TIK na lekcjach języka angielskiego w szkole średniej

Lekcje języka angielskiego w nowoczesnej szkole powinny wykorzystywać technologię – to wie każdy nauczyciel uczący młodzież. 

Warto jednak zauważyć, że na efektywne wykorzystanie TIK na lekcji składa się kilka czynników:

  • tablica/ekran interaktywny – podręczniki cyfrowe, zadania interaktywne
  • grywalizacja: quizy interaktywne
  • prace projektowe z wykorzystaniem TIK.

Wszystko to można osiągnąć z podręcznikiem My Perspectives. Zobaczmy jak!

W trakcie poszukiwań kursu idealnego warto zainteresować się takimi, do których dodano podręcznik interaktywny. Dzielni autorzy cyfrowej edycji My Perspectives prawie wszystkie zadania z podręcznika przerobili na formę interaktywną, dzięki czemu na lekcji uczniowie mogą podchodzić do interaktywnego ekranu, wybierać odpowiednie opcje i sprawdzać swoje odpowiedzi. Świetna sprawa! Co równie ważne, autorzy przygotowali także pełne strony z podręcznika gotowe do wyświetlania na ekranie, co pozwala łatwo i wygodnie wskazywać uczniom, jaką partię materiału omawiamy i na czym się akurat koncentrujemy (jest opcja przybliżania widoku).

W My Perspectives, obok typowych lekcji TED, otrzymujemy też świetne i ciekawie opracowane zadania dodatkowe na www.LearningApps.org. Ukryte są one pod kodami QR w książce nauczyciela. Linki do tych materiałów można też znaleźć w oficjalnym rozkładzie materiału. I mimo, że ćwiczenia wpisane są w siatkę dwujęzyczną (210 godzin), nic nie stoi na przeszkodzie, aby dostosować rozkład do swoich potrzeb i wykorzystać te ćwiczenia albo jako zadania domowe, albo zastąpić nimi inne elementy lekcji.

Na lekcjach czasem pojawiają się też elementy grywalizacji. Autorzy serii My Perspectives zdecydowali się na implementację narzędzia dostępnego pod adresem www.Quizizz.com. Jest ono praktycznie identyczne jak Kahoot, jednak zamiast wyświetlać pytania na ekranie/rzutniku, pokazuje je od razu na urządzeniu ucznia – co może ułatwić niektórym szybkie i trafne udzielanie odpowiedzi. Linki do wszystkich quizów znajdziesz na www.dlanauczyciela.pl – zachęcamy do skopiowania wybranego quizu i modyfikacji obecnych w nim pytań i założeń (np. wydłużenia czasu na odpowiedź).

Ostatnim z elementów TIK, który pojawia się w kursie My Perspectives, są prace projektowe. Zadania tego typu wymagają od ucznia wykorzystania technologii do, przykładowo, utworzenia prezentacji bądź znalezienia określonych informacji w internecie. W świecie digital natives* takie zadania mogą stanowić oczekiwaną odskocznię i wyzwanie dla naszych podopiecznych.

*Niektórzy twierdzą, że digital natives to określenie błędne i źle opisujące obecne pokolenie, jednakże w tym wpisie nie zamierzamy z tym polemizować… ;)

(Post powstał dzięki inspiracji książkami nauczyciela do serii My Perspectives, które pobrano ze strony dlanauczyciela.pl i wykorzystano za zgodą wydawcy).

do_bloga.png

presentation.jpg

dlanauczyciela pl quiz.jpg

O autorze:

zdjęcie prostokątne.jpg 

Oskar Rożewicz - nauczyciel języka angielskiego i historii w szkole ponadpodstawowej, bloger, a także autor rozkładów materiału do podręczników My Perspectives. Pasjonat edukacji spersonalizowanej, inteligencji wielorakich, oceniania kształtującego i szerokiego zastosowania TIK w edukacji