie w dzieciństwie, będzie miało znaczący wpływ na jej kształt w dorosłym życiu. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną i/lub ze spektrum autyzmu mają równe prawo do poszanowania ich seksualności i do rzetelnej edukacji seksualnej, co osoby neurotypowe. Ale warunkiem skutecznego wychowania do zdrowia seksualnego jest wiedza terapeuty, nauczyciela, rodzica o specyficznych cechach i potrzebach młodego człowieka w spektrum autyzmu.
Zapraszamy na retransmisję webinarium poświęconego metodom pracy z uczniami z trudnościami matematycznymi.
Otrzymaliśmy certyfikat ISO 9001:2015 w zakresie projektowania, wytwarzania, dystrybucji i serwisu oprogramowania oraz sprzętu do diagnostyki, terapii i profilaktyki zaburzeń narządów zmysłu, ruchu, mowy, zaburzeń funkcji poznawczych oraz specjalnych potrzeb edukacyjnych (działalność SPE). Oznacza to, że wszystkie nasze programy i sprzęty spełniają najwyższe światowe standardy.
Od 1 marca można składać wnioski o dofinansowanie z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu Aktywny Samorząd. Można otrzymać pieniądze na likwidację barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową – w tym zakupu oprogramowania wspierającego komunikowanie się – a także na pomoc w uzyskaniu wyższego wykształcenia.
Zapraszamy na retransmisję webinarium z 14 kwietnia.
Kwiecień uznawany jest za czas, w którym w sposób szczególny szerzy się wiedzę na temat autyzmu. Ustanowiony 2 kwietnia przez ONZ Światowy Dzień Świadomości Autyzmu rozpoczyna czas kampanii, akcji społecznych, marszów na niebiesko, lekcji wychowawczych, konkursów na plakat itd. Działania ograniczone przez pandemię pewnie będą przybierały jeszcze inne formy.
Od roku polska szkoła mierzy się ze skutkami pandemii COVID-19 i z nauczaniem zdalnym. Jak w tej sytuacji wygląda wsparcie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Z Zytą Czechowską i Jolantą Majkowską, nauczycielkami z Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku, założycielkami bloga edukacyjnego Specjalni.pl rozmawia Joanna Szulc.
Multimedia już na stałe zagościły w bezpośredniej pracy z uczniami. Wykorzystywanie ich przez nauczycieli zapewnia wysoką jakość kształcenia oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim uczniom, z uwzględnieniem ich zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Z powodzeniem można ich używać zarówno w pracy stacjonarnej, jak i zdalnej.
Obejrzyj, pełną praktycznych porad, prelekcję będącą częścią minikonferencji online "Uczeń ze spektrum autyzmu w szkole", które odbyło się 1 grudnia 2020 r.
Obejrzyj, pełną praktycznych porad, prelekcję będącą częścią minikonferencji online "Uczeń ze spektrum autyzmu w szkole", które odbyło się 1 grudnia 2020 r.
Obejrzyj prelekcję będącą częścią minikonferencji online "Uczeń ze spektrum autyzmu w szkole", które odbyło się 1 grudnia 2020 r.
Obejrzyj, pełną praktycznych porad, prelekcję będącą częścią minikonferencji online "Uczeń ze spektrum autyzmu w szkole", które odbyło się 1 grudnia 2020 r.
Na najczęściej zadawane pytania o terapię uwagi słuchowej wg metody prof. Alfreda Tomatisa odpowiada jego uczeń i kontynuator jego pracy, a jednocześnie wykładowca na szkoleniach Nowej Ery - Jozef Vervoort.
Posłuchaj co absolwentki 3 stopni szkoleń z audio-psycho-fonologii mówią o swojej pracy z metodą. Jak trafiły na metodę prof. Alfreda Tomatisa? Co dało im szkolenie?
Dowiedz się czym wyróżniają się szkolenia z audio-psycho-fonologii organizowane przez wydawnictwo Nowa Era. Na co kładziemy największy nacisk i dlaczego warto szkolić się z nami? Zobacz jak niewiele dzieli Cię od tego, by zostać certyfikowanym terapuetą metody Tomatisa!
Uczniowie z autyzmem mają prawo do wsparcia, które zaspokoi ich specjalne potrzeby edukacyjne, określone w orzeczeniach. Jak powinna przebiegać realizacja zaleceń, gdy szkoły i przedszkola są zamknięte?
Odpowiadamy na najczęstsze pytania nauczycieli na temat problemu mutyzmu wśród uczniów.
Nazwa pochodzi z łaciny. Przymiotnik mutus, muta, mutum oznacza niemy. To zaburzenie znane od niemal 150 lat, ale na ich przestrzeni było różnie interpretowane przez specjalistów.
Mutyzm wybiórczy to zaburzenie lękowe – wysoki poziom lęku nie pozwala dziecku mówić, choć ono bardzo chciałoby się skomunikować z otoczeniem – mówi Monika Andrzejewska, psycholog, psychoterapeutka z Centrum Terapii Mutyzmu, Nieśmiałości i Lęku.
Mutyzm to zaburzenie, które wymaga zaangażowania całej rodziny – mówi psycholog dziecięcy Edyta Żółtowska-Górska. Oto 5 rzeczy, na jakie warto uczulić rodzica dziecka z mutyzmem.
Najważniejsi są nauczyciele w przedszkolu – to dzięki ich uważności dzieci z mutyzmem wybiórczym mają szansę na wyleczenie lub zdecydowaną poprawę jakości życia – mówi Barbara Ołdakowska-Żyłka, która stworzyła autorską metodę pracy z dziećmi z mutyzmem wybiórczym i z ich rodzinami.