Aby mogły przetrwać w zgiełku wielkiego miasta

Na całym świecie żyje ich ponad 150 tys. gatunków, ich feeria barw, zwiewne ruchy skrzydeł i lekkość przyciągają nasz wzrok. Niestety wiele z nich jest zagrożonych wyginięciem. Główną przyczyną zagrożenia motyli jest gęsta zabudowa miast, mała różnorodność gatunkowa roślin, stosowanie środków chemicznych i nawozów. Doskonale wiedzą o tym uczniowie Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Krakowie, którzy budują ogród dla motyli, aby zapobiec ich wyginięciu. Na realizację tego projektu otrzymali grant w ogólnopolskim konkursie Projekt z Klasą, organizowanym przez Wydawnictwo Nowa Era. A jak zamierzają zrealizować ten projekt?

Budują ogród dla motyli

Najważniejszym efektem realizacji ogrodu w XVII dzielnicy Krakowa będzie zielony, przyjazny dla motyli azyl, który pomoże im przetrwać w zgiełku wielkiego miasta. W ramach projektu uczniowie koła ekologiczno-przyrodniczego zaprojektują rabaty kwiatowe przyciągające owady, zbudują dla nich specjalne domki, które latem będą stanowiły schronienie przed deszczem i wiatrem, a zimą zapewnią odpowiednie warunki do hibernacji. Ogród zostanie wyposażony w ławki do obserwacji motyli oraz ścieżkę ekologiczno-edukacyjną, która będzie doskonałym miejscem do przeprowadzenia zielonych lekcji dla uczniów szkoły i podopiecznych pięciu okolicznych przedszkoli. - Dzięki realizacji projektu dzieci poznają zwyczaje owadów, sposoby ich odżywiania, ich ulubione gatunki roślin i będą mogły obserwować ich cykle rozwojowe – mówi Maria Nowak, nauczycielka biologii i przyrody w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Krakowie. Jak wyglądają prace nad projektem? – Udało nam się już stworzyć projekt rabat, szukamy teraz firmy, która pomoże nam ten projekt zrealizować – mówi koordynatorka projektu.

Pobudzają ekologiczną świadomość

Wielkie otwarcie ogrodu jest planowane w okolicach 22 kwietnia, czyli w Międzynarodowy Dzień Ziemi. I choć pozornie mogłoby się wydawać, że to koniec projektu, nic bardziej mylnego. Cały projekt będzie obudowany szeroko zakrojonymi działaniami komunikacyjnymi, aby zaprosić mieszkańców Krakowa do odwiedzania ogrodu i pobudzić ich ekologiczną świadomość. Jak to zrobią? Wykorzystają wiele kanałów m.in lokalne media, mailingi, a nawet eventy. 8 czerwca, podczas Festynu Ekologicznego, chcą przedstawić specjalny repertuar artystyczny o motylach i opowiedzieć o idei i atrakcjach, dostępnych w ogrodzie.

Myślą nieszablonowo

Dlaczego jury konkursu wytypowało właśnie ten projekt w kategorii specjalnej Myślimy nieszablonowo?  - Widziałam w swojej pracy wiele szkolnych ogrodów, grządek z warzywami, ogrodów zmysłów, ale ogrodu dla motyli nie widziałam nigdy - mówi Justyna Suchecka, dziennikarka Gazety Wyborczej, jurorka konkursu Projekt z Klasą. - Dlatego projekt z Krakowa nie tylko mnie zachwycił, ale i mocno zaskoczył. To rzecz, która nie tylko jest świetną lekcją przyrody, ale również przysłuży się wzmacnianiu szkolnej społeczności. Taki ogród tu i teraz uczy dzieci współpracy, a w przyszłości - będzie lekcją szacunku dla tego, co zrobili poprzednicy - dodaje Justyna Suchecka.

Uczą się kompetencji XXI wieku

Projekt z klasą to konkurs, który od ośmiu lat pomaga realizować marzenia dzieci i rozwijać ich pasje. W tym roku po raz pierwszy do konkursu przystąpiły nie tylko szkoły ponadpodstawowe, ale również szkoły podstawowe. I co ciekawe zgłosiły aż 390 projektów na 703 biorące udział w konkursie. W grupach projektowych wzięło udział blisko 19 tys. uczniów z całej Polski. W tej edycji konkursu przyznano aż 55 nagród, w tym 5 grantów specjalnych. Łączna pula nagród wynosiła 60 tys. zł.

Szczegóły konkursu na stronie www.projektzklasa.pl.

Najnowsze

Oświadczenie w sprawie zmian w podręczniku „Tajemnice przyrody dla klasy czwartej szkoły podstawowej”

Wydawnictwo Nowa Era pragnie stanowczo zaprzeczyć  pojawiającym się informacjom o usunięciu numeru Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży z treści podręcznika „Tajemnice przyrody dla klasy czwartej szkoły podstawowej” autorstwa M. Marko-Worłowskiej, F. Szlajfera i J. Stawarz (numer dopuszczenia: 863/2019/z1). Numer telefonu nigdy nie był zamieszczony w treści podręcznika, nie może być więc mowy o jego usunięciu.