Spotkanie 9. W to mi graj

Przygotowania do nowego roku zakończone? Zastanawiacie się, o co jeszcze zadbać na początku września? Na warsztat weźmy zatem ponownie pierwsze bezpodręcznikowe lekcje. Oprócz budowania więzi i relacji międzyludzkich zachęcam Was do wypracowania regulaminu, który będzie obowiązywał na Waszych zajęciach. Co i jak? Z czym się to je?

W to mi graj!

Skąd tenisiści wiedzą, jak postępować w trakcie meczu, jak liczyć punkty, gdzie się ustawić na korcie, w które pole serwować? Skąd wiedzą, ile mają czasu na przerwę między gemami oraz setami? Gra na korcie przebiega harmonijnie, ponieważ wszyscy gracze, sędziowie oraz obserwatorzy znajdą dokładnie zasady, które ich obowiązują. Wykorzystajmy ten model harmonijnej gry i przenieśmy go w realia szkolne. Aby proces uczenia się przebiegał sprawnie i płynnie, wszyscy jego uczestnicy muszą znać swoje prawa i obowiązki, muszą wiedzieć, jakie zasady obowiązują ich w klasie. Mam tu oczywiście na myśli zasady wykraczające poza zwykłą kindersztubę, która leży u podstaw atmosfery sprzyjającej rozwojowi. Kwestia zasad i reguł może wydawać się dla nas, nauczycieli, błahą sprawą, bo przecież to oczywiste, że w szkole są reguły, których trzeba przestrzegać. Jednak spójrzmy na tę sytuację z perspektywy ucznia, w którego świecie jest wielu takich nauczycieli jak my. Każdy z nich ma swoje oczekiwania i oczekiwania te różnią się w zależności od nauczanego przedmiotu, ale również od charakteru osoby nauczającej. Wyłóżmy zatem podczas pierwszych zajęć przysłowiowe karty na stół, przedstawmy uczniom nasze oczekiwania, zapytajmy ich o to, czego od nas oczekują i stwórzmy klasowy regulamin.

Jeśli prowadzimy zajęcia z klasami, które kontynuują naukę, reguły możemy spisać w formie zdań lub krótkich haseł, zawierających słowa kluczowe. Jeśli natomiast rozpoczynamy pracę z uczniami, którzy dopiero zaczynają się uczyć języka, wykorzystajmy do tego coś, co jest nieodłącznym elementem komunikacji naszych uczniów – zastosujmy emotikony albo ikony, które w zwięzły sposób wyrażą treść zasad. Polecam Wam bardzo bogaty bank ikon na stronie iconfidner.com. Taki dokument z zasadami ujętymi pod postacią ikon możemy zapisać w różnych formatach, rozesłać do uczniów oraz rodziców, ale przede wszystkim wydrukować i powiesić w klasie w widocznym miejscu. Spisanie regulaminu w formie ikon jest świetnym rozwiązaniem dla wszystkich grup. Regulamin oparty na ikonach jest bardzo przejrzysty, możemy go z łatwością wywiesić w klasie, ponieważ nie zajmuje dużo miejsca i jest zrozumiały również dla rodziców, nawet jeśli nie znają oni niemieckiego. Jeśli prowadzimy zajęcia z uczniami kontynuującymi naukę, ikony mogą stanowić punkt wyjścia do swobodnych wypowiedzi na temat reguł z wykorzystaniem np. czasowników modalnych. Świat naszych uczniów pełen jest emotikonów – zróbmy zatem krok w stronę ich rzeczywistości i przenieśmy ją do szkolnych ławek.

Nasz regulamin

Co zawrzeć w regulaminie, który będzie nas obowiązywał przez najbliższy rok?Wszystko to, co jest istotne dla nas, ale również dla naszych uczniów, wszystko to, co sprawi, że zajęcia będą przebiegały sprawnie i spójnie. Regulamin można sporządzić na wiele sposobów. Jego treść możemy stworzyć podczas zajęć, we współpracy z uczniami. Możemy również przygotować parę punktów przed lekcją, przedyskutować je i wyjaśnić na forum klasy oraz dodać nowe, zaproponowane przez uczniów.

Przykładowe sprawy, które powinny zostać ujęte w regulaminie:

  • sprawdziany (forma, zasady oceniania, terminy, poprawy).
  • formy pracy na zajęciach (np. nacisk na parę w pracach oraz regularne zmienianie układu par),
  • korzystanie z telefonów komórkowych (np. dozwolone tylko podczas wykorzystywania aplikacji do nauki niemieckiego),
  • prace domowe (dni zadawania oraz sprawdzania, forma prac, zasady oceniania),
  • zachowanie, które jest w klasie dozwolone oraz zabronione (np. jedzenie lub picie na zajęciach, forma zgłaszania potrzeby wyjścia do toalety).

Ustalone, spisane i wywieszone w widocznym miejscu w klasie reguły stanowią bezpieczny punkt odniesienia w sytuacjach kryzysowych. Życzę Wam jednak, aby takich było jak najmniej, a zamiast sporów w Waszych klasach zagościły harmonia i duch współpracy. A przede wszystkim życzę Wam owocnego, pełnego pomysłów semestru ze wspaniałymi uczniami i Nową Erą niemieckiego! :)

 

Zobacz 2. odcinek Łucka po ludzku: W to mi graj!