Polscy uczniowie zdobywają granty finansowe na realizację swoich pomysłów!

Rekordowa liczba 24 tysięcy uczniów zgłosiła swoje pomysły do 10. edycji konkursu edukacyjnego „Projektanci edukacji. Od pomysłu do projektu”, którego organizatorem jest wydawnictwo Nowa Era. Spośród 887 zgłoszeń jury konkursu wybrało 60 zwycięskich zespołów, które otrzymają granty finansowe na realizację swoich pomysłów. Dodatkowe 15 grantów powędruje do uczniowskich grup projektowych, które wygrały w ogólnopolskim głosowaniu internautów – oddano w nim aż 207 tysięcy głosów! W ten sposób zakończył się pierwszy etap konkursu „Projektanci edukacji”, w którym łączna pula nagród finansowych wyniosła do tej pory 75.000 zł. A to jeszcze nie koniec!

Łazik do eksploracji planet Układu Słonecznego, akcja wsparcia dla uczennicy z Afryki, prototyp urządzenia do walki z głodem i biedą na świecie, Dantejskie RPG, monitoring ornitologiczny, urządzenie do produkcji filamentu z plastikowych butelek PET, komputerowa stacja nawadniania roślin, robot zwiadowczy, organizacja uczty z „Pana Tadeusza”, ogród geologiczny, humanoidalny robot przewodnik, rower – ładowarka do telefonu, szkolne ekologiczne spa i budowa teleskopu ze zwierciadłem parabolicznym – to tylko niektóre z uczniowskich pomysłów nagrodzonych w tym roku w pierwszym etapie konkursu „Projektanci edukacji”.

- Co roku obserwujemy pewne trendy wśród uczniów zgłaszających swoje pomysły do konkursu. Podczas tej edycji bardzo dużo projektów dotyczyło walki ze smogiem. Bardzo popularny był również temat „zero waste” i sprawy recyklingu, co pokazuje, że dzieci i młodzież starają się stawić czoła globalnym zmianom, jakie zachodzą teraz na świeciekomentuje Małgorzata Jankowska, koordynatorka inicjatyw odpowiedzialnych społecznie w wydawnictwie Nowa Era i jurorka konkursu „Projektanci edukacji”. – Niezależnie od tego, czy zgłoszone inicjatywy były związane z popularyzacją matematyki, programowania czy z naukami humanistycznymi, widać, że uczniowie chcą przede wszystkim wykorzystywać swoją wiedzę w realnym życiu. Bardzo ważne jest dla nich poczucie, że mogą wpływać na świat wokół nich i oddziaływać pozytywnie na innych ludzi. W swoich działaniach są bardzo odważni i pomysłowi, a my jako organizator konkursu jesteśmy z nich po prostu dumnidodaje Jankowska.

„Projektanci edukacji. Od pomysłu do projektu” to ogólnopolski konkurs przeznaczony dla nauczycieli i uczniów, którzy chcą realizować ciekawe projekty edukacyjne i szukają dla nich wsparcia finansowego oraz merytorycznego. Od 2010 roku wydawnictwo Nowa Era zorganizowało dziesięć edycji konkursu – uczniowie z nauczycielami zgłosili w nich łącznie ponad 5 tysięcy pomysłów, spośród których aż 302 zdobyło granty na realizację. Łączna suma przyznanych grantów wyniosła prawie 500.000 zł!
- W ciągu 10 lat oceniania pomysłów zgłaszanych do konkursu, obserwowaliśmy, jak zmienia się nastawienie uczniów. Dziś dzieci i młodzież zadają sobie przede wszystkim pytanie, komu ma służyć ich projekt. Beneficjentami ich inicjatyw są często nie tylko sami uczniowie, lecz także koledzy z klasy, ze szkoły, rówieśnicy z innych krajów, a także osoby wykluczone i lokalne społeczności. Nagrodzone pomysły skłaniają do refleksji i pobudzają wyobraźnię. Jesteśmy bardzo ciekawi, jak uczniowie poradzą sobie z ich realizacją, która nastąpi w kolejnym etapie konkursu – komentuje Marta Florkiewicz-Borkowska, jedna z jurorek konkursu i Nauczycielka Roku 2017.

20 stycznia rozpocznie się drugi etap konkursu „Projektanci edukacji”, który polega na realizacji wcześniej zgłoszonych pomysłów. Mogą wziąć w nim udział nie tylko uczniowskie zespoły projektowe nagrodzone grantami finansowymi w pierwszym etapie, lecz także wszyscy pozostali uczestnicy 10. edycji konkursu. Na realizację projektów i przedstawienie wyników jury konkursowemu uczniowie mają czas do 6 maja bieżącego roku. 20 maja jury ogłosi zwycięzców drugiego etapu konkursu i przyzna im 5 złotych grantów po 2.000 zł każdy, ufundowanych przez organizatora konkursu – wydawnictwo Nowa Era. Nagrody zostaną przyznane w kategoriach: „Budujemy relacje”, „Stosujemy nowe technologie”, „Myślimy nieszablonowo”, „Działamy z sercem” i „Prezentujemy projekt”.

Dodatkowo spośród uczestników drugiego etapu konkursu miesięcznik Focus i serwis Focus.pl wybiorą jeden, najlepszy według nich projekt. Redakcja przeprowadzi wywiad z członkami zwycięskiego zespołu i zaprezentuje ich projekt w specjalnym materiale opublikowanym na łamach miesięcznika Focus.

Uczestnicy konkursu „Projektanci edukacji” cały czas mogą liczyć na wsparcie merytoryczne organizatora – czekają na nich liczne materiały merytoryczne, m.in e-booki, webinary i artykuły eksperckie, zgromadzone na stronie internetowej: www.projektanciedukacji.pl. Dostępna jest na niej również pełna lista pomysłów nagrodzonych w 1 etapie konkursu.

***
Nowa Era to największe w Polsce wydawnictwo edukacyjne z kompleksową i nowoczesną ofertą obejmującą wszystkie etapy edukacyjne oraz wszystkie przedmioty, w tym także języki obce oraz największy w Polsce wybór kartografii szkolnej. Ofertę Grupy Nowa Era uzupełniają nowoczesne rozwiązania informatyczne, oprogramowanie wspomagające zarządzanie oświatą (firma VULCAN) oraz produkty z obszaru specjalnych potrzeb edukacyjnych, w tym popularna seria eduSensus (dotychczas firma Young Digital Planet).
Nowa Era to również wydawca najstarszego w Europie czasopisma literackiego dla najmłodszych Świerszczyk oraz dwujęzycznego magazynu edukacyjnego dla dzieci i młodzieży National Geographic Odkrywca. Ofertę Nowej Ery wzbogaciły ostatnio także wyjątkowe serie książek dla dzieci: Lubię czytać ze Strzałką, KsiążkoGry, Królewicz Lupi.

Najnowsze

Oświadczenie w sprawie zmian w podręczniku „Tajemnice przyrody dla klasy czwartej szkoły podstawowej”

Wydawnictwo Nowa Era pragnie stanowczo zaprzeczyć  pojawiającym się informacjom o usunięciu numeru Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży z treści podręcznika „Tajemnice przyrody dla klasy czwartej szkoły podstawowej” autorstwa M. Marko-Worłowskiej, F. Szlajfera i J. Stawarz (numer dopuszczenia: 863/2019/z1). Numer telefonu nigdy nie był zamieszczony w treści podręcznika, nie może być więc mowy o jego usunięciu.