Edukacja na czasie. Technologia
Nowoczesne technologie na dobre zagościły już w edukacyjnym świecie – wkraczają coraz śmielej do szkolnych klas, uczniowskiego tornistra czy procesu nauczania. Okres pandemii i nauki zdalnej tylko przyspieszył te zjawiska. Im bardziej nauczyciele zanurzają się w oceanie nowinek technologicznych, eduinnowacji i różnorodnych zasobów cyfrowych, tym częściej zadają sobie pytania, które narzędzia i rozwiązania faktycznie wspierają efektywną i angażującą edukacją, a które są tylko ciekawostką i pożeraczami cennego czasu.
W cyklu spotkań eksperckich „Edukacja na czasie. Technologia” będziemy rozmawiać o tym:
- jak najlepiej łączyć sprawdzone sposoby nauczania i innowacyjne rozwiązania edukacyjne
- jak mądrze wykorzystywać innowacje technologiczne na różnych etapach procesu nauczania
- na co zwracać uwagę, żeby nowoczesne rozwiązania usprawniały i ułatwiały naszą pracę, a nie przytłaczały nas
- jak najskuteczniej wykorzystywać eduinnowacje w poszczególnych przedmiotach.
W cyklu „Edukacja na czasie. Technologia” zapewnimy solidną dawkę inspiracji, wiedzy i praktycznych porad, które pomogą nie utonąć w oceanie edukacyjnych technologicznych nowinek i innowacji, za to ułatwią wybranie z nich tych, które faktycznie pomogą oszczędzić czas, a jednocześnie uczyć skuteczniej i ciekawiej.
Co otrzymuje uczestnik cyklu „Edukacja na czasie. Technologia”?
Ambasador cyklu
Tomasz Rożek
Fizyk, dziennikarz naukowy i założyciel „Fundacji Nauka. To Lubię”. Na co dzień zajmuje się popularyzacją nauki.
Obejrzyj retransmisje ze spotkań i pobierz materiały
1. Edukacja i technologia razem - szanse czy zagrożenia?
W pierwszym spotkaniu z cyklu zapraszamy w podróż po trendach i ciekawych rozwiązaniach technologicznych w edukacji. Celem tej inspirującej wyprawy do świata innowacji edukacyjnych jest znalezienie „złotego środka” – mądrego włączenia rozwiązań technologicznych do nauczania w realiach polskiej szkoły. Czy cyfrowe rozwiązania zawsze się sprawdzają? Jakie eduinnowacje najlepiej wspierają proces nauczania? Czym kierować się przy poszukiwaniu cyfrowych rozwiązań edukacyjnych? Jak znaleźć balans między tradycyjnymi a nowoczesnymi narzędziami edukacyjnymi? Na te i inne pytania spróbujemy poszukać odpowiedzi wspólnie z Tomaszem Rożkiem – ambasadorem programu „Edukacja na czasie. Technologia”.
Tomasz Rożek
Z wykształcenia jest fizykiem, ale z zawodu – dziennikarzem naukowym. Doktorat napisał z nauk fizycznych (o specjalności: fizyka jądrowa) na Wydziale Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Śląskiego oraz w instytucie Forschungszentrum w Jülich. Prowadzi warsztaty, wykłady, a także „Fundację Nauka. To lubię”, której misją jest popularyzacja nauki i nowych technologii, zarówno wśród dorosłych, jak i dzieci, oraz nauka krytycznego myślenia.
2. Wyzwania codziennej pracy – jak wykorzystujemy technologię na co dzień
Jak zmieniła się praca nauczyciela po okresie nauki zdalnej? Jakie nowe przyzwyczajenia, rutyny, narzędzia, rozwiązania dydaktyczne nauczyciele wykorzystują w codziennej pracy? W jaki sposób dzięki technologii możemy osiągnąć lepszy sposób pracy? Jak możemy połączyć ucznia i nauczyciela, szkołę i dom oraz jakie rozwiązania powinny być na wyciągnięcie ręki? Czy takim rozwiązaniem jest podręcznik? Jaki – papierowy czy cyfrowy? Jakie funkcje powinien spełniać? Zapraszamy na rozmowę Tomasza Rożka oraz Michała Kociankowskiego, którzy przyjrzą się nadchodzącym wyzwaniom w polskiej szkole.
Michał Kociankowski
Badacz motywacji i zachowań, potrzeb konsumenckich oraz wpływu technologii na postawy i zachowania ludzi. Studiował pedagogikę i filozofię. Prowadzi pracownię badań i rozwiązań strategicznych „Synergion”.
3. Technologia a nauczanie przedmiotów humanistycznych, czyli jak skutecznie uczyć
W czasie spotkania Dariusz Martynowicz i Tomasz Rożek przyjrzą się temu, jak wygląda praca codzienna nauczyciela oraz w jaki sposób technologia może pomóc w przekazywaniu wiedzy i usprawnieniu procesu nauczania. Odpowiedzą między innymi na pytania:
- Kim jest współcześnie nauczyciel i jak prowadzi lekcje?
- Co (i czy w ogóle) dały nam rozwój technologiczny oraz doświadczenie pandemii?
- Jak zainteresować uczniów nauką przedmiotów humanistycznych?
Dariusz Martynowicz
Nauczyciel języka polskiego, wyróżniony w konkursie im. I. Sendlerowej „Za naprawianie świata”; Nauczyciel Roku 2021, edukator, trener. Fascynat kreatywności i nowoczesnych technologii. Zwycięzca wielu ogólnopolskich konkursów dotyczących wykorzystania ICT w szkole i fan projektów interdyscyplinarnych oraz relacyjności w edukacji i pracy projektowej.
4. Wyzwania i zmagania – nauka języków obcych we współczesnej szkole
W czasie spotkania Małgorzata Gutowska i Tomasz Rożek, przyjrzą się temu, jak wygląda praca codzienna nauczyciela oraz w jaki sposób technologia może pomóc w przekazywaniu wiedzy i usprawnieniu procesu nauczania. Odpowiedzą między innymi na pytania:
- Kim jest współcześnie nauczyciel i jak prowadzi lekcje?
- Co (i czy w ogóle) dały nam rozwój technologiczny oraz doświadczenie pandemii?
- Jak zainteresować uczniów nauką języków obcych?
Małgorzata Gutowska
Menedżer redakcji języka angielskiego w wydawnictwie Nowa Era, specjalistka od nauczania dzieci, z wykształcenia anglistka i historyk, prywatnie mama córek w wieku szkolnym, miłośniczka lasu, literatury, pływania i rozmów między ludźmi.
5. Tradycyjnie i cyfrowo – współczesne metody nauczania w klasach 1–3
W czasie spotkania Agnieszka Kacprowicz i Tomasz Rożek przyjrzą się temu, jak wygląda praca codzienna nauczyciela oraz w jaki sposób technologia może pomóc w przekazywaniu wiedzy i usprawnieniu procesu nauczania. Odpowiedzą między innymi na pytania:
- Kim jest współcześnie nauczyciel i jak prowadzi lekcje?
- Co (i czy w ogóle) dały nam rozwój technologiczny oraz doświadczenie pandemii?
- Jak zainteresować uczniów nauką w klasach 1-3?
Agnieszka Kacprowicz
Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej od 22 lat. Obecnie wychowawca klasy trzeciej. Wykładowca na kierunku pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna w WSB w Toruniu. Prowadzi wykłady, szkolenia dla rad pedagogicznych z zakresu Technologii informacyjno-komunikacyjnej w nauczaniu.
6. Wyzwania i zmagania – chemia w rzeczywistości szkolnej
W czasie spotkania Lidia Zarańska i Tomasz Rożek przyjrzą się temu, jak wygląda praca codzienna nauczyciela oraz w jaki sposób technologia może pomóc w przekazywaniu wiedzy i usprawnieniu procesu nauczania. Odpowiedzą między innymi na pytania:
- Kim jest współcześnie nauczyciel i jak prowadzi lekcje?
- Co (i czy w ogóle) dały nam rozwój technologiczny oraz doświadczenie pandemii?
- Jak zainteresować uczniów nauką chemii?
Lidia Zarańska
Nauczycielka chemii i informatyki, doświadczenie zdobywała też jako doradca metodyczny, konsultant Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu. Absolwentka Wydziału Chemii UAM w Poznaniu, wieloletni opiekun praktyk studenckich na tym Uniwersytecie. Autorka materiałów dydaktycznych Wydawnictwa Nowa Era.
7. Tradycyjnie i cyfrowo – współczesne metody nauczania przedmiotów przyrodniczych
W czasie spotkania Piotr Knapek i Tomasz Rożek przyjrzą się temu, jak wygląda praca codzienna nauczyciela oraz w jaki sposób technologia może pomóc w przekazywaniu wiedzy i usprawnieniu procesu nauczania. Odpowiedzą między innymi na pytania:
- Kim jest współcześnie nauczyciel i jak prowadzi lekcje?
- Co (i czy w ogóle) dały nam rozwój technologiczny oraz doświadczenie pandemii?
- Jak zainteresować uczniów nauką przedmiotów przyrodniczych?
Piotr Knapek
Nauczyciel geografii, fizyki, przyrody oraz techniki w szkołach podstawowych. Prowadzi zajęcia rozwijające w ramach Klubów Młodych Odkrywców (CN Kopernik). Eksperymentuje, zachęca młodzież do wszelkiej aktywności edukacyjnej i pozaedukacyjnej. Poszukuje pomysłów sam i we współpracy z uczniami. Pytania i błędy są dla Niego okazją do ewaluacji pracy nauczyciela i ucznia.
8. Technologia a nauczanie fizyki i matematyki, czyli jak skutecznie uczyć
W czasie spotkania Marcin Braun i Tomasz Rożek przyjrzą się temu, jak wygląda praca codzienna nauczyciela oraz w jaki sposób technologia może pomóc w przekazywaniu wiedzy i usprawnieniu procesu nauczania. Odpowiedzą między innymi na pytania:
- Kim jest współcześnie nauczyciel i jak prowadzi lekcje?
- Co (i czy w ogóle) dały nam rozwój technologiczny oraz doświadczenie pandemii?
- Jak zainteresować uczniów nauką przedmiotów ścisłych?
Marcin Braun
Autor podręczników, zbiorów zadań oraz materiałów pomocniczych do nauczania matematyki i fizyki, zajęć dla dzieci szczególnie uzdolnionych i warsztatów dla nauczycieli.