Korzystanie z wirtualnej rzeczywistości drogą do zawodów przyszłości

Coraz częściej zastanawiamy się nad praktycznymi wartościami płynącymi z wykorzystania z wirtualnej rzeczywistości i tego jaki pozytywny wpływ mogłaby wnosić w przyszłe życie zawodowe młodzieży z niej korzystającej. Z pewnością spędzanie długich godzin w goglach VR nie jest gwarantem znalezienia ciekawej i przyszłościowej pracy, lecz pozyskiwanie wiedzy i rozwój kompetencji wynikający z korzystania z edukacyjnych aplikacji może przynieść wymierne efekty.

Ekstensywne badania poświęcone wykorzystywaniu wirtualnej rzeczywistości w warunkach zawodowych wskazują na rosnącą ilość branży będących coraz bliżej związanych z tą technologią. Jak umiejętność pracy z wirtualną rzeczywistością przekłada się na przyszłe prace? To pytanie ma niezliczoną liczbę odpowiedzi w zależności od wybranego zawodu. Elementy pracy z VR odnajdziemy w projektowaniu odmienionym przez wszystkie przypadki: projektowanie terenów zielonych, przestrzeni[1], budynków[2], różnego rodzaju urządzeń, ale także procesów i wydarzeń[3].  Wirtualna rzeczywistość wkracza coraz częściej także do usług z zakresu marketingu[4] czy turystyki[5], a nawet medycyny[6], gdzie zarówno wspiera w tworzeniu protez, implantów, przeprowadzania operacji, procesu nauczania, ale także w zapewnianiu większego komfortu pacjentom zmagającym się z dużym bólem. Powyżej podane przykłady to tylko wycinek tego gdzie będziemy mogli, a częściowo już możemy, skorzystać z nabytych kompetencji. Ogromną i rozkwitającą przestrzenią dla VR jest też przemysł tworzenia gier, który z czasem popycha technologię VR do przodu.

Rozwój i upowszechnianie się wirtualnej rzeczywistości prawdopodobnie wpłynie także na charakter współpracy z pracodawcami, przebieg dnia pracy, procesy rekrutacyjne, przeprowadzane spotkania biznesowe. Generalnie wszystko co to dotychczas odbywało się w biurach może przenieść się na nową płaszczyznę i w jakimś stopniu ten proces już obserwujemy.

Korzystanie z wirtualnej rzeczywistości nie jest jednak jedynie związane z możliwościami zawodowymi, ale także naukowymi. Często mamy ograniczony dostęp do profesjonalnych specjalistycznych narzędzi, urządzeń czy materiałów, ze względu na ich koszty, ale również dostępność czy obniżonych poziom bezpieczeństwa w przypadku np. korzystania elektronarzędzi czy toksycznych substancji. Kształcenie wiedzy z zakresu STEM w ramach wirtualnej rzeczywistości może poważnie zmniejszyć te ograniczenia, ułatwiając dostęp do wcześniej trudnodostępnych ćwiczeń praktycznych. W całej Polsce powstają już takie przestrzenie. Jedna z uczelni w województwie Świętokrzyskim otworzyła Laboratorium Wirtualnej Rzeczywistości, inną uczelnia z Warszawy podjęła się stworzenia sali operacyjnej dla dużych zwierząt w VR, gdzie studenci otrzymują możliwość uczestniczeniu w przebiegu  operacji konia. Na wrocławskiej uczelni studio VR zostało stworzone z myślą o kształceniu grafików, programistów i informatyków, tutaj zajęcia mają przygotowywać młodych ekspertów do pracy m.in. w branży gamingowej. Korzystanie z VR w edukacji nie dotyczy jednak wyłącznie kierunków technicznych na dwóch uczelniach warszawskiej i szczecińskiej wprowadzono VR-owe narzędzia pracy dla przyszłych prawników, kryminologów i prokuratorów, dzięki nim studenci mogą doświadczyć odwiedzin na miejscu zbrodni, a także nauczyć się prawidłowego zachowania i toku postępowania w takiej sytuacji.

Wszystkie sposoby wykorzystywania VR w edukacji i pracy są ekscytujące, a to dopiero początek. Z biegiem lat najprawdopodobniej w większości zajęć, czy to z życia zawodowego czy społecznego, będziemy korzystać przynajmniej z części z  narzędzi opierających się na wirtualnej rzeczywistości, dlatego warto kształcić te kompetencje już dziś.

Blanka Zantara - Koordynatorka projektów technologiczno-edukacyjnyc, GMS Innowacje.

 

[1] Y. Liu, F. Castronovo, J. I. Messner, R. M. Leicht (2020),  Evaluating the Impact of Virtual Reality on Design Review Meetings, [w:] Journal of Computing in Civil Engineering, nr 34, https://www.researchgate.net/publication/336720400_Evaluating_the_Impact_of_Virtual_Reality_on_Design_Review_Meetings.

[2] A. Al-Falahi (2022), Virtual Reality In Architecture. Technical limitations, solutions, and future use, https://www.researchgate.net/publication/360189252_Virtual_Reality_In_Architecture

[3] R. Gaugne, J-B. Barreau, G. Le Cloirec, V. Gouranton (2013), Experiencing the past in virtual reality: A virtual reality event for the French National Days of Archaeology, [w:] Conference: Cognitive Infocommunications, https://www.researchgate.net/publication/261310580_Experiencing_the_past_in_virtual_reality_A_virtual_reality_event_for_the_French_National_Days_of_Archaeology

[4] S. Wijayanto, J. C. Pratama Putra (2021), The Effectiveness of a Virtual Reality Marketing Video on the People Desire to Buy a Product, https://www.researchgate.net/publication/357480561_The_Effectiveness_of_a_Virtual_Reality_Marketing_Video_on_the_People_Desire_to_Buy_a_Product

[5] N. S. Subawa , N. W. Widhiasthini , I. Putu Astawa , Ch. Dwiatmadja, N. P. Intan Permatasari (2021), The practices of virtual reality marketingin the tourism sector, a case study of Bali, Indonesia, [w:] Current Issues in Tourism, nr 24, str. 1 - 12, https://doi.org/10.1080/13683500.2020.1870940

[6] F. Daud (2021), Utilising Virtual Reality in Pain Management: A Systematic Review, https://www.researchgate.net/publication/357405572_Utilising_Virtual_Reality_in_Pain_Management_A_Systematic_Review