Biologia
zaległości po nauczaniu zdalnym
Szkoła ponadpodstawowa
Nauka zdalna była dla wszystkich dużym wyzwaniem. Uczniowie mówili o problemie z koncentracją w czasie lekcji zdalnych i o problemach z motywacją do pracy własnej. Nauczyciele z kolei wskazywali na trudności w kształceniu kluczowych umiejętności, takich jak planowanie doświadczeń czy analiza procesów oraz wyjaśnianie związków przyczynowo-skutkowych.
Formułowanie problemów badawczych, stawianie hipotez, odróżnianie prób badawczych od kontrolnych, analiza i interpretowanie wyników badań oraz formułowanie wniosków to umiejętności, których opanowanie wymaga od ucznia dużego nakładu pracy. Dodatkowo w związku z nauką zdalną niemożliwe było przeprowadzanie na lekcjach wielu doświadczeń czy ich szczegółowe omówienie, co zwiększyło tylko trudność w opanowaniu tych umiejętności.
Dla uczniów w zakresie podstawowym dużym wsparciem będą Karty pracy ucznia skorelowane z podręcznikiem zawierające różnorodne zadania z doświadczeniami oraz portal dlaucznia.pl zawierający lekcje, fiszki i quizy, które umożliwiają uczniom szybkie powtórki.
Dla uczniów w zakresie rozszerzonym pomocne będą Maturalne karty pracy zawierające zadania typu maturalnego z opisami różnorodnych doświadczeń do wszystkich działów.
Opisy doświadczeń w podręcznikach to zbyt mało, aby dobrze opanować umiejętność ich planowania. Najlepiej, jeśli uczniowie mogą samodzielnie wykonywać doświadczenie, a jeśli nie ma do tego odpowiednich warunków – obejrzeć filmy skorelowane z treściami w podręcznikach. Aby uzyskać dostęp do wszystkich doświadczeń wymaganych przez podstawę programową, wejdź na dlanauczyciela.pl i pobierz aplikację Multiteka.
Korzystaj z gotowych testów w Generatorze testów i sprawdzianów lub własne testy, kartkówki, karty pracy czy sprawdziany, korzystając z filtru UMIEJĘTNOŚCI w zakładce Baza zadań.
W kształceniu tak złożonych umiejętności jak analiza przebiegu procesów biologicznych czy przedstawianie i wyjaśnianie związków przyczynowo skutkowych nieodzowną pomocą będą odpowiednio przygotowane materiały.
Pomocne w kształceniu umiejętności np. analizowania fotosyntezy, oddychania i translacji, znajdowaniu powiązań między tymi procesami pomocne będą z pewnością różnorodne typy zadań znajdujące się Kartach pracy ucznia oraz Maturalnych kartach pracy.
Zagadnienia z metabolizmu, przebiegu procesów fizjologicznych, zwłaszcza tych powiązanych z biochemią oraz zagadnienia z funkcjonowania roślin najłatwiej objaśniać z pomocą animacji, których wiele można znaleźć w Multitece.