Jak wspierać dziecko w nauce języka — poradnik dla rodziców

Psychologia poznawcza już od dawna mówi, że najlepsze rezultaty osiąga się wtedy, gdy uczymy się i powtarzamy jak najczęściej. Dlatego czas  spędzony na zajęciach w szkole językowej powinien być także wspierany aktywnościami językowymi poza nią. Brzmi sensownie? Oczywiście! Ale jak do tego podejść w praktyce?

Na początek... trzy naukowe fakty o uczeniu się i zapomnieniu

 

#1 Krzywa zapominania

Krzywa ta przedstawia zależność między ilością informacji przechowywanych w pamięci, czyli tym, co pamiętamy, a czasem, jaki upłynął od momentu ich zapamiętania. Słowem, pokazuje, jak szybko zapominamy to, czego się nauczyliśmy. Analizując krzywą, dostrzeżemy, że im dłuższa przerwa w nauce (bez powtarzania materiału), tym trudniej jest nam przywołać  z pamięci informacje. Widzimy, że po lekcji (czyli przyswojeniu nowych informacji) następuje gwałtowny spadek (po 6 dniach pozostaje tylko około 25% nowej wiedzy).

ZAPAMIĘTAJ! By zaobserwować widoczne efekty, materiał opanowany na zajęciach powinien zostać przez ucznia powtórzony pomiędzy kolejnymi lekcjami!

wykres.png

#2 1-24-7-30

Te liczby to tajemny kod związany z przenoszeniem danych do pamięci długotrwałej  (a więc takiej, która pozwala skutecznie zapamiętywać informacje). Tony Buzan proponuje, aby uczyć się (powtarzać materiał) w następujących odstępach czasu: 1 (po godzinie nauki) - 24 (po około 24h) - 7 (po tygodniu) - 30 (po około 30 dniach). Szkoła językowa wesprze was w powtórkach po tygodniu i po miesiącu - powtórki to jedna z najważniejszych zasad metodycznych. 

ZAPAMIĘTAJ! W rękach rodziców i samego ucznia pozostaje natomiast liczba 24, czyli powtórka kolejnego dnia.

#3 Efekt von Restorff

Hedwidze von Restorff zawdzięczamy badania dotyczące tzw. efektu izolacji – ta niemiecka psycholog odkryła, że łatwiej zapamiętuje się rzeczy, które się powtarzają, pojawiają się na początku i końcu oraz te, które się wyróżniają. Dlatego właśnie powtórki pojawiają się na początku i końcu zajęć, podręczniki mają ustaloną strukturę, a zajęcia stałe elementy. 

ZAPAMIĘTAJ! Nasi lektorzy „stają na głowie”, by dzięki kreatywnym aktywnościom nakierowanym na wszystkie sprawności językowe i pobudzenie wszystkich zmysłów, mózg zdecydował się zapamiętać jak najwięcej.

 

Domowe wsparcie, czyli domowe "zrób to sam"

 

Cudownie byłoby móc zapisać dziecko na zajęcia językowe nawet... codziennie! Niestety, pomimo wiedzy dotyczącej systematyczności i sposobów uczenia się, dla większości rodzin nie jest realna taka częstotliwość zajęć.  Jak można więc pomóc dziecku wygospodarować dodatkowy czas na powtórkę i dodatkowy kontakt z językiem? Mamy kilka podpowiedzi podzielonych na poziom zaawansowania i wiek dziecka — znajdźcie pomysł dla siebie!

#1 Słówka w domowej atmosferze — maluchy i dzieci szkolne

Zazwyczaj rodzic doskonale wie jaki materiał przerabia dziecko w szkole językowej — łatwo sprawdzić to w podręczniku czy dopytać lektora. 

podpowiedź — starajcie się wkomponowywać angielskie słownictwo do codziennych aktywności. Np. podczas ubierania możecie nazywać części ciała lub ubrania, powtarzać kolory czy nawet liczyć. Ze starszymi uczniami można opisywać plany na wolną sobotę (a może dodatkowo wspólnie je spisać?), albo gotować na podstawie anglojęzycznych przepisów kulinarnych. Elementem wyjątkowości będzie spędzony wspólnie czas, radość i śmiech! 

#2 Aplikacja na telefon — dzieci szkolne i nastolatki

Dzisiejsze nastolatki nie rozstają się ze swoimi smartfonami, dlatego warto wykorzystać ten fakt do wygospodarowania dodatkowej godziny na angielski (np. podczas jazdy autobusem do szkoły). 

podpowiedź — podręczniki National Geographic Learning mają dedykowaną aplikację, po którą wasze dziecko może sięgnąć w dogodnym momencie, w której można: czytać, grać  w gry językowe, powtarzać słówka czy przeglądać ostatnio przerobioną lekcję w podręczniku.

#3 Wspólne czytanie — maluchy i dzieci szkolne

Jeśli macie zwyczaj wspólnego czytania np. przed snem, warto zaproponować dziecku tekst po angielsku. Początkowo może nie być zachwycone tym pomysłem, więc można spróbować czytać jedną stronę w języku obcym, a drugą po polsku. 

podpowiedź — wspólnie tłumaczcie sobie nowe słówka i opowiadajcie, co widać na obrazkach. Dobrym sposobem będzie też znalezienie anglojęzycznych książeczek z ulubionymi bohaterami dziecka (np.. Psi Patrol, Świnka Peppa, bohaterowie Disneya, superbohaterowie Marvela).

#4 Angielskie napisy w filmach — nastolatki

Nastolatkom warto zaproponować oglądanie ulubionych filmów i seriali w wersji oryginalnej. Jeśli obawiacie się, że to może być zbyt trudne, dodajcie angielskie napisy do oryginalnej wersji językowej. W ten sposób to, czego nie uda się usłyszeć (próbując nadążyć za skomplikowanym zwrotem akcji), będzie można doczytać na napisach. To świetne ćwiczenie wspierające słuchanie i czytanie oraz rozwijające słownictwo. Bonusem będzie pewność siebie, której nabierają uczniowie pracujący tą metodą. 

podpowiedź — jeśli nastolatek ogląda seriale na komputerze, można zainstalować dodatek do przeglądarki, który będzie tłumaczył wskazane słowa bezpośrednio w napisach do serialu na Netflixie lub innej platformie!

#5 Internetowe zabawy — dzieci szkolne i nastolatki

Podsuńcie dziecku ciekawe dla niego treści w Internecie w języku angielskim. Można  poszukać testów osobowości (np. jakim smakiem lodów jesteś?) lub kompilacji ciekawostek o idolach. Wiele treści odpowiednich dla uczniów szkół podstawowych znajdziecie m.in. na blogu National Geographic Kids. Absolutnie nie postrzegajcie tego czasu jako nic nieznaczącej rozrywki – Wasze dziecko integruje podczas takich aktywności wszystkie umiejętności, które wyniosło z zajęć i rozbudowuje swój zasób słownictwa!

podpowiedź — starszym nastolatkom można podsunąć strony z newsami podzielonymi wg poziomu językowego (angielski i przygotowanie do szkoły w jednym!) lub blogi tematyczne na interesujące tematy, np. o życiu nastolatków w USA, grach komputerowych, modzie.

#6 Nauczcie się czytać — nastolatki

Jeśli nadchodzi czas poważnej nauki – przed sprawdzianem czy egzaminem – warto zawczasu nauczyć się skutecznych technik, pozwalających na efektywne przyswajanie materiału. Każdy uczy się nieco inaczej i preferuje inne kanały przyswajania informacji, dlatego tak ważne jest, by pomóc dziecku znaleźć swój sposób. 

podpowiedź — może nim być tworzenie fiszek, powtarzanie materiału na głos, tworzenie map myśli, nagrywanie własnych filmików gramatycznych — każdy sposób jest dobry, jeśli tylko prowadzi do celu.

#7 Twórzcie własne materiały i gry — maluchy, dzieci szkolne i nastolatki

Dzieci chcą być twórcami! Idealnym planem na deszczowe popołudnie może więc być wspólne stworzenie gry planszowej – na kartach mogą znaleźć się ciekawe słówka w dowolnej tematyce, a na polach mogą stanąć dodatkowe wyzwania gramatyczne. Kreatywność dzieci nie zna granic, a taka aktywność pomoże im skutecznie powtórzyć materiał i obcować z językiem całe popołudnie. 

podpowiedź — gra planszowa nie jest dla was? W zamian możecie stworzyć wspólny wielki plakat tematyczny lub ilustrowaną opowieść! Warto wprowadzić ten pomysł w życie, bo nie od dziś wiadomo, że najlepiej uczymy się poprzez tworzenie.

#8 Angielski w podróży — maluchy, dzieci szkolne i nastolatki 

Dla dzieci nie ma często nic bardziej nużącego niż długa podróż samochodem. Jeśli to właśnie tam spędzacie sporo czasu, zaopatrzcie się w materiały, które można wykorzystać podczas jazdy — płyty CD z piosenkami lub (dla nieco starszych dzieci) audiobooki po angielsku, które pozwolą wam przetrwać podróż, gdy niewiele jest do roboty. A przy okazji każda podróż mija szybciej, gdy można pośpiewać „The wheels on the bus” i inne ponadczasowe hity. 

podpowiedź — a może spróbujecie pobawić się w tłumacza w trakcie słuchania? To wyzwanie językowe dla prawdziwych językowych wyjadaczy