Dobra relacja, dobra edukacja

W jaki sposób przyjazny kontakt z nauczycielem wpływa na wyniki akademickie uczniów?

W osiąganiu dobrych wyników w nauce ogromną rolę gra dobra relacja uczeń-nauczyciel. W niedawno opublikowanych badaniach, przeprowadzonych wśród australijskich uczniów szkół średnich, widać wyraźną zależność: im lepsza relacja z nauczycielem, tym lepsze wyniki w nauce u uczniów.

Badanie objęło ponad dwa tysiące uczniów z osiemnastu szkół średnich. Badaczy z Uniwersytetu w Nowej Południowej Walii interesowało to, jak uczniowie oceniają swoje relacje z nauczycielami różnych przedmiotów, jakie dostają od nich wsparcie (konkretne wskazówki pomagające w zdobywaniu wiedzy, wsparcie emocjonalne) i czy to wszystko przekłada się w jakiś sposób na zaangażowanie młodych ludzi w naukę. Wyniki pokazały, że im lepszy był kontakt z nauczycielami i im więcej dobrych doświadczeń w relacji z nimi, tym lepsze efekty kształcenia. Pozytywny wpływ miało zarówno wsparcie instrumentalne (podpowiedzi, gdzie i jak szukać wiadomości, pomoc w ćwiczeniu nowych umiejętności), jak i emocjonalne. Napięta atmosfera między uczniem i nauczycielem pogarszała wyniki w nauce.

Jednocześnie zauważono, że pozytywne doświadczenia w relacji z nauczycielami miały na uczniów silniejszy, większy wpływ, niż te negatywne.