
Superwizja jest pojęciem, które stosunkowo od niedawna pojawia się w zestawieniu ze szkołą. Do niedawna zarezerwowane było w procesie terapeutycznym, coachingu czy w pracy socjalnej. Jednak efekty pracy superwizyjnej w innych grupach zawodowych oraz zmiany, które zachodzą w oświacie, wdrażają tę formę rozwoju również w odniesieniu do nauczycieli.
Co to jest superwizja
Czym zatem jest superwizja w szkole? Superwizja edukacyjna jako metoda wspierająca rozwój nauczyciela może być traktowana jako forma doskonalenia zawodowego, która służy podnoszeniu jakości pracy nauczyciela.
W procesie superwizji nauczyciel podnosi swoje kompetencje:
- zawodowe, m.in.:
- poprzez wymianę doświadczeń wzbogaca swój warsztat pracy
- utrzymuje na wysokim poziomie jakość swojej pracy z uczniami
- osobiste:
- dzieli się przemyśleniami, refleksją nad swoimi postawami
- rozwija swoją motywację do pracy.
Superwizja edukacyjna przynosi korzyści także superwizorowi, gdyż jest modelem rozwoju zawodowego opartym na budowaniu partnerskich relacji, uczeniu się od siebie i wzajemnym zaufaniu. Superwizji w szkole mogą podlegać zarówno nauczyciele z niewielkim doświadczeniem, jak i ci z wieloletnim stażem.
Superwizji może podlegać także dyrektor. Dzięki temu ma okazję do odkrywania i poszerzania swoich kompetencji związanych z zarządzaniem placówką. Ma to szczególne znaczenie w przypadku pracy dyrektora nad budowaniem efektywnego zespołu, odpowiedzialnego za powierzone zadania i zmotywowanego do pracy.
Kto może prowadzić superwizję
Superwizję w szkole powinna prowadzić kompetentna osoba, która zna istotę tej formy wsparcia nauczyciela, ma na jej temat szeroką wiedzę i potrafi ją zastosować w prowadzonym przez siebie procesie. Powinna także prezentować wysoki poziom kompetencji zawodowych, społecznych, a przede wszystkim komunikacyjnych, m.in. umiejętność formułowania jasnych, precyzyjnych komunikatów, formułowania pytań inspirujących nauczyciela, umiejętność aktywnego słuchania i udzielania informacji zwrotnych, które nie oceniają, a wspierają.
Może to być np.:
- zewnętrzny ekspert z doświadczeniem superwizyjnym
- coach
- dyrektor szkoły
- nauczyciel starszy stażem, z większym doświadczeniem i umiejętnością zarządzania procesem wsparcia.
Dyrektor, który chciałby prowadzić tę formę wsparcia nauczyciela, powinien pamiętać, że superwizja nie powinna być wyłącznie jedyną formą nadzoru pedagogicznego, ale z uwagi na efektywność może stanowić jej ważny element.
W ujęciu superwizyjnym dyrektor szkoły może pełnić różne role. Może być osobą, która:
- umawia się z jednym nauczycielem na obserwację jego zajęć, ustala z nim wspólnie wcześniej cel obserwacji, a po zajęciach omawiają je pod kątem obserwowanego obszaru
- przygląda się pracy zespołu nauczycieli, którzy spotykają się i omawiają np. skuteczność zastosowanych metod pracy z uczniem. Nie bierze bezpośrednio udziału w dyskusji, ale może moderować spotkanie, podsumowywać wypracowane wnioski. Zostawia jednak nauczycielom decyzje, jak je wdrażać
- sama podlega superwizji przez bardziej doświadczonego dyrektora lub coacha.
Superwizja w szkole może więc mieć formę:
- indywidualną
- grupową.
Ile czasu trwa superwizja
Czas trwania superwizji w szkole zależy od potrzeb osób w niej uczestniczących. Jeśli nauczyciel potrzebuje informacji zwrotnej dotyczącej np. poprawności zastosowania danej metody pracy z uczniami, superwizja może obejmować tylko 3 etapy:
- spotkanie organizacyjne, na którym zostanie ustalony cel superwizji, zasady i zakontraktowanie
- obserwacja nauczyciela w czasie pracy
- spotkanie po zajęciach na udzielenie informacji zwrotnej.
Jeśli problem jest bardziej złożony i ma służyć wypracowaniu i wdrożeniu pewnych zmian, superwizja będzie rozłożona w czasie. Częstotliwość superwizji podyktowana więc będzie zasadami wypracowanymi w czasie pierwszego spotkania oraz tematyką i złożonością problemu.
Niezależnie od obszaru, nad którym chce pracować nauczyciel lub który dyrektor wskaże nauczycielowi do zmiany, superwizja w szkole powinna przebiegać według określonego schematu. Pozwoli to zachować charakter i sens tej formy wsparcia i rozwoju zawodowego nauczycieli i nazywać ją superwizją.
Jeśli superwizję w szkole prowadzi dyrektor, to powinien on w kolejności zadbać o:
- przygotowanie nauczyciela (lub zespołu nauczycieli) do procesu superwizyjnego, m.in.:
- ocenę gotowości nauczyciela do uczestnictwa w procesie
- zbudowanie relacji opartej na zaufaniu
- poznanie nauczyciela w zakresie jego pracy i obszaru wymagającego wsparcia
- wprowadzenie nauczyciela do istoty superwizji, zapoznania z jej celami i przebiegiem
- opracowanie wspólnie z nauczycielem kontraktu, na którym będzie się opierać dalsza współpraca – warto, by był spisany i przyjęty bez zastrzeżeń przez obie strony
- analizę obszaru objętego superwizją
- ustalenie celu superwizji
- prowadzenie pracy superwizyjnej nad określonym obszarem, problemem, np. poprzez obserwację zajęć, spotkań grupowych, analizę dokumentacji
- wypracowanie rozwiązań i wdrożenie ich w życie przez nauczyciela według opracowanego schematu
- podsumowanie superwizji, udzielenie informacji zwrotnych, ewaluację
- zamknięcie cyklu superwizyjnego.
Jakie korzyści może odnieść dyrektor z wprowadzenia superwizji w szkole
Dyrektor, który wprowadzi tę formę wsparcia swoich pracowników, może odnieść szereg korzyści, m.in.:
- lepiej poznaje swoich pracowników
- rozwija motywację nauczycieli i ich zaangażowanie w pracę
- systematycznie podnosi jakość pracy nauczycieli
- utrzymuje wypracowane standardy pracy
- buduje relacje w zespole oparte na wzajemnym zaufaniu i chęci rozwoju osobistego
- daje nauczycielom przestrzeń do podejmowania decyzji, eksperymentowania, uczenia się na błędach
- organizuje przestrzeń do dzielenia się refleksjami nad podejmowanymi działaniami w szkole.
Superwizja w szkole, choć jest zjawiskiem nowym, powinna być upowszechniana w środowisku edukacyjnym. Działania dyrekcji i nauczycieli oparte na głębokiej refleksji nad wykonywaną pracą są jedną z najbardziej efektywnych form uczenia się. W kulturze organizacyjnej szkoły opartej na budowaniu relacji i wzajemnym zaufaniu superwizja ma szansę stać się ważnym narzędziem w świadczeniu usług edukacyjnych na wysokim poziomie.