Matura hacks!

Matura, egzamin dojrzałości, egzamin końcowy – razem z naszymi uczniami zbliżamy się do podsumowania ich edukacji językowej w szkole średniej. Jest stres, czasami przerażenie, ale też mobilizacja na „ostatniej prostej”. W poniższym artykule kilka wskazówek „exam hacks” oraz narzędzi, które na pewno uporządkują przygotowania do egzaminu, podniosą ich skuteczność i produktywność oraz ułatwią nauczycielsko-uczniowski żywot.

Let’s make it a day to remember!

 

Revision Master Level, czyli jak powtarzać:

  1. Systematycznie
    Uczący się mózg kocha powtórki. Według tzw. spaced repetition technique powinniśmy powtarzać nowy materiał co: 10 minut, 24 godziny, 7 dni oraz 30 dni. Do tego potrzebna jest systematyczność i uświadomienie uczniom, ile czasu poświęcają na codzienny kontakt z językiem. Sprawdzonym przez moich uczniów sposobem jest założenie „Codziennika językowej aktywności”, czyli dzienniczka, w którym każdego dnia, np. przez tydzień, będą zapisywać każdy kontakt z językiem obcym. Co dokładnie zrobili? Ile czasu temu poświęcili? Jaki typ zadania wykonali? (Np. lekcja angielskiego w szkole – 45 minut, aplikacja gramatyczna – 20 minut, serial w oryginale – 30 minut, zaśpiewanie piosenki – 5 minut). To niezwykle otwiera oczy, a czasami – poprzez porównanie z innymi – wzmaga (w tym przypadku zdrową) konkurencję! J
  2. „NIE” dla nowości
    Na miesiąc przed egzaminem zapominamy o nowym materiale. Zamiast wprowadzania nowych zagadnień – powtarzamy i systematyzujemy wiedzę oraz grupujemy wiadomości. Nasi uczniowie z pewnością wiele umieją – w końcu mieli kontakt z językiem angielskim przez kilka lub kilkanaście lat swojego życia!
  3. CRIBS… my love – czyli ukłon w stronę ściąg i ręcznych notatek
    Pisanie (nie używanie!) ściąg czy robienie ręcznych notatek leksykalno-gramatycznych to kolejny ukłon w stronę efektywnego powtarzania materiału przed egzaminem. Cudowne zespolenie zmysłów: oko – mózg – ręka – to wsparcie zapamiętywania, a gdy dodatkowo dołączymy do tego personalizację – tzw. „efekt coctail party” (który stanowi o tym, że do naszej pamięci z szumu informacyjnego lepiej przebijają się informacje ważne dla nas osobiście, zindywidualizowane, odnoszące się do nas bezpośrednio), sukces gwarantowany! 
  4. Power highlighted, czyli mam tę moc!!!
    Pracując z uczniami, powinniśmy uświadamiać im ich mocne strony w nauce języka obcego. Każdy je ma, nawet jeśli bardzo w to wątpi! Jedni są mistrzami w opisywaniu zdjęć, drudzy to „master rozprawka”, jeszcze inni kochają gramatykę i znają wszystkie egzaminacyjne „kruczki”. Takie wsparcie będzie niezwykle ważne, szczególnie na „ostatniej prostej” przed maturą – wtedy bardzo często pojawiają się wątpliwości i brak wiary we własne siły. 
  5. My E-LOVE, czyli TIK-owe pogotowie
    Ucząc w erze cyfrowej, nie możemy zapomnieć o mocy e-narzędzi dostępnych online. Od platform do nauki słówek i gramatyki poprzez wyspecjalizowane strony zawierające podcasty czy dotyczące umiejętności analizowania tekstów, kończąc na rewelacyjnych aplikacjach z grywalizacją w tle. Dla naszych uczniów to często uczenie się „przy okazji” (30 minut w autobusie), dla nauczycieli pewność „stałych dostaw” ciekawego materiału do powtórek. 

Dlatego, aby ułatwić poruszanie się w nauczycielsko-uczniowskiej przestrzeni wirtualnej, przygotowaliśmy dla Was – MATURA EMERGENCY PADLET. Znajdziecie tam strony WWW, platformy i aplikacje wspomagające: słuchanie, czytanie, pisanie, mówienie i ćwiczenia gramatyczne pozwalające okiełznać powtórkowe zmagania przedegzaminacyjne, ale równie dobrze sprawdzające się w całym cyklu przygotowań – zarówno jako pomoc dla nauczyciela, jak i dla ucznia. ZAPRASZAMY DO KORZYSTANIA oraz powiększania jego zasobów! Jeśli macie swoje sprawdzone miejsca w sieci – podzielcie się koniecznie!