Egzamin ósmoklasisty: chemia

EGZAMIN W PIGUŁCE

  • Czas trwania: 90 min.
  • Arkusz egzaminacyjny zawiera od 20 do 30 zadań, w tym zarówno zadania zamknięte, jak i zadania otwarte.
  • Za rozwiązanie wszystkich zadań zdobywa się 34 punktyok. 50% punktów za zadania zamknięte i ok. 50% punktów za zadania otwarte.

TYPY ZADAŃ

TYP ZADANIA

PRZYKŁADY CZASOWNIKÓW UŻYTYCH W POLECENIACH

Zadania zamknięte

wielokrotnego wyboru

wybierz, wskaż, zaznacz, podkreśl

prawda-fałsz

wskaż, wybierz

na dobieranie

dobierz, przyporządkuj, uszereguj

Zadania otwarte

z luką

uzupełnij, wpisz

krótkiej odpowiedzi

napisz, nazwij, określ, podaj, wymień, oblicz, uzasadnij, narysuj, rozstrzygnij i uzasadnij, opisz, wyjaśnij

  • Zadania mogą występować pojedynczo lub w wiązkach tematycznych. Odwołują się do różnych obszarów i różnorodnej tematyki, a także – do zróżnicowanych materiałów źródłowych, w tym: tekstów, tabel, wykresów, materiału ilustracyjnego, schematów i danych statystycznych.
  • Do każdego arkusza egzaminacyjnego będą załączane tablice chemiczne składające się z:
    • układu okresowego pierwiastków chemicznych,
    • tablicy rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie,
    • tablicy wartości elektroujemności pierwiastków w skali Paulinga.

CO SPRAWDZA EGZAMIN
W zadaniach egzaminacyjnych szczególny nacisk zostanie położony na sprawdzanie poniższych umiejętności.

  • Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji na podstawie różnych źródeł. Umiejętność korzystania np. z układu okresowego pierwiastków chemicznych jest przydatna podczas rozwiązywania wielu zadań dotyczących różnorodnych zagadnień, m.in. budowy atomu, izotopów, wiązań chemicznych czy właściwości pierwiastków chemicznych.
  • Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Umiejętności te są ważne m.in. podczas rozwiązywania zadań obliczeniowych, w których oceniane są tok rozumowania i wybór metody obliczeniowej, wykonanie obliczeń oraz podanie wyniku z właściwą jednostką i ze wskazaną w poleceniu dokładnością.
  • Opanowanie czynności praktycznych, które są niezbędne do projektowania i opisywania doświadczeń chemicznych, np. narysowania schematu, podania obserwacji i wniosku.

ZA CO MOŻNA OTRZYMAĆ PUNKTY

  • Za rozwiązanie zadania zamkniętego i zadania otwartego z luką można otrzymać od 0 punktów do 1 punktu lub od 0 do 2 punktów (w zależności od przewidzianej dla zadania maksymalnej liczby punktów), zgodnie z poniższymi zasadami:

    1 pkt – odpowiedź poprawna,
    0 pkt – odpowiedź niepełna lub niepoprawna albo brak odpowiedzi
    ALBO
    2 pkt – odpowiedź poprawna,
    1 pkt – odpowiedź częściowo poprawna lub odpowiedź niepełna,
    0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub brak odpowiedzi.

  • Za rozwiązanie zadania otwartego można otrzymać od 0 do 2 punktów (w zależności od przewidzianej dla zadania maksymalnej liczby punktów), zgodnie z poniższymi zasadami:

    1 pkt – odpowiedź poprawna,
    0 pkt – odpowiedź niepełna lub niepoprawna albo brak odpowiedzi
    ALBO
    2 pkt – odpowiedź poprawna,
    1 pkt – odpowiedź częściowo poprawna lub odpowiedź niepełna,
    0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub brak odpowiedzi.

  • W rozwiązaniach zadań obliczeniowych oceniane są: metoda (poprawny merytorycznie tok rozumowania, przedstawiający właściwą zależność między danymi a szukanymi), wykonanie obliczeń i podanie wyniku zgodnie z poleceniem. Za rozwiązanie zadania obliczeniowego można otrzymać od 0 punktów do 2 punktów, zgodnie z poniższymi zasadami:
    2 pkt – zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeń i podanie wyniku z właściwą jednostką,
    1 pkt – zastosowanie poprawnej metody, ale popełnienie błędów rachunkowych LUB podanie wyniku z błędną jednostką lub bez jednostki,
    0 pkt – zastosowanie błędnej metody albo brak rozwiązania.
    Poprawność wykonywania obliczeń i wynik są oceniane tylko wtedy, gdy została zastosowana poprawna metoda rozwiązania.

  • Na egzaminie z chemii oceniany jest także zapis wzorów chemicznych oraz równań reakcji chemicznych. Należy pamiętać, że:

    • we wzorze strukturalnym trzeba zapisać symbole wszystkich atomów tworzących cząsteczkę i zaznaczyć kreską wszystkie wiązania występujące w cząsteczce, z uwzględnieniem ich krotności. We wzorze strukturalnym nie wymaga się odwzorowania kształtu cząsteczki, czyli zachowania właściwych kątów między wiązaniami, np.:
      5www.png
    • wzór półstrukturalny (grupowy) związku organicznego zawiera informację, jakie grupy atomów i w jakiej kolejności tworzą cząsteczkę tego związku. W takim wzorze dopuszcza się niezaznaczenie pojedynczego wiązania C–C i C–H oraz sumaryczny zapis wzoru grupy etylowej C2H5– zamiast CH3–CH2–, np.:
      6www.png
    • dopuszcza się także każdy zapis wzoru grupy funkcyjnej, o ile jest jednoznaczny i nie sugeruje istnienia wiązania między niewłaściwymi atomami, np.:
      7www.png
    • dopuszcza się też zapisy: CH3– zamiast H3C–, NH2– zamiast H2N–,
    • zapis „↑”, „↓” w równaniach reakcji nie jest wymagany.

Webinaria

Specyfika egzaminu ósmoklasisty z chemii w świetle informatora CKE

Retransmisja szkolenia on-line dla nauczycieli chemii.

Dokumenty do pobrania

Zobacz także