Spotkanie 3. Skazani na klęskę?

„Was ist in meiner Tasche” - ten pozornie banalny temat budzi wiele emocji wśród nastolatków. Wpisanie hasła w wyszukiwarce YouTube dało sporo powyżej 20 tysięcy wyników, a najpopularniejszy film miał ponad milion odsłon!

Planując dodatkowe materiały gramatyczne do tematu „Was ist in meiner Tasche” omówionego w podręczniku Meine Deutschtour do klasy VII,odwołałam się do mądrości ludowej – czyli do internetu. Jak w poprzednich tygodniach, moim celem było zaplanowanie lekcji interesującej dla uczniów, która bazuje na materiałach autentycznych.

 

#

Ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że ten pozornie banalny temat budzi wiele emocji wśród nastolatków, gdy opatrzymy go odpowiednim znakiem (#) i gdy słowa padają z ust popularnych blogerów. My, gdy poszukujemy inspiracji, sięgamy często do prasy. Nasi uczniowie w pierwszej kolejności zasięgają języka w mediach społecznościowych oraz na YouTubie. Wpisanie hasła „Was ist in meiner Tasche” w wyszukiwarce portalu YouTube dało ponad dwadzieścia tysięcy wyników. Najpopularniejsze filmy miały paręset tysięcy odsłon, a numer jeden – ponad milion. Stwierdziłam zatem, że jestem na dobrym tropie. Poszłam za głosem serca oraz internetu i w materiałachwykorzystałam nagrania youtuberów opowiadających o zawartości ich torebek, plecaków czy też toreb na plażę.

 

Bez paniki

Wybrane przeze mnie nagrania nie są przeładowane treścią i mają bardzo mocno rozbudowaną warstwę wizualną – nawet jeśli uczeń czegoś nie zrozumie, może wiele wywnioskować z kontekstu. Dzięki systematycznej pracy z takimi nagraniami uczniowie uczą się zarządzania swoją uwagą i rozwijają techniki kompensacyjne. Przestają panikować, jeśli nie zrozumieli jakiegoś słowa lub fragmentu – w materiałach autentycznych, a zatem również w prawdziwych sytuacjach komunikacyjnych, udział nieznanego materiału jest tak duży, że może sparaliżować. Wytrwała praca od poziomu początkującego tworzy solidny fundament pod szybki rozwój językowy.

 

Krok po kroku

Z każdym kolejnym ćwiczeniem rośnie stopień trudności zadania, z którym mają się zmierzyć uczniowie. Pierwsze ćwiczenie utrwala gramatykę i słownictwo omówione w lekcji 6. w podręczniku Meine Deutschtour oraz dodaje nową porcję słówek. Następne ćwiczenia stopniowo poszerzają materiał o słowa bardzo przydatne w codziennej komunikacji, systematycznie utrwalając stosowanie biernika z rodzajnikiem nieokreślonym w zdaniach twierdzących i przeczących. Forma ćwiczeń bazuje również na progresji stopnia trudności – od zakreślenia poprawnej odpowiedzi do samodzielnego nakręcenia filmu. W przygotowanym przeze mnie konspekcie znajdziecie wiele przestrzeni do rozmowy oraz możliwość indywidualizacji toku pracy. Zwieńczeniem arkusza jest praca projektowa dająca uczniom możliwość stworzenia własnego filmu, a dobrze wiemy, że autokreacja i świat wirtualny są bardzo istotnymi aspektami ich rzeczywistości.

W doborze materiału uwzględniłam zarówno filmy, które przemówią przede wszystkim do dziewczyn, jak i te, które spotkają się z większym zainteresowaniem chłopców. Jeśli chcecie wykorzystać tylko wybrane ćwiczenia, możecie pokierować się zainteresowaniami Waszych uczniów.

Życzę Wam owocnej lekcji w doborowym towarzystwie youtuberów zza naszej zachodniej granicy!