Lekcja wychowawcza online – 5 pomysłów na zdalne godziny wychowawcze

Fot. Shutterstock

Godzina (lekcja) wychowawcza powinna odgrywać niezwykle ważną rolę zarówno w życiu nauczyciela, jak i jego klasowych wychowanków. To wspólny czas, który warto wykorzystać na integrację, wymianę informacji, ustalanie planów, docieranie się jako grupa. Jej wartość jest taka sama – niezależnie czy spotykamy się na żywo w klasie, czy przenosimy w krainę online.

Zdalne lekcje wychowawcze to dla większości wychowawców duże wyzwanie. Zazwyczaj problematyczne okazują się równomierne zaangażowanie uczniów, utrzymanie dyscypliny czy znalezienie tematu, który zagrałby zdalnie. Pomysły zawarte w artykule są uniwersalne, można je swobodnie modyfikować oraz stosować zarówno w klasie (ze wsparciem rzutnika), jak i zdalnie.

Godzina wychowawcza online – o czym warto zawsze pamiętać

  • Nie rezygnuj z działań wychowawczych nakierowanych na integrację klasy i budowanie zespołu – szkoda, aby ten czas minął tylko na usprawiedliwianiu nieobecności czy rozmowie o ocenach.
  • Zawsze staraj się integrować i aktywizować – choćby miałby to być tylko element spotkania (np. rozgrzewka i zakończenie).
  • Indywidualizacja zawsze jest możliwa! Każdy w grupie może czuć się ważny, trzeba tylko użyć odpowiednich narzędzi.
  • Ustal zasady współpracy, nie narzucaj swojego zdania, daj się wypowiedzieć uczniom – przejrzysta komunikacja to klucz do sukcesu.
  • Bądź zwinny(-a) i staraj się dostosować do sytuacji – bycie gotowym na zmiany nie jest łatwe, ale jest możliwe.

Godzina wychowawcza krok po kroku – 5 pomysłów na zdalne lekcje wychowawcze

POMYSŁ 1 – królowa rozgrzewka

Rozgrzewka to obowiązkowa część zajęć, tzw. uruchomienie uwagi, niezwykle ważny etap, podczas którego pozwalamy uczniom przełączyć się, wejść w atmosferę, zbudować poczucie bezpieczeństwa i łagodnie przejść do celu lekcji. Kilka początkowych minut (3–5) może zdecydować o skuteczności całego spotkania. Ten krótki wstęp powinien wprowadzić mózgi naszych uczniów w stan gotowości i oczekiwania na dalszy rozwój wydarzeń. Dlatego dobrze, jeśli rozgrzewka jest przyjemna, zaskakująca, pobudza ciekawość i oddziałuje na zmysły.

  • Śmieszne kotki/zwierzątka (zawsze działają!) – wyświetlamy na ekranie kolaż zdjęć i pytamy: którym kotem dziś jesteś i dlaczego? Prosimy o krótkie uzasadnienie. Chętni uczniowie mogą wypowiadać się na głos, resztę zapraszamy do pisania na czacie.

kotki.png

  • Emotkowe rozgrzewki i przełamanie lodów – prosimy, aby uczniowie na czacie podali kilka emotikonek (ok. 5–7), które opisują, jak spędzili wczorajszy dzień czy weekend albo co zamierzają robić wieczorem itp. Następnie można przydzielić każdemu uczniowi parę i poprosić o krótką interpretację pomysłów kolegi. Osoba z pary słucha i potwierdza lub zaprzecza. Na głos może wypowiadać się tylko jedna para, ale reszta osób może być aktywna na czacie.
  • Rozgrzewka – rozejrzyj się wokół siebie, wybierz pierwszy przedmiot, który przyciągnie twój wzrok, zaciekawi cię. Powiedz: Jestem jak… (np. ptak na parapecie – potrzebuję wolności i lubię zieleń).
  • Zabawa rozgrzewkowa z generatorem „breaking news” (wiadomości z ostatniej chwili) – podajemy uczniom link: classtools.net/breakingnews i zapraszamy do wygenerowania wiadomości np. z życia klasy.

    newsy.png
  • Odgadnij temat lekcji – pokazujemy na ekranie chmurę wyrazów lub zdjęcie ściśle powiązane z tematem i celem zajęć. Prosimy, aby uczniowie wypowiedzieli się na głos i wygenerowali jak najwięcej pomysłów oraz aby spróbowali sformułować temat (cel) zajęć. Można przygotować pytania pomocnicze.

POMYSŁ 2 – kronikarze na start

W trakcie nauki zdalnej (ale nie tylko!) przestrzenią zawsze gotową na spotkania i wspólne działania są karty kroniki klasowej online.

Świetne szablony można znaleźć na stronie slidesmania.com. Ja dziś proponuję następującą templatkę.

Taka kronika może być świetnym sposobem na przedstawienie się i opowiedzenie o swoich pasjach i swoim życiu. Może być przedstawieniem klasy czy grupy, z nauczycielem na czele.

slidemania.png

Pamiętajmy, że jeśli będziemy pracować wirtualnie (udostępnimy uczniom edytowalny link GoogleSlides), to wszyscy będą mogli pracować nad swoim slajdem w tym samym czasie w dowolnym miejscu. To pozwala na ekonomię czasu i narzędzi.

Ponadto taka kronika może być uzupełniana po każdym ciekawym klasowym działaniu czy interesującej aktywności. Skrupulatnie prowadzona pozostanie fantastyczną pamiątką po zakończeniu szkoły – będzie mogła leżeć sobie „w chmurze”, ale też zostać wydrukowana i postawiona na półce.

POMYSŁ 3 – szukamy bratniej duszy w klasie, czyli tworzymy siatkę powiązań

Udostępnij uczniom Padlet (tablica korkowa online do umieszczania różnych formatów) z formatem TŁO.

Format TŁO zachęca do integrowania grup, rozwijania krytycznego myślenia, ale też jest świetnym miejscem na tworzenie np. map myśli. To jedyny format, na którym możemy przeciągać wpisy w dowolne miejsce na tablicy oraz łączyć je z innymi (pojawia się wtedy strzałka). Robimy to za pomocą trzech kropeczek w prawym, górnym rogu karteczki. Wybieramy „połącz z wpisem” – wtedy wszystkie wpisy podświetlają się i na każdym pokazuje się różowe „połącz”) – klikamy we wpis, z którym chcemy się połączyć.

trawa.png

Ta aktywność świetnie sprawdza się w każdym momencie istnienia grupy/klasy – można ją przeprowadzić na początku (zapoznanie się), ale jest też efektywna po jakimś czasie (gdy chcemy popracować nad jakimś problemem). Propozycja przeprowadzenia: nauczyciel prosi uczniów, aby otworzyli okienko na Padlecie (każdy swoje – „plusik” w prawym dolnym rogu tablicy) i napisali coś o sobie, podali ciekawostki, dołączyli zdjęcie albo jakiś link. Następnie uczniowie zapoznają się z wpisami swoich kolegów i koleżanek (mogą oczywiście komentować oraz lajkować – warto udostępnić tę możliwość). Następnie informujemy ich o opcji „połącz” i dajemy czas na znalezienie podobieństw, bratnich dusz, powiązań. Następnie zapraszamy wszystkich do dyskusji.

 

POMYSŁ 4 – NO LIMITS – zaproś gościa online

Największy przedsiębiorca w województwie, znana aktorka, uczeń z Kenii, akrobata z Seulu, ulubiony YouTuber? – jeśli uczniowie chcą poznać kogoś niezwykłego, internet stwarza ku temu fantastyczne możliwości, no i… nie zna granic. Zachęcam do wykorzystania godziny wychowawczej online do zorganizowania takiego niezwykłego spotkania.

Warto zaprosić uczniów do przeszukania sieci i znalezienia danych kontaktowych osób czy instytucji, a potem stworzenia wspólnego zaproszenia na godzinę wychowawczą.

 

POMYSŁ 5 – wykorzystaj Ko-lekcję

Ko-lekcja Wychowawcza jest efektem projektu wychowawczego SpołEd zorganizowanego przez Fundację Centrum Cyfrowe. To gotowiec – zbiór aktywności, które można wykorzystać przy projektowaniu lekcji wychowawczych online i offline w dowolny sposób.

Na zakończenie – zbiór kilku e-narzędzi, które wspierają wychowawców w tworzeniu kreatywnych, zdalnych spotkań z uczniami. Warto się z tymi narzędziami zaprzyjaźnić, aby tworzyć niebanalne godziny wychowawcze online, które na długo zostaną w pamięci uczniów: