Spotkanie 2. Nudno, nudniej, najnudniej

Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym, jakie zagadnienia plasują się na szczycie rankingu najnudniejszych tematów dla naszych uczniów?

Ramię w ramię z ekologią znajduje się tam zapewne lekcja o zawodach. A dlaczego? Trzynastoletni Logan LaPlante na konferencji TEDx na Uniwersytecie Nevady chyba najtrafniej odpowiedział na to pytanie: „Jako dziecko ciągle słyszysz jedno irytujące pytanie: kim chcesz zostać, gdy dorośniesz? Dorośli mają nadzieję usłyszeć, że astronautą lub neurochirurgiem. A dziecko najprawdopodobniej odpowie, że chce zostać profesjonalnym deskorolkarzem, surferem lub graczem Minecrafta”.

 

Architekt czy surfer?

Te słowa dały mi do myślenia. Jakie zawody serwujemy nastolatkom podczas takiej lekcji? Nauczyciel, lekarz, kierowca autobusu, pielęgniarka i… mogłabym jeszcze długo wymieniać. Oczywiście są one niezbędne i uczniowie muszą je poznać. Warto jednak odważyć się i wyjść naprzeciw zainteresowaniom nastolatków. Poszłam zatem za radą Logana i przygotowałam lekcję, która znacznie wykracza poza typowy materiał. Jak w całym cyklu „10 tygodni inspiracji” – bazuję na materiałach autentycznych, które zapoznają uczniów z żywym, prawdziwym językiem. Pracując z materiałami autentycznymi, mam możliwość dostosowania tematyki do zainteresowań uczniów – i tak też właśnie zrobiłam. W konspekcie oprócz standardowych zawodów na Waszych uczniów czekają zawody obce naszym pokoleniom, a niezwykle bliskie dzisiejszym nastolatkom. Wybrałam zawody związane z wszechobecną erą internetu, w której żyje i funkcjonuje współczesna młodzież. Nie zdziwcie się zatem, że ćwiczenia będą dotyczyły zawodu blogera modowego czy youtubera, ponieważ tak biją serca naszych uczniów. Na lekcji nie zabraknie też zaskoczenia, gdy Wasi uczniowie będą musieli główkować nad zakresem obowiązków osób parających się takimi zawodami jak Schlussmacher czyTierfutter-Vorkoster.

 

Z czym się to je?

Konspekty, które Wam przekazuję, bazują na lekcji „Was ist er von Beruf?” (str. 40) z podręcznika Meine Deutschtour do klasy VII. Konspekt zaczyna się od ćwiczeń nawiązujących do omówionego już w podręczniku materiału, daje zatem uczniom możliwość utrwalenia wiedzy i opiera się na tym, co znane. Każde następne ćwiczenie ma coraz wyższy stopień trudności i stawia na coraz większą autonomię uczniów. Lekcję zaczynamy od ćwiczeń, które będą dla nich wyzwaniem językowym. Następne ćwiczenia odwołują się w coraz większym stopniu do pozajęzykowej wiedzy uczniów, stanowią zatem wyzwanie innej natury.

Większość ćwiczeń nawiązuje do filmów, dzięki czemu Wasi uczniowie będą kształcić sprawność rozumienia ze słuchu osadzonego w kontekście prawdziwej sytuacji komunikacyjnej. Ponadto będą mieli okazję rozwinąć strategie kompensacyjne w obliczu materiału autentycznego. Lekcja, którą oddaję dzisiaj w Wasze ręce, jest różnorodna – obejmuje ćwiczenie wszystkich sprawności, tworzy przestrzeń do swobodnej rozmowy o zainteresowaniach, pomaga zdobyć przydatne informacje. Zwieńczeniem lekcji jest praca projektowa, która pozwoli uczniom zdobyć wiedzę wykraczającą poza naukę języka. Lekcja ta realizuje założenia nowej podstawy programowej, na swój sposób stawiając na pierwszym miejscu ucznia i jego zainteresowania.

Szczegółowe wskazówki przydatne do przeprowadzenia tej lekcji znajdziecie w poradniku metodycznym dla nauczyciela.