Spotkanie 4. Specjalne potrzeby edukacyjne

W jednej klasie spotykają się uczniowie, dla których najprostsze zadania są wyzwaniem, oraz dzieci, którym wiele czynności przychodzi dużo łatwiej. W tym wszystkim my – nauczyciele – próbujący okiełznać wielogłową bestię.

Świat versus szkoła

Każdy z nas jest innym człowiekiem i funkcjonuje w zgodzie z własnym ja. Nasze społeczeństwo to społeczeństwo indywidualistów – od dziecka wpaja nam się poszanowanie dla każdej jednostki i uczymy się nie ograniczać jej wolności. Każdy z nas kroczy własną ścieżką i pozostaje sobą. Paradoksalnie w szkole, która kształtuje nasze charaktery, musimy funkcjonować jako jednolita grupa. System edukacji wymusza na nas, nauczycielach, sprowadzenie wszystkich uczniów do jednego mianownika. Do jednego worka wrzucamy uczniów z większym i mniejszym zasobem wiedzy, uczniów pracujących szybko oraz bardzo wolno. W jednej klasie spotykają się uczniowie, dla których najprostsze zadania są wyzwaniem, oraz dzieci, którym wiele czynności przychodzi dużo łatwiej. W tym wszystkim my – nauczyciele – próbujący okiełznać wielogłową bestię.

 

Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego?

Konspekt dotyczący pogody próbuje zbliżyć do siebie potrzeby zarówno uczniów zdolniejszych, jak i słabszych. Materiał tego handoutu zaplanowałam tak, aby poszczególne ćwiczenia dawały nauczycielowi możliwość wyrównania tempa pracy wszystkich uczniów. Każdy z Was może zadecydować, które ćwiczenia zostaną zrealizowane na zajęciach oraz czy wykonają je wszyscy uczniowie, czy tylko część z nich. Wybrane ćwiczenia mogą również być zadane jako praca domowa, a lekcja na tym nie straci. Pracując z tym konspektem, możecie go w pełni dostosować do swojej klasy. W wersji dla uczniów borykających się z trudnościami w nauce pierwsze ćwiczenie pozwoli na powtórkę materiału. To samo ćwiczenie w konspekcie dla grupy zdolniejszej opiera się na większej autonomii ucznia i stanowi dla niego większe wyzwanie. Ponadto w lekcji tej możecie zadecydować, w zgodzie z dynamiką Waszej grupy, czy ćwiczenia będą realizowane w parach, czy też indywidualnie. Każde ćwiczenie nadaje się do obu form pracy.

 

Technologia naszym sprzymierzeńcem

W konspekcie wykorzystałam kody QR, dzięki którym każdy uczeń może pracować we własnym tempie. Jeśli posłużymy się urządzeniami przenośnymi naszych uczniów, klasa będzie mogła pracować w optymalny dla siebie sposób. Ponadto plik z prognozą pogody możemy pobrać i zapisać na dysku, aby następnie odtworzyć go w wybranym przez nas programie – na przykład ze zwolnioną prędkością.

 



Crème de la crème!

A tym, co moim zdaniem najbardziej odróżnia ten konspekt od innych, jest jego autentyczność. Zastanówmy się, kiedy mamy styczność z prognozą pogody? Przede wszystkim w telewizji podczas oglądania programów informacyjnych. Dlatego też handout ten wykorzystuje autentyczne źródło i daje uczniom możliwość zmierzenia się z prognozą pogody po niemiecku w takiej formie, w jakiej w przyszłości to zagadnienie im się przyda. Autentyczność sytuacji komunikacyjnej jest ogromnym atutem, ponieważ uczniowie mają styczność z prawdziwym językiem osadzonym w rzeczywistym kontekście. Wybrana przeze mnie prognoza pogody została skrupulatnie dobrana, tak by nie przerazić uczniów i pozostawić ich z poczuciem sukcesu po zakończonym ćwiczeniu!