O wyzwaniach szkoły średniej

Szkoła średnia to przełomowy etap edukacyjny w życiu uczniów, a nauczyciel odgrywa w nim kluczową rolę. Co więcej, reforma oświaty stawia szereg wyzwań, które znacząco wpłyną na szkolną rzeczywistość. Nowy uczeń, nowe podstawy, nowy sposób pracy? Co będzie istotne w nowej sytuacji?
Co trzeba wiedzieć, żeby uczyć skutecznie i komfortowo?

1. Czym zajmuje się mózg nastolatka?

Jak rozwijają się jego zdolności poznawcze? Czy mózg może przeszkadzać w nauce? Czy wiek ma znaczenie w pracy mózgu?

Prof. dr hab. Maciej Błaszak – kognitywista, biolog, dr hab. filozofii, prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jego zainteresowania badawcze dotyczą epigenezy umysłu, czyli możliwości kształtowania mózgu człowieka pod wpływem bodźców środowiskowych.

2. Jaki będzie nowy uczeń szkoły średniej?

Jak wygląda świat wartości współczesnego nastolatka? Jakie miejsce zajmuje w nim szkoła? Czy można ucznia zainteresować nauką?


Michał Kociankowski
 – badacz motywacji i zachowań, potrzeb konsumenckich oraz wpływu technologii na postawy i zachowania ludzi. Studiował pedagogikę i filozofię. Prowadzi pracownię badań i rozwiązań strategicznych Synergion. 

 

3. Jak pomóc uczniowi nauczyć się uczyć?

Jakie narzędzia wspierają samokształcenie? Jak zyskać w uczniu sprzymierzeńca w procesie uczenia (się)?

Dr hab. Przemysław Bąbel – psycholog, zastępca dyrektora Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej. Zajmuje się m.in. zastosowaniami w edukacji analizy zachowania i psychologii pamięci.

4. Czy trudnych zagadnień można uczyć w łatwy sposób?

 Czy forma podania treści ma wpływ na skuteczność nauczania? Na co zwracać uwagę przy tłumaczeniu trudnych zagadnień?

Dr Mateusz Leszkowicz – pedagog mediów oraz technolog kształcenia. Adiunkt na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalizuje się w obszarze komunikacji wizualnej w dydaktyce.

5. Jak w warunkach presji i sprzecznych oczekiwań zarządzać swoją energią, koncentracją i motywacją?

Jak rozwijać efektywność osobistą oraz radzić sobie z nadmiarem działań i oczekiwań?

Dr Joanna Heidtman – psycholog, konsultant i wykładowca akademicki. Współzałożycielka Fundacji na rzecz Kapitału Intelektualnego i autorka książek „W zgodzie z sobą, w zgodzie z innymi” oraz „Sensotwórczość”. Współtworzy Business Doctors.

PANEL DYSKUSYJNY

 

 

„Szkoła średnia jako przełomowy okres edukacyjny – rzeczywistość a oczekiwania”

Mentor, przewodnik po świecie wiedzy, odkrywca pasji i talentu, autorytet… – jak pogodzić tak wiele ról?
Jak czerpać satysfakcję z pracy i osiągać efekty w obliczu nowych wyzwań w szkole średniej?