Javascript is required
header image

Edukacja na czasie. Nauczyciel

Cykl konferencji eksperckich dla Nauczycieli



„Edukacja na czasie. Nauczyciel” to cykl szkoleń eksperckich przygotowanych we współpracy z naukowcami z SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego. Webinaria i materiały dodatkowe zostały podzielone na trzy bloki tematyczne : „Ja i moje emocje”, „Ja i moi uczniowie” oraz „Ja i rodzice”.

Partner merytoryczny cyklu szkoleń

Co otrzymuje uczestnik cyklu „Edukacja na czasie. Nauczyciel”?



Zakres tematyczny cyklu „Edukacja na czasie. Nauczyciel”




Blok tematyczny „Ja i moje emocje”

1. Oswoić lęk – praca w pandemii

Scharakteryzujemy lęk jako emocję – zastanowimy się, po co jest ludziom lęk i jakie przybiera on formy. Porozmawiamy także o jego skutkach somatycznych – odpowiemy na pytania, w jaki sposób lęk objawia się w ciele, jakie czynniki go generują i jak można sobie z nim poradzić.

  • dr Agnieszka Mościcka-Teske

    dr Agnieszka Mościcka-Teske

    Psycholożka, psychoterapeutka Gestalt, kierowniczka Zakładu Psychologii Klinicznej i Zdrowia Uniwersytetu SWPS w Poznaniu. Zajmuje się problematyką stresu – bada metody jego zwalczania oraz czynniki indywidualne i środowiskowe, które chronią przed jego negatywnymi skutkami.

2. Płonąć, ale się nie wypalić – przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu

Zastanowimy się, czym jest wypalenie zawodowe, i dowiemy się, jak odróżnić je od zmęczenia. Poznamy charakterystykę objawów i wskazówki diagnostyczne dotyczące zachowania, emocji i relacji interpersonalnych. Zapytamy także, co szkoła może zrobić dla nauczyciela, gdy dotknie go wypalenie.

  • dr Agnieszka Mościcka-Teske

    dr Agnieszka Mościcka-Teske

    Psycholożka, psychoterapeutka Gestalt, kierowniczka Zakładu Psychologii Klinicznej i Zdrowia Uniwersytetu SWPS w Poznaniu. Zajmuje się problematyką stresu – bada metody jego zwalczania oraz czynniki indywidualne i środowiskowe, które chronią przed jego negatywnymi skutkami.


Blok tematyczny „Ja i moi uczniowie”

3. Relacje formalne i nieformalne w szkole i klasie – konkretne narzędzia i metody pracy przydatne w kreowaniu społeczności uczącej się

W czasie spotkania przyjrzymy się największym wyzwaniom, przed jakimi stanęli nauczyciele w obliczu pandemii. Nie tylko skoncentrujemy się na obawach większości pedagogów i poszukamy wspólnie odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Omówimy także konkretne narzędzia przydatne i do nauki online, i do nauki w przyszłości, kiedy już wszystko wróci do normy. Ponadto zastanowimy się wspólnie:

  • czy uczniowie w domach nadal są częścią jednej klasy,
  • jak motywować ich do pracy,
  • co wiemy o tym, czy się rzeczywiście uczą,
  • jak zorganizować pracę szkoły i klasy, aby wspierała uczenie się i budowanie wspólnoty.
  • dr Magdalena Śniegulska

    dr Magdalena Śniegulska

    Doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii. Pracuje m.in. w Katedrze Psychologii Klinicznej i Zdrowia na Uniwersytecie SWPS. Prowadzi zajęcia warsztatowe i seminaryjne oraz wykłady dotyczące psychologii rozwoju, psychologicznych podstaw edukacji oraz umiejętności rodzicielskich.


    Spotkanie moderowała Magdalena Jurewicz - socjolożka, trenerka, pracująca z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzicami. Pracuje w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie koordynuje projekt „Myśląca klasa” poświęcony innowacyjnym metodom prowadzenia lekcji. Swoje umiejętności rozwija współpracując z międzynarodowymi ośrodkami kształcenia nauczycieli m.in. z Teachers College Columbia University w Nowym Jorku czy Relay College.

4. Samodzielny uczeń – jak kształtować i wzmacniać jedną z ważniejszych rozwojowo kompetencji

Nauczyciele często podkreślają, że praca z uczniami byłaby dużo efektywniejsza, gdyby młodzi ludzie byli bardziej samodzielni. Od momentu przejścia do nauczania zdalnego te głosy stały się jeszcze częstsze. Samodzielność to ważna kompetencja i jedno z najważniejszych zadań rozwojowych, niewątpliwie także bardzo trudna. Rozwój samodzielności to długi proces, który realizuje się na różne sposoby na kolejnych etapach rozwojowych. Uczymy się jej ze wsparciem innych, w różnych kontekstach: w domu, w szkole, wśród rówieśników. Zdefiniujmy więc, czym ona jest i dowiedzmy się, jak powinniśmy pracować, aby okazywać, że samodzielność jest ważna i że będziemy wspólnie się jej uczyć.

  • dr Magdalena Śniegulska

    dr Magdalena Śniegulska

    Doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii. Pracuje m.in. w Katedrze Psychologii Klinicznej i Zdrowia na Uniwersytecie SWPS. Prowadzi zajęcia warsztatowe i seminaryjne oraz wykłady dotyczące psychologii rozwoju, psychologicznych podstaw edukacji oraz umiejętności rodzicielskich.


    Spotkanie będzie moderowała Magdalena Jurewicz - socjolożka, trenerka, pracująca z dziećmi i młodzieżą oraz ich rodzicami. Pracuje w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie koordynuje projekt „Myśląca klasa” poświęcony innowacyjnym metodom prowadzenia lekcji. Swoje umiejętności rozwija współpracując z międzynarodowymi ośrodkami kształcenia nauczycieli m.in. z Teachers College Columbia University w Nowym Jorku czy Relay College.

Blok tematyczny „Ja i rodzice uczniów”

5. Dlaczego rodzice nie współpracują, kiedy pojawiają się trudności w pracy z dzieckiem?

Czasem zdarza się, że w pracy z konkretnym dzieckiem pojawiają się trudności. Dobrą praktyką nauczycieli jest to, że po pierwszych nieudanych próbach samodzielnego naprawienia sytuacji kontaktują się z rodzicami, aby wspólnie poradzić sobie z tą trudnością. I wtedy bywa różnie. Czasem współpraca jest sprawna i efektywna, a czasem wszystko przebiega nie tak, jak powinno. Dlaczego tak się dzieje? Podczas spotkania postaramy się pokazać mechanizmy, które mogą powodować trudności na linii nauczyciel – rodzice, a także zaprosimy do rozmowy o możliwych rozwiązaniach takiej – często patowej – sytuacji.

  • Sławomir Prusakowski

    Sławomir Prusakowski

    Psycholog, trener i edukator zajmujący się różnymi obszarami ludzkiego rozwoju. Na Uniwersytecie SWPS pokazuje studentom psychologii, jak przełożyć teoretyczną wiedzę z wykładów na codzienną praktykę. Wspiera nauczycieli w ich pracy – zarówno zawodowo, jak i prywatnie.


    Spotkanie będzie moderowała Karolina Wójcik – psycholog, nauczyciel akademicki i dyplomowany trener grupowy. Prowadzi szkolenia z zakresu efektywnej komunikacji, asertywności oraz motywacji. Na Wydziale Prawa Uniwersytetu SWPS w Warszawie prowadzi autorski program warsztatów z zarządzania sobą.

6. Asertywność w pracy nauczyciela – trudna droga między agresją a uległością

W pracy nauczyciela mamy stały kontakt z wieloma grupami ludzi o różnych potrzebach i oczekiwaniach wobec nas. Towarzyszą nam dzieci, które uczymy i wychowujemy, oraz ich rodzice ze swymi wymaganiami i troską. Pracujemy też z innymi nauczycielami o często odmiennych niż nasze poglądach na edukację. Wreszcie jesteśmy bez przerwy poddawani ocenie przez dyrektorów, kuratorów czy społeczeństwo.

Jak pogodzić te wszystkie potrzeby i pozostać sobą? Jak stawiać granice i szanować siebie? Skąd czerpać pewność, że działania, które podejmujemy, są optymalne i pozwalają na wszechstronny rozwój uczniów. O tym wszystkim chcielibyśmy opowiedzieć na naszym spotkaniu.

  • Sławomir Prusakowski

    Sławomir Prusakowski

    Psycholog, trener i edukator zajmujący się różnymi obszarami ludzkiego rozwoju. Na Uniwersytecie SWPS pokazuje studentom psychologii, jak przełożyć teoretyczną wiedzę z wykładów na codzienną praktykę. Wspiera nauczycieli w ich pracy – zarówno zawodowo, jak i prywatnie.


    Spotkanie będzie moderowała Karolina Wójcik – psycholog, nauczyciel akademicki i dyplomowany trener grupowy. Prowadzi szkolenia z zakresu efektywnej komunikacji, asertywności oraz motywacji. Na Wydziale Prawa Uniwersytetu SWPS w Warszawie prowadzi autorski program warsztatów z zarządzania sobą.

Blok tematyczny „Ja i relacje w Internecie”

7. Jakie potrzeby w sieci realizują cyfrowi tubylcy?

W ostatnich latach internet stał się nieodłączną częścią życia, a przymus pracy zdalnej i nauczania przez internet tylko utwierdził jego silną pozycję. Świat online daje nam praktycznie nieograniczone możliwości ze względu na coraz to sprytniejsze rozwiązania wspomagające nauczanie zdalne.


Co dobrego więc dzieci mogą znaleźć w internecie? Jak wspomóc je w wykorzystaniu swojego potencjału online? Jakie potrzeby, niezrozumiałe dla cyfrowych imigrantów, realizują w sieci cyfrowi tubylcy? Czemu zakazy nie działają? Na te pytania odpowiemy podczas webinarium. Porozmawiamy także o aplikacjach, stronach i programach, które wspierają rozwój dzieci podczas pracy online.

  • Magdalena Duszyńska

    Magdalena Duszyńska

    Psycholożka i trenerka, absolwentka Uniwersytetu SWPS. Ukończyła szkołę trenerów biznesu „Moderator”. Prowadzi szkolenia dla uczniów i nauczycieli na tematy związane z nowymi technologiami. Jej misją jest wspieranie najmłodszych w zakresie zagadnień związanych z mową nienawiści i zagrożeniami w sieci. W ramach WCRS prowadzi Cyberporadnię, która zajmuje się wsparciem m.in. osób doświadczonych cyberprzemocą. Ukończyła Studium Psychoterapii Dzieci i Młodzieży we Wrocławskim Instytucie Psychologicznym.

8. Jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą na temat cyberprzemocy?

Hejt, cyberstalking, sexting... co kryje się za tymi obco brzmiącymi nazwami? Dlaczego tak istotna jest walka z cyberprzemocą? Troska o zdrowie psychiczne uczniów oraz wsparcie emocjonalne w wirtualnym świecie to kluczowe tematy w obecnej rzeczywistości. Porozmawiamy o zagrożeniach w internecie i scharakteryzujemy najważniejsze zjawiska. Porozmawiamy też o tym, jak przeciwdziałać cyberprzemocy, jak skutecznie jej zapobiegać, a także jak interweniować w przypadku wystąpienia tego zjawiska w szkole.


Zagadnienia
:

  1. Czym jest zjawisko cyberprzemocy? Przedstawimy to zagadnienie z perspektywy uczniów. Podpowiemy, jak rozmawiać z nimi na tematy związane z cyberprzemocą oraz jak zaopiekować się trudnymi emocjami, które są z tym związane. Podamy też praktyczne przykłady do wykorzystania na zajęciach.
  2. Jakie są najczęstsze przejawy cyberprzemocy na przykładzie popularnych aplikacji? Wyjaśnimy, z czym mierzą się uczniowie, kiedy przebywają online. Wskażemy, na co zwracać uwagę, a także rozwiniemy temat prywatności w sieci: pokażemy, co można zrobić, aby uchronić siebie.
  3. Jak reagować? W sytuacji powrotu do szkół temat cyberprzemocy niestety wciąż pozostaje aktualny. Dlatego opowiemy, w jaki sposób szkoła może wspierać w przypadku wystąpienia zjawiska cyberprzemocy, zarówno w formie interwencji, jak i prewencji.
  • Magdalena Duszyńska

    Magdalena Duszyńska

    Psycholożka i trenerka, absolwentka Uniwersytetu SWPS. Ukończyła szkołę trenerów biznesu „Moderator”. Prowadzi szkolenia dla uczniów i nauczycieli na tematy związane z nowymi technologiami. Jej misją jest wspieranie najmłodszych w zakresie zagadnień związanych z mową nienawiści i zagrożeniami w sieci. W ramach WCRS prowadzi Cyberporadnię, która zajmuje się wsparciem m.in. osób doświadczonych cyberprzemocą. Ukończyła Studium Psychoterapii Dzieci i Młodzieży we Wrocławskim Instytucie Psychologicznym.

Padlet dla nauczycieli

Padlet to wirtualna tablica, na której można zamieścić pogrupowane i uporządkowane tematycznie zasoby. Dzięki temu można je łatwo udostępniać w sieci, współdzielić lub współtworzyć. Poznaj padlet poświęcony przeciwdziałaniu cyberprzemocy.

Podczas logowania, podaj hasło: 
cyberprzemocmaterialy

Zobacz nasze pozostałe cykle: Edukacja na czasie



  • Edukacja na czasie. Uczeń

    Cykl szkoleń eksperckich i artykułów przygotowanych we współpracy z SWPS Uniwersytetem Humanistycznospołecznym.
  • Edukacja na czasie. Nauka i relacje

    Webinaria i artykuły dotyczące procesu nauczania zdalnego, w których eksperci – psychologowie i pedagodzy – dzielą się swoimi doświadczeniami i wiedzą.
  • Edukacja na czasie. Technologia

    Cykl szkoleń eksperckich zapewniający solidną dawkę inspiracji, wiedzy i praktycznych porad, które pomogą nie utonąć w oceanie edukacyjnych technologicznych nowinek i innowacji.