Drodzy Nauczyciele! Oddaję w Wasze ręce materiały do pracy projektowej, które w angażujący i przystępny sposób wdrażają wytyczne nowej podstawy programowej.
Wybrałam zagadnienie „Planowanie wycieczki szkolnej”, ponieważ jest to temat, który kojarzy się uczniom z miłymi chwilami, a język obcy stanowi w nim okno na świat i jest przepustką do zdobywania informacji. Jest to temat również bliski nam, nauczycielom, gdyż wiemy, jak kompleksowym zadaniem jest zaplanowanie wycieczki szkolnej. Pozwólmy zatem uczniom przejąć ster i zaplanować wycieczkę ich marzeń.
Przygotowana przez nas praca projektowa „Unsere Klassenreise”:
- pogłębia wiedzę o kulturze krajów niemieckojęzycznych,
- rozwija wrażliwość międzykulturową oraz kształtuje postawy ciekawości, tolerancji i otwartości wobec innych kultur,
- zawiera elementy interkulturowe dające uczniom możliwość porównania krajów niemieckojęzycznych ze swoją ojczyzną,
- bazuje na pracy z autentycznymi materiałami,
- uczy, jak efektywnie się komunikować oraz wyszukiwać informacje,
- uczy pracy zespołowej oraz technik negocjacji,
- daje możliwość wyrażenia swoich zainteresowań,
- wykorzystuje i rozwija zdolności manualne uczniów oraz znajomość nowych technologii.
Wszystkie powyższe umiejętności i kompetencje zostały ujęte w nowej podstawie programowej, a ich rozwijanie jest głównym założeniem podręczników oraz dodatkowych materiałów dydaktycznych Nowej Ery, które dla Was przygotowaliśmy.
Projekt „Unsere Klassenreise” jest zadaniem wieloetapowym i wymaga dużego zaangażowania ze strony uczniów. Proponuję zatem na rozgrzewkę zrealizowanie dwóch mniejszych prac projektowych z sekcji „Projektecke” w podręczniku Das ist Deutsch! Kompakt dla klasy VII (strona 107). Pierwszy projekt przypomni uczniom słownictwo dotyczące żywienia, drugi natomiast przywoła tematykę podróżowania. Jak w sporcie: dobra rozgrzewka to podstawa – unikniemy kontuzji i poczucia bezradności w obliczu trudniejszego zadania, które dopiero przed nami.
W projekcie „Unsere Klassenreise” stawiam na autonomię – uczniowie mają pełną dowolność zaplanowania wycieczki, zgodnie z ich zainteresowaniami. My jedynie pomagamy im przy dokonaniu pierwszego kroku – czyli zawężamy pole wyboru miasta w jednym z krajów niemieckojęzycznych. Dlaczego? Jak wiadomo, pierwszy krok jest najtrudniejszy i wielość opcji może wywołać impas oraz zniechęcić zespoły do dalszej pracy. Wybór jednego z czterech miast, które idealnie nadają się na wycieczkę klasową, pomoże uczniom sprawnie rozpocząć działania i od samego początku kładzie nacisk na pracę zespołową oraz umiejętności negocjacyjne, gdyż grupa musi osiągnąć konsensus i wybrać jedno miejsce. Kolejne etapy planowania wycieczki rozwijają w uczniach umiejętności, które przydadzą im się w samodzielnym funkcjonowaniu: język niemiecki będzie stanowił środek potrzebny do wyboru transportu, noclegu oraz opracowania programu pobytu, lecz nie będzie celem samym w sobie. Projekt ten nie jest zatem projektem czysto językowym, dzięki czemu pozostaje w zgodzie z celem przyświecającym autorom nowej podstawy programowej.
Przekazuję Wam gotowe do druku arkusze do pracy, które krok po kroku przeprowadzą Waszych uczniów przez samodzielną pracę nad wycieczką ich marzeń.
Powodzenia w nowej erze niemieckiego!