
Edukacja stoi przed wyzwaniem wyposażenia człowieka w kompetencje kluczowe, które pozwolą mu elastycznie dostosowywać się do szybko zmieniającego się świata. Tempo zmian powoduje, że człowiek uczy się przez całe życie. Kompetencje kluczowe rozwijane w szkole powinny zaspokajać indywidualne potrzeby człowieka, pozwalać na samorealizację i rozwój osobisty młodego człowieka oraz integrację ze środowiskiem, a także umożliwiać mu odnalezienie się na rynku pracy. Szkoła powinna więc sprostać zróżnicowanym potrzebom osób uczących się i stwarzać im warunki do nabywania kompetencji kluczowych.
Co to są kompetencje kluczowe
Kompetencje kluczowe zwykle definiowane są jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji.
- „Wiedza to fakty, liczby, pojęcia, idee i teorie, które są już ugruntowane i pomagają zrozumieć określoną dziedzinę lub zagadnienie.
- Umiejętności to zdolność i możliwość realizacji procesów i korzystania z istniejącej wiedzy do osiągania wyników.
- Postawy opisują gotowość i skłonność do działania lub reagowania na idee, osoby lub sytuacje” (Zalecenia Rady UE z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie).
8 kompetencji kluczowych
Unia Europejska określiła 8 kompetencji kluczowychw procesie uczenia się przez całe życie. Są to:
- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
- kompetencje w zakresie wielojęzyczności
- kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
- kompetencje cyfrowe
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
- kompetencje obywatelskie
- kompetencje w zakresie przedsiębiorczości
- kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Tych 8 kompetencji kluczowych od 1996 roku podlega weryfikacji przez Parlament Europejski, tak by ich charakterystyka odpowiadała dynamice zmian cywilizacyjnych. Każda z kompetencji zawiera opisany zakres w obszarze wiedzy, umiejętności i postaw.
Kompetencje kluczowe w szkole
Kompetencje kluczowe w szkole są skorelowane z podstawą programową kształcenia ogólnego. Gdy zajrzymy do podstawy programowej wraz z preambułą, zauważymy, że opisane w niej umiejętności odnoszą się bezpośrednio do poszczególnych kompetencji kluczowych, np.:
- sprawne komunikowanie się w języku polskim oraz w językach obcych nowożytnych to kompetencje w zakresie wielojęzyczności
- sprawne wykorzystanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego to kompetencje matematyczne.
W opisie warunków i sposobów realizacji podstawy programowej na poszczególnych przedmiotach znajdziemy konkretne wskazówki do pracy, dotyczące np. metod nauczania.
Ważne jest, by myślenie o kompetencjach kluczowych nie było utożsamiane z danym przedmiotem. Oznacza to w praktyce, że kompetencje matematyczne czy kompetencje cyfrowe należy rozwijać na wszystkich przedmiotach.
Nauczyciele języka polskiego w zakresie rozwijania kompetencji matematycznych mogą np.:
- zaznaczać na osi liczbowej przedziały czasowe omawianej epoki, lata życia pisarza, datę powstania dzieła oraz porównywać dane
- tworzyć notatki w postaci tabel, wykresów, modeli, wzorów
- ujmować relacje przyczynowo-skutkowe.
Nauczyciel ma więc za zadanie tak zorganizować proces kształcenia, by ucząc swojego przedmiotu, rozwijał u uczniów wszystkie kompetencje kluczowe.
W tym celu może skoncentrować swoje działania nie na tym, czego uczyć, ale – jak uczyć:
- opracować program nauczania skoncentrowany na kompetencjach kluczowych
- stosować innowacyjne metody wspierające proces edukacyjny, takie jak:
- plan daltoński
- tekst argumentacyjny
- mapy mentalne
- metaplan
- drzewko decyzyjne
- WebQuest
- projekt edukacyjny
- drama
- debata
- portfolio
- wycieczki edukacyjne
- wykorzystywać nowoczesne technologie, które będą wspierały proces edukacyjny i nabywanie kompetencji kluczowych, m.in.
- pracę w chmurze,
- korzystanie z systemów wspierających pracę nauczyciela w procesie dydaktycznym, np. korzystanie z funkcjonalności systemu eduOne (biblioteka zasobów multimedialnych i interaktywnych)
- pracę z aplikacjami, np. Padlet, Canva, Kahoot, Learning Apps
- działania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
- angażować się w zewnętrzne projekty promujące kompetencje przyszłości, np. AI4Youth
- tworzyć wspólnie z innymi nauczycielami w szkole środowisko sprzyjające działaniom innowacyjnym, w którym uczniowie będą:
- pracować zgodnie z indywidualnymi predyspozycjami
- rozwijać umiejętności współpracy w grupie czy krytycznego myślenia
- zdobywać umiejętności zapewniające im optymalne funkcjonowanie w społeczeństwie, m.in. na rynku pracy.
Dzięki takim działaniom uczniowie mają szansę stać się osobami, które biorą odpowiedzialność za własny rozwój oraz wykorzystują swój potencjał w rozwiązywaniu coraz bardziej złożonych problemów życia codziennego, krytycznym weryfikowaniu informacji czy we współpracy z innymi.
Jak kształtować kompetencje kluczowe w szkole
Kształtowanie kompetencji kluczowych w szkole może odbywać się:
- w sposób nieświadomy – poprzez modelowanie, czyli obserwację i naśladowanie
- poprzez świadome przechodzenie kolejnych poziomów nabywania kompetencji kluczowych
- nieświadoma niekompetencja: „nie wiem, że nie wiem/nie umiem” – uczeń nie ma danej kompetencji kluczowej, nie ma wiedzy i umiejętności, aby podjąć określone działania i wykazać się w nich skutecznością
- świadoma niekompetencja: „wiem, że nie wiem/nie umiem” – uczeń uświadamia sobie brak kompetencji i przejawia gotowość do uczenia się, podejmuje działania, przy których potrzebuje wsparcia innych, ukierunkowania działań na rozwiązania, stopniowo staje się jednak coraz bardziej samodzielny
- świadoma kompetencja: „wiem, że wiem/umiem” – uczeń osiąga taki poziom, który pozwala korzystać z danej kompetencji w sposób biegły, ma wystarczające zasoby, aby samodzielnie działać, ma pewność, że to, co robi, jest skuteczne, uogólnia wiedzę, korzysta z umiejętności w nowych sytuacjach
- nieświadoma kompetencja: „nie wiem, że wiem/umiem” –uczeń skutecznie realizuje trudne, niestandardowe zadania, łączy przyswojoną kompetencję z innymi, tworzy nowe strategie, działa w sposób automatyczny; to poziom eksperta, na tym poziomie może wspierać innych.
Rola nauczyciela w kształtowaniu kompetencji kluczowych u uczniów polega na dostarczaniu odpowiednich narzędzi i pracy metodami sprzyjającymi nabywaniu określonych kompetencji. U podstaw tej pracy powinno się przeprowadzić diagnozę poziomu poszczególnych kompetencji kluczowych oraz wytyczyć kierunek rozwoju kompetencji zgodnie z potrzebami jednostki w zmieniającym się świecie. Wykształcone kompetencje kluczowe będą w przyszłości decydowały o jakości życia uczniów, których dziś uczymy.