Ósma edycja „Projektu z klasą” rozstrzygnięta. Poznaj zwycięskie projekty!

Z przyjemnością informujemy, że jury ósmej edycji konkursu „Projekt z klasą” wyłoniło projekty, których autorzy otrzymają 45 grantów Nowej Ery. Pozostałe 10 grantów przyznali internauci w głosowaniu on-line. Tak że znamy już wszystkich laureatów konkursu. Sprawdź, czy Twój zespół jest wśród zwycięzców!

Jury w składzie: Justyna Suchecka, Marta Florkiewicz-Borkowska, Tomasz Przygoda i Jan Stradowski – wspomagane przez ekspertów z Nowej Ery – obradowało w czwartek 11 stycznia w siedzibie wydawnictwa Nowa Era. Spośród 703 nadesłanych projektów edukacyjnych wyłoniono 42 (w tym pięć w nowych kategoriach specjalnych), które w ocenie członków kapituły najlepiej realizują ideę konkursu, prezentując świeże, oryginalne i realistycznie rozplanowane pomysły na działania o charakterze projektowym. Wszyscy jurorzy jednomyślnie podkreślali wyrównany, bardzo wysoki poziom tegorocznego konkursu. 

Bycie jurorem w tej edycji konkursu było dla mnie nie lada wyzwaniem. To nie jest łatwe zadanie spośród kilkudzięsięciu bardzo dobrych projektów, wybrać najlepsze. Poziom był bardzo wysoki. Projekty bogate w zróżnicowane podejście do tematu, niebanalne, pobudzające wyobraźnię. Niektóre projekty były tak odjechane, że zastanawiałam się, czy ich realizacja jest w ogóle możliwa, inne były tak zaskakujące w ujęciu tematu, że myślałam, dlaczego ja jeszcze na to wpadłam, od innych na odległość biła wrażliwość i emocjonalne zaangażowanie. Gratuluję wszystkim uczestnikom, każdemu z osobna! 

– podsumowuje Marta Florkiewicz-Borkowska, Nauczycielka Roku 2017.

Chwalili także projekty zgłoszone przez zespoły ze szkół podstawowych.

Mimo tego, że szkoły podstawowe po raz pierwszy w historii mogły brać udział w konkursie, ich pomysły nie odstawały poziomem od pomysłów starszych uczniów, imponując profesjonalnym opracowaniem i wielką różnorodnością tematyczną

– podkreśla Małgorzata Jankowska z wydawnictwa Nowa Era.

Kolejne 10 zwycięskich projektów wskazali internauci. Oddali aż 135 121 głosów, po raz kolejny udowadniając, jak dużym zainteresowaniem cieszy się konkurs i jakie zaangażowanie wzbudza.

Nowością w konkursie była możliwość wygrania jednego z pięciu Złotych Grantów Nowej Ery po 2000 zł w kategoriach specjalnych. Wyłonieniu zwycięzców towarzyszyło szczególnie dużo emocji. Jak swoje wybory uzasadnili członkowie Jury?

Kategoria „Działamy z sercem”

Marta Florkiewicz-Borkowska, Nauczyciel Roku 2017, o projekcie uczniów z Zespołu Szkół nr 1 w Ostrzeszowie Wielkopolskim: 

Projekt Adopcja dzieci z Rwandy od razu zwrócił moją uwagę. Niby nic odkrywczego, w końcu wiele szkół adoptuje dzieci na odległość, ale jednak - ten projekt ma to COŚ, czego w kategorii szukałam ja. Informacja o spotkaniu młodzieży z adoptowanymi dziećmi poruszyła moje serce i pobudziła wyobraźnię. Czytając, miałam przed oczami to spotkanie i już na samą myśl pojawiało się wielkie wzruszenie, ponieważ takiej relacji nie jest w stanie nic zastąpić. Potrzeba mega wielkiego serca, aby chcieć działać w taki właśnie sposób. Życzę Wam niezapomnianych przeżyć - dajcie im kawałek siebie a nam przekażcie relacje i wspomnienia. To wróci. Dziękuję za Waszą wrażliwość i serce! 

Kategoria „Myślimy nieszablonowo”

Justyna Suchecka o projekcie uczniów Szkoły Podstawowej nr 129 w Krakowie:

Widziałam w swojej pracy wiele szkolnych ogrodów, grządek z warzywami, ogrodów zmysłów, ale ogrodu dla motyli nie widziałam nigdy. Dlatego projekt Ogród dla motyli - ratujemy polskie motyle nie tylko mnie zachwycił, ale i mocno zaskoczył. To rzecz, która nie tylko jest świetną lekcją przyrody, ale również przysłuży się wzmacnianiu szkolnej społeczności. Taki ogród tu i teraz uczy dzieci współpracy, a w przyszłości - będzie lekcją szacunku dla tego, co zrobili poprzednicy. Bo przecież dzieci szkołę skończą, a wspaniały projekt będzie służył kolejnym uczniom. Marzę o tym, żeby go odwiedzić i mocno trzymam kciuki za uczniów i motyle.

Kategoria „Prezentujemy projekt”

Jan Stradowski o projekcie III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni:

Projekt 3-SAT zwrócił na siebie uwagę jurorów z kilku powodów. Samo zgłoszenie zostało bardzo starannie przygotowane i szczegółowo opisane. Nasze uznanie zyskało szerokie wykorzystanie nowych technologii i współpraca z instytucjami tak różnorodnymi, jak Politechnika Warszawska, Aeroklub Gdański, Europejska Agencja Kosmiczna czy Dom Dziecka w Gdyni. Postanowiliśmy jednak wyróżnić 3-SAT w kategorii „prezentujemy projekt”, ponieważ zespół przygotował bardzo profesjonalny zestaw: film na YouTube (wyglądający jak trailer filmu s-f!), stronę internetową 3inspace.com i fanpage na Facebooku, gdzie również nie brakuje aktualnych informacji. Takiej oprawy nie powstydziłyby się przedsięwzięcia na poziomie uniwersyteckim! Mamy nadzieję, że zespół z III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni zainspiruje innych do równie starannego dbania o oprawę promocyjną swych projektów.

Kategoria „Budujemy relacje”

Tomasz Przygoda, Nauczyciel-Wolontariusz 2017 o projekcie Zespołu Szkół Mechanicznych im. KEN w Poznaniu:

Projekt Świerkowa ambasada ratowania życia i zdrowia łączy w sobie kilka bardzo istotnych i ważnych elementów. Wychodzi poza mury szkoły, angażuje wiele różnych z instytucji (Policję Państwową, Państwową Straż Pożarną, Ochotniczą Straż Pożarną, Wielkopolskie Centrum Edukacji Medycznej, Radę Osiedla Dębiec i Świerczewo) i co najważniejsze skierowany jest do całej, niezależnie od wieku, społeczności lokalnej osiedli Dębiec i Świerczewo. Tematem jego jest pierwsza pomoc. Umiejętne udzielenie pomocy osobie lub osobom poszkodowanym jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale i moralnym ze strony każdej osoby obecnej na miejscu zdarzenia, dlatego tak ważne jest jej uczenie. Nieszczęśliwy wypadek może przytrafić się wszędzie i o każdej porze. Natychmiastowe działanie może uratować komuś życie, a jego brak może oznaczać czyjąś śmierć. Dlatego ważne jest, abyśmy umieli udzielić pierwszej pomocy, gdy znajdziemy się w takiej sytuacji. Udzielania pierwszej pomocy nie można się bać, trzeba się jej nauczyć niezależnie od wieku i dlatego jury konkursu wytypowało właśnie projekt Zespół Szkół Mechanicznych im. KEN w Poznaniu do grantu w kategorii specjalnej „Budujemy relacje”.

Kategoria „Stosujemy nowe technologie”

Małgorzata Jankowska z Nowej Ery o projekcie zespołu ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Zawierciu: 

Myślenie komputacyjne, i to w szkole podstawowej. To musiało nas zachwycić! Myślenie komputacyjne to proces znajdowania rozwiązań do skomplikowanych otwartych problemów, które powoli staje się niezbędne do funkcjonowania w środowisku przepełnionym technologią. Nie chodzi o samo programowanie, ale o próbę całościowego podejścia do rozwiązywania problemu poprzez jego sformułowanie, selekcjonowanie informacji, tworzenie algorytmów i sprawdzanie ich poprawności. Potrzeba wiele cierpliwości, wytrwałości i logicznego myślenia, by przerobić przedmioty z życia codziennego, a następnie wzbogacić je o warstwę technologiczną, by powstały przedmioty SMART. Potrzeba odwagi, by dać je przetestować całej społeczności szkolnej. To właśnie takie kreatywne podejście do wykorzystania technologii zapewniło Złoty Grant grupie projektowej z Zawiercia, twórcom pomysłu Kreatorzy rzeczywistości SMART.

Wszystkim zwycięzcom gratulujemy, a pozostałych uczestników już teraz zachęcamy do udziału w kolejnej edycji! Wasz czas też nadejdzie! Tegoroczne zwycięskie projekty i ich twórców poznacie na stronie projektzklasa.pl.