Opinie profesjonalistów

Edukacja to nieustanne zadawanie pytań – również o sam proces nauczania. W Internecie można znaleźć mnóstwo odpowiedzi na nurtujące nas pytania związane ze szkołą, rozwojem i dorastaniem – często nie są to jednak wiarygodne informacje. Poniżej znajdziecie jedynie rzetelnie i wartościowe materiały przygotowane przez ekspertów z branży edukacyjnej.

Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie

Rolą rodziców i opiekunów jest tłumaczenie dzieciom otaczającej je rzeczywistości. Dotyczy to także wydarzeń trudnych, bolesnych i tragicznych. W idealnym świecie nikt nie musi wyjaśniać dziecku, czym jest wojna. Jednak nasz świat nie jest idealny.

Projekt: przygotowanie do życia

W polskich szkołach można znaleźć wiele przykładów zaangażowania nauczycieli i kreatywności uczniów, ich potrzeby rozwoju i działania. Szczególnie dobrze widać to podczas realizacji projektów edukacyjnych. O zaletach pracy projektowej w szkołach mówią Marta Florkiewicz-Borkowska i Małgorzata Jankowska, jurorki konkursu „Projektanci Edukacji”

Uczeń pod lupą

Tak, jak lekarz diagnozuje stan pacjenta przed podjęciem leczenia, tak nauczyciel diagnozuje stan wiedzy i umiejętności ucznia przed zaplanowaniem dalszych działań dydaktycznych. Co to jest diagnoza edukacyjna i czym różni się od zwykłego sprawdzianu?

Człowiek potrzebny od zaraz

Szkoła to nie tylko nauka, egzaminy i oceny. Jej relacyjny i emocjonalny wymiar domaga się, by go docenić. I jest to najważniejsza lekcja, jaką dało nam zdalne nauczanie w czasie pandemii

Szkoła jak kopalnia

Kiedyś miałem bzika na punkcie stopni. Gdy jeszcze moi synowie byli uczniami, pytałem ich: „Jaką ocenę dostaliście?”. Ale od dziesięciu lat tego nie robię. Nie chcę presji i materializmu w edukacji. Zacząłem więc mówić: „Czego się dziś nauczyliście?”. Nawet jeśli opowiadali, że poznali kolegę, to bardzo dobrze! Bo dzień nie był stracony – mówi Artur Kowalski, dyrektor Zespołu Szkół w Prusinowicach

Superbohaterowie codzienności, czyli życzenia na Dzień Nauczyciela

Tegoroczny Dzień Edukacji Narodowej jest zupełnie inny niż w ubiegłych latach. Nie ma wspólnych wyjść klasowych i uroczystych akademii, jest niepewność, jak za chwilę będzie wyglądać nauczanie, i konieczność sprostania coraz to nowym wyzwaniom. Jak zadbać o siebie, stojąc na pierwszej linii edukacyjnego frontu? 

Pisanie jako zabawa językiem

Dzieci, szczególnie te młodsze, potrafią bawić się niemal wszystkim: patykiem, kawałkiem sznurka, pudełkiem z kartonu. Równeż… językiem. Warto świadomie wspierać ten rodzaj zabawy, bo od zabawy językiem do poważnej twórczości literackiej jest bliżej, niż się wydaje.

Więź dziecka z literaturą – wstęp do przyszłości

Czytanie nie ratuje życia, ale wpływa na jakość egzystencji. Na wczesnym etapie kontaktu z literaturą trudno tę wartość oszacować, potem jednak przekłada się ona bezpośrednio na poziom intelektualny i emocjonalny dorosłego człowieka oraz na jego miejsce w strukturze społecznej.

Książka – ćwiczenie dla wyobraźni

Wbrew pozorom, książka ilustrowana jest bardziej wymagająca niż ta wypełniona jedynie tekstem. Jednak często rodzic jest skłonny uznać, że z obrazkiem dziecko sobie samo poradzi, bo „przecież widzi, co tam jest narysowane”. To niestety nieprawda.

iGen w szkole

Najmłodsza grupa pokolenia Z – iGeneration – zaczęła poznawać świat, kiedy był już na nim iPhone. Dziś jej przedstawiciele mają już nawet 13-14 lat i są uczniami szkoły podstawowej. Co ich kształtuje? Jak utrzymać ich zainteresowanie i uwagę?

Oddaj głos dzieciom

Wielu pedagogów boi się, że jak nie będą mówić przez całą lekcję i zarzucać uczniów pytaniami, to zaczną źle pracować. Nieprawda. O tym, jak być dobrym wychowawcą, opowiada Anna Omilianowska.

Kryzys czwartoklasisty

Wyzwania, które pojawiają się w czwartej klasie, stanowią jeden z istotnych punktów zwrotnych w rozwoju dziecka-ucznia. Więcej przedmiotów, nowi nauczyciele, natłok spraw, stres. Jak sobie z tym poradzi, zależy od tego, ile dostanie empatii i wsparcia.

Jak budować dobre relacje nauczyciela i rodzica

Szkołę tworzą uczniowie, nauczyciele i rodzice. Dzieci odnoszą najwięcej korzyści, gdy dorośli ze sobą współpracują. Warto więc, żeby nauczyciele i rodzice umieli ze sobą konstruktywnie rozmawiać. Tylko jak to robić, gdy nie wszystko idzie po naszej myśli?

Mówić uczymy się razem

Dziecko rodzi się z predyspozycją do opanowania języka, ale to, jak się nim posługuje, zależy od jego najbliższego otoczenia – rodziny oraz pierwszych nauczycieli w przedszkolu i nauczaniu początkowym. O czym powinniśmy pamiętać i czego dopilnować, by najefektywniej zadbać o rozwój i poprawność mowy u dziecka?

Technologia w edukacji – na cyfrowym zakręcie

Spór o to, czy technologia cyfrowa zbawi edukację, czy ją zniszczy, nie ma sensu. Jest to po prostu kolejne narzędzie wymyślone przez człowieka i jako takie musi zostać odpowiednio zaprojektowane i zastosowane, żeby przynieść pożądane korzyści. Również w edukacji.

Szkoła ma sens. Ale jaki?

Szkoła będzie dobrze służyć społeczeństwu i uczniom dopiero wtedy, gdy zaczniemy postrzegać ją jako jeden z elementów w systemie społeczno-ekonomicznym a kształcenie w niej jako fragment całościowego rozwoju człowieka.

Anatomia podręcznika

W obiegowej opinii podręcznik to po prostu książka, z której dzieci korzystają w szkole. Takie ujęcie, choć właściwe, zawiera tylko niewielką część prawdy. Aby rozmawiać o przydatności podręcznika, musimy odkryć jej trochę więcej.

Jak tworzyć materiały, które nie przeciążają uwagi?

Podręcznik nie służy tylko do czytania i oglądania. Przede wszystkim wspiera proces rozumienia i zapamiętywania. Używamy go, żeby się z niego nauczyć. A więc układ treści i reguły ich czytania muszą być jasne dla każdego ucznia – o tym, jak dobrze skonstruowana komunikacja zmniejsza obciążenie poznawcze i tym samym sprzyja uczeniu się, rozmawiają dr Mateusz Leszkowicz i Marcin Oleksak, specjaliści od procesów poznawczych.

Świat wartości nastolatka

Jakie jest nowe pokolenie młodych ludzi?

Zagubieni w szumie informacyjnym

Mimo, że mamy niemal nieograniczony dostęp do informacji na każdy temat, czujemy ciągły niedosyt. A nadmiar źródeł i informacji oraz ich jakość budzą w nas coraz więcej wątpliwości: czy to, co znajdujemy w różnych kanałach przekazu jest sprawdzone i wiarygodne? Jak odróżnić treści rzetelne, poparte wiedzą od tych wątpliwej jakości?

Jak twórczo pokonywać wyzwania

Powszechnie uważa się, że zdolności kreatywne, warunkujące innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów, są wrodzone i trudno na nie oddziaływać. Tymczasem prawdziwymi przeszkodami dla twórczego myślenia nie jest brak swoistych cech osobowości czy szczególnego talentu w tym kierunku, ale przede wszystkim brak warunków, aby się skupić i spróbować pracować nad problemem w sposób kreatywny, a także nieznajomość zasad sprzyjających temu procesowi.

Jak działa pamięć. Udeptywanie ścieżek i chodzenie po śladach

Umysł może rejestrować nowe informację przez modyfikację zapisanych wcześniej danych i często tak robi. To dlatego uczenie się każdego kolejnego języka jest prostsze niż pierwszego. Jeśli więc uczeń chce łatwiej opanować materiał do sprawdzianu, nie powinien zamykać się w ścianach zadanego rozdziału.

Nieoczywiste drogi do przyszłości

Martwisz się, czy dziecko odniesie w życiu sukces? Przeczytaj!

Zobacz także