
Nadeszła nowa generacja uczniów! Są ciekawi świata, pewną ręką obsługują nowoczesne technologie i potrafią szybko podejmować nieszablonowe decyzje. Przyszłość należy do nich, a my chcemy jak najlepiej wspierać ich w odkrywaniu swojego potencjału.
Dwa pokolenia uczniów
Aktualnie zdecydowana większość uczniów przynależy do dwóch pokoleń — generacji „Z” i generacji „Alfa”, które wspólnie dorastają i nabierają gotowości do wkroczenia w dorosłość. To dla ich potrzeb projektujemy kursy we współpracy z National Geographic Learning i stawiamy na maksymalny rozwój języka i kompetencji, które pozwolą im doskonale radzić sobie w przyszłości.
Pokolenie „Z”
„Zetki” to dzisiejsze nastolatki i studenci. To pokolenie urodziło się między 1995 a 2010 rokiem i rozwija się w rytm powstawania kolejnych technologicznych nowinek. Ukształtowani przez takie światowe wydarzenia jak globalny kryzys finansowy z 2008 roku, powstanie Facebooka i Instagrama, wybór pierwszego czarnoskórego prezydenta USA, a w Polsce — katastrofę smoleńską.
To pokolenie pracy grupowej i wzajemnej motywacji, pierwsze, które w nauce szkolnej wykorzystuje odkrycia neurodydaktyki. Różnorodność jest dla niego czymś oczywistym, widzi ją choćby w szkolnych ławkach i obserwuje podczas oglądania filmów i seriali. Budujemy w nich poczucie przynależności do multikulturowego świata, a i oni coraz częściej dostrzegają w nim swoje miejsce. Uczniowie z tego pokolenia potrafią korzystać z dobrodziejstw Internetu i każdego dnia widzą, jak bardzo język pomaga im w życiu online i offline. Wspieramy ich umiejętności, proponując aktywności projektowe, wyszukiwanie informacji w sieci oraz kontakt z autentycznymi materiałami z różnych zakątków świata.
Rozpiera nas duma, gdy widzimy, jak bardzo świadome problemów współczesnego świata są „Zetki”. Walczą o środowisko naturalne, protestują przeciwko nierównościom i niesprawiedliwości społecznej. Na zajęciach chcemy dawać im realne kompetencje i narzędzia do wyrażania swojego stanowiska w języku angielskim, wspieramy ich kreatywność i poszukiwanie nieszablonowych rozwiązań. Dajemy wybór ścieżki, którą chcą podążać. Szacuje się, że „Zetki” będą zmuszone do mobilności i częstych zmian zawodu. Elastyczność i umiejętność szybkiego uczenia się będą kluczowymi kompetencjami, które pozwolą im zdobywać wymarzone posady lub samodzielnie je kreować. Będzie to pokolenie uczących się przez całe życie, dlatego cieszymy się, że możemy dać im solidne strategie i podstawy na przyszłość.
Pokolenie „Alfa”
„Alfy” to dzieci i młodzież, które urodziły się po 2010 roku (szacuje się, że ta generacja rozciągnie się do roku 2025, więc obejmuje też dzieci, które dopiero się urodzą) - to dzisiejsze przedszkolaki i uczniowie szkół podstawowych. Najmłodsze pokolenie kształtowane jest przez takie wydarzenia jak globalna pandemia koronawirusa, wojna w Ukrainie, „i-kulturę” (nie bez powodu data początkowa tego pokolenia pokrywa się z wypuszczeniem przez Apple pierwszego iPada), FOMO czy hit: „Baby Shark”. Część „Alf” to wciąż jeszcze dzieci, jednak najstarsi z tego pokolenia określani są jako „Tweens”, czyli „prawie nastolatki”. To okres przejściowy pomiędzy byciem dzieckiem i nastolatkiem, który mieści się w zakresie 8-12 lat. Uczniowie chcą w tym wieku zajmować się czymś poważniejszym, nie mają jednak jeszcze kompetencji do podejmowania poważnych dyskusji. Na szczęście materiały National Geographic Learning pozwalają im wyjść poza schematy prostych i pobieżnych tematów, angażować się w treści mające dla nich znaczenie i rozmawiać o nich na swoim poziomie języka.
Już teraz wiemy, że generacja „Alfa” będzie żyła dłużej niż ich rodzice, a funkcjonować będzie w multikulturowym środowisku. Dla wielu naszych najmłodszych uczniów język angielski będzie tym, który dla wszystkich będzie wspólny i to on stanie się językiem komunikacji w środowisku osób różnych narodowości. Do takiej rzeczywistości przygotowujemy naszych uczniów. Ich niesamowita biegłość technologiczna będzie otwierała drzwi do wielu nieznanych jeszcze dziś zawodów, ale też zmieni sposób pracy i nauki.
Odejście od klasycznych podręczników i wiedzy książkowej wydaje się być nieuniknione. Uczymy więc nasze „Alfy” mądrego korzystania z technologii oraz weryfikacji źródeł i uważności na fake newsy. Problemy społeczne i środowiskowe będą miały dla naszych najmłodszych uczniów jeszcze większe znaczenie niż dla ich starszych kolegów — świadomość będzie znacznie większa, podobnie jak chęć działania. Jesteśmy już teraz gotowi wspierać ich w kształtowaniu postaw i życia zgodnie z wartościami, jakie wybiorą.
Wyzwania stojące przed nowymi pokoleniami
Zarówno „Zetki”, jak i „Alfy” wyróżniają się niezwykłą biegłością technologiczną. Z jednej strony stanowi to ogromny atut ich pokolenia. Stawia nas, nauczycieli, lektorów i rodziców, w roli osób uczących mądrego korzystania z nowoczesnych urządzeń. Chcemy pokazywać, jak wykorzystywać skutecznie narzędzia do rozwoju i odsiewać nadmiar informacji i bodźców.
Pokazując naszym uczniom piękno otaczającego świata, zachęcamy ich do bycia offline poprzez wspólną pracę i komunikację w grupie. Ze względu na wysoki poziom biegłości technologicznej, badacze przewidują, że zarówno „Alfy” jak i „Zetki” będą wymagały wsparcia w kształtowaniu kompetencji społecznych. Możemy śmiało założyć, że jako szkoła współpracująca z National Geographic Learning, mamy to pod kontrolą! Nasi uczniowie już od najwcześniejszych etapów edukacyjnych ćwiczą swój język w realnych sytuacjach i uczą się pracować w grupie, dyskutować i rozwiązywać konflikty. Pokazujemy im potęgę współpracy, ale też podkreślamy wagę jednostki i jej zaangażowania. To skomplikowana misja, dlatego wykorzystujemy nowoczesne metody dostosowane do wymagań najnowszych pokoleń i przenosimy naukę języka na wyższy poziom.