EGZAMIN W PIGUŁCE
- Czas trwania: 90 min.
- Arkusz egzaminacyjny zawiera od 20 do 30 zadań, w tym zarówno zadania zamknięte, jak i zadania otwarte.
- Za rozwiązanie wszystkich zadań zdobywa się 34 punkty – ok. 50% punktów za zadania zamknięte i ok. 50% punktów za zadania otwarte.
TYPY ZADAŃ
TYPY ZADAŃ |
PRZYKŁADY CZASOWNIKÓW UŻYTYCH W POLECENIACH |
|
Zadania zamknięte |
|
|
|
|
|
|
|
|
Zadania otwarte |
|
|
|
|
- Zadania mogą występować pojedynczo lub w wiązkach. Wiązka zadań może zawierać od dwóch do czterech zadań występujących we wspólnym kontekście, takim jak opisane zjawisko fizyczne, doświadczenie, obserwacja, materiał źródłowy itp. Wiązka zadań może się składać z zadań zamkniętych i zadań otwartych.
CO SPRAWDZA EGZAMIN
- Zadania egzaminacyjne będą sprawdzały poziom opanowania umiejętności takich jak:
- wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości,
- rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych,
- planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników,
- posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.
- Zadania egzaminacyjne będą dotyczyły następujących obszarów tematycznych fizyki:
- mechanika,
- zjawiska cieplne i właściwości materii,
- elektryczność i magnetyzm,
- drgania, fale i optyka.
ZA CO MOŻNA OTRZYMAĆ PUNKTY
- Za rozwiązanie zadania zamkniętego można otrzymać od 0 do 1 punktu lub od 0 do 2 punktów (w zależności od przewidzianej dla zadania maksymalnej liczby punktów), zgodnie z poniższymi zasadami: 1 pkt – odpowiedź poprawna, 0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub niepełna albo brak odpowiedzi ALBO 2 pkt – odpowiedź całkowicie poprawna, 1 pkt – odpowiedź częściowo poprawna lub odpowiedź niepełna, 0 pkt – odpowiedź całkowicie niepoprawna lub brak odpowiedzi.
- Za rozwiązanie zadania otwartego można otrzymać 1, 2 lub 3 punkty. Schemat oceniania do każdego zadania jest opracowywany odrębnie.
- Rozwiązanie zadania otwartego, w którym trzeba obliczyć jakąś wielkość fizyczną, musi pokazywać kolejne kroki postępowania. Oznacza to, że należy przedstawić m.in. niezbędne zależności lub prawa fizyczne, które umożliwiają rozwiązanie zadania. Obliczenia muszą wynikać z przedstawionych zależności. Wyniki obliczeń w zadaniach rachunkowych muszą być zapisane z określoną dokładnością wraz z właściwymi jednostkami, zgodnie z poleceniem w zadaniu.