Granie jako trening dla mózgu

Granie jako trening dla mózgu
Dobrze opracowane gry - planszowe, kartonikowe i inne – to doskonały trening funkcji poznawczych fot. Alina555/Getty Images

Dobrze opracowane gry - planszowe, kartonikowe i inne – to doskonały trening funkcji poznawczych. Jeśli chcemy, by dziecko w przyszłości dobrze radziło sobie ze złożonymi wyzwaniami, zachęcajmy je do grania!

Mówi się często, że dzieci chłoną wiedzę jak gąbka, że dzieciństwo to czas nieustannej nauki. I tak jest rzeczywiście! Młody, rozwijający się mózg przetwarza ogrom informacji, ćwiczy pamięć i trenuje wyciąganie wniosków. To jednak nie znaczy, że dziecko samo z siebie nauczy się wszystkich potrzebnych umiejętności, niezależnie od tego, czym będzie się jego mózg „karmić”. To bardzo ważne, z jakimi treściami ma kontakt przedszkolak i uczeń. Czy z takimi, które jedynie zajmą jego uwagę i uwolnią od nudy? Czy z takimi, które będą wszechstronnie rozwijać, ćwiczyć ważne funkcje poznawcze i rozbudzać ciekawość.

Gry, które ćwiczą umysł

Jeśli się nad tym zastanowić, odpowiedź wydaje się prosta. Troskliwi rodzice i opiekunowie, którym zależy na optymalnym rozwoju umysłowym dziecka, zadbają o to, by mogło się ono uczyć – także (a może przede wszystkim) poprzez zabawę. Dlatego z pewnością zainteresują się grami, opracowanymi specjalnie tak, by w zdrowy sposób pobudzać mózg i ćwiczyć jego funkcje wykonawcze.

Dobra pamięć to podstawa

Na szczególną uwagę zasługują gry z serii „W kostce PLUS” marki Albi, przeznaczone dla młodszych graczy, już czteroletnich i starszych. W skład zestawu wchodzą gry z obrazkami, które trzeba w krótkim czasie zapamiętać, a potem odwzorować. Zabawa pozwala ćwiczyć spostrzegawczość i pamięć, koncentrować uwagę, a także pracować pod presją czasu. Dodatkową korzyścią jest spora dawka wiedzy, którą twórcy gry „przemycają” na obrazkach.

„W kostce PLUS” to seria nagrodzona w konkursie Komitetu Ochrony Praw Dziecka – „Świat przyjazny dziecku”.

Łamigłówki w służbie matematyki

Im dziecko starsze, tym więcej złożonych umiejętności nabywa. Doskonałym treningiem myślenia abstrakcyjnego (które rozwija się szczególnie intensywnie ok. 9-10 roku życia) są łamigłówki, np. takie jak w serii „Zagadkopis”. To gra idealna do zabrania w podróż, rozwiązywania w poczekalni albo w deszczowe popołudnie. Wygodna forma kołonotatnika pozwala na korzystanie z gry w niemal każdych warunkach. Proste, ale wymagające skupienia zagadki logiczne pomagają w rozwijaniu umiejętności potrzebnych m.in. w nauce matematyki.

Zabawa w łamanie szyfrów

Dla młodych graczy lubiących rozgrywki w grupie, dobrą propozycją będzie „Złam ten kod”. Ta wciągająca gra logiczna wymaga skupienia uwagi, zadawania pytań i wyciągania wniosków z odpowiedzi, a wszystko to dzieje się w atmosferze dobrej zabawy. Dziecko ćwiczy pamięć, umiejętności logicznego myślenia, analizowania i rachowania.

Kompetencje językowe i coś jeszcze

Ciekawą propozycją dla dzieci w wieku szkolnym będzie też seria gier Myriorama (z cyklu Rozumówki). Te gry skonstruowano z myślą o pogłębianiu wyobraźni i kreatywności, ćwiczeniu umiejętności potrzebnych do budowania narracji i poszerzania słownictwa. Gry składają się z pięknie zaprojektowanych kart, które można łączyć, zestawiając bokami w ciąg obrazków. Powstaje niezwykła ilustracja dla opowieści, którą należy stworzyć i przekazać współgraczom. Granie pobudza lewą półkulę mózgu, odpowiedzialną za logiczne myślenie i umiejętności językowe, ale także prawą – tę intuicyjną, emocjonalną i odczytującą konteksty.