Co to jest innowacja pedagogiczna i jak ją stworzyć?

Aby zmiana była realna, trzeba działać. Najlepiej zacząć od zadania sobie pytania: Po co chcę wprowadzić innowację w swojej szkole, na swoim przedmiocie, w swoim otoczeniu? Następnie trzeba nakreślić plan i konsekwentnie dążyć do celu. Fot. Shutterstock

Wyzwania współczesnej edukacji są klarowne. Rzeczywistość dynamicznie się zmienia, a umiejętność dostosowania się do niej to dziś priorytet dla kadry pedagogicznej. Dyrektorzy muszą sprawnie zarządzać zmianą, a nauczyciele powinni stać się agentami zmian w szkole. Dlatego polska edukacja potrzebuje innowatorów i pasjonatów nietypowych rozwiązań.

Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów

 

Albert Einstein


Co to jest innowacja pedagogiczna? – istota innowacji

Działalność innowacyjna nauczyciela to nowatorstwo pedagogiczne oparte na jego inwencji twórczej i kreatywności. Za nowatorskie możemy uznać działania, które są nowością w kulturze organizacyjnej danej szkoły lub placówki, wykraczają poza zalecane warunki i sposoby realizacji podstawy programowej czy odpowiadają na zdiagnozowane potrzeby uczniów. To autorzy innowacji odpowiadają za merytoryczną wartość pomysłu oraz za jego jakość i sposób wcielenia w życie.

Podczas gdy każda innowacja wymaga zmiany, nie każda zmiana może być traktowana jako innowacja pedagogiczna.

Innowacje nie mają ograniczeń czasowych. Mogą być przeprowadzane w ramach obowiązkowych zajęć lekcyjnych, np. raz w tygodniu, ale może to być także tylko element lekcji (15 minut rozgrzewki) lub kółko zainteresowań (dwa razy w miesiącu). Ważne, aby działania założone w opisie innowacji były kreatywne, „pachniały nowością” i przynosiły korzyść przede wszystkim dla ucznia, nauczyciela i szkoły.


baner_570x210 1 wersja 2.jpg

 

Jakie mogą być innowacje?

  • programowe
  • organizacyjne
  • metodyczne
  • mieszane (np. organizacyjno-metodyczne)

Czego mogą dotyczyć innowacje pedagogiczne?

  • programów nauczania
  • metod nauczania
  • metod oceniania uczniów
  • doskonalenia nauczycieli
  • rozwiązywania problemów wychowawczych
  • sposobów organizowania klasy, lekcji i szkoły (ciekawostka: tematem innowacji organizacyjnej może być wdrażanie i korzystanie ze zintegrowanego systemu edukacyjnego eduOne w danej placówce)
  • sposobów kontaktu między uczniami, między uczniami a nauczycielami czy między nauczycielami a rodzicami
  • sposobów oceny jakości pracy szkoły


Pomysłowy nauczyciel i co dalej?

 
Kreatywność to proces generowania oryginalnych pomysłów, które mają wartość. [...] Innowacja natomiast to wprowadzenie nowych pomysłów w życie.

 

Ken Robinson, Kreatywne szkoły

 

Aby zmiana była realna, trzeba działać. Najlepiej zacząć od zadania sobie pytania: Po co chcę wprowadzić innowację w swojej szkole, na swoim przedmiocie, w swoim otoczeniu?

Następnie trzeba nakreślić plan i konsekwentnie dążyć do celu.

Działanie innowacyjne powinno być:

  • celowe – mieć jasno określone efekty, które można dzięki niemu uzyskać
  • planowe – zawierać przemyślany harmonogram działań i czynności
  • zorganizowane – przewidywać, jakie zasoby, osoby i środki są potrzebne
  • kontrolowane – mieć określony sposób ewaluacji.

UWAGA!

Działania dotyczące wdrażania innowacji w szkołach zostały według ustawy[1] bardzo uproszczone:

  • zniesiono konieczność zgłaszania innowacji pedagogicznej kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu
  • zniesiono wymagania formalne warunkujące rozpoczęcie działalności innowacyjnej.

Placówki mają dowolność w tworzeniu, wdrażaniu i dokumentowaniu szkolnej procedury dotyczącej przeprowadzania innowacji pedagogicznych i dlatego warto ograniczyć biurokrację do minimum!


Innowacja pedagogiczna – wsparcie dla dyrektora szkoły i nauczycieli

Zapraszamy do pobierania gotowej prezentacji z biblioteki eduOne i przedstawienia jej na spotkaniu rady pedagogicznej (innowacje mogą być osobnym tematem warsztatowego szkolenia rady pedagogicznej).

innowacje biblioteka.png

Prezentację można też przekazać liderom Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli czy ekspertom ds. awansu zawodowego – będzie zachętą do innowacyjnych aktywności i wsparciem organizacyjnym.

 

W prezentacji znajdują się m.in.:

  • przykładowa szkolna procedura wdrażania innowacji
  • przykładowa gotowa dokumentacja do pobrania

    • opis innowacji
    • zgłoszenie innowacji pedagogicznej
    • zgoda autora na prowadzenie innowacji
    • uchwała rady pedagogicznej
  • obowiązujące podstawy prawne.

 

[1] Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).

 

baner_570x210 2 wersja 2.jpg