Klimat szkoły – dlaczego jest taki ważny?

Jakie liceum wybrać? To pytanie zadają sobie setki tysięcy uczniów, którzy od września rozpoczną naukę w szkole średniej. Oprócz wyników zdawalności matur, EWD i innych twardych wskaźników, warto sprawdzić, jaka atmosfera panuje w rozpatrywanych przez nas placówkach.

Najlepsze liceum to takie, które nie tylko zapewni doświadczonych nauczycieli, dobrze wyposażone pracownie przedmiotowe i kółka zainteresowań, ale przede wszystkim zapewni atmosferę nauki, dobre relacje, wieloletnie przyjaźnie, wspaniałe wspomnienia. To tutaj, w liceum, z dziecka jeszcze uczeń stanie się dorosłym człowiekiem. To tutaj będzie na nowo tworzył własny wizerunek i szukał swojej tożsamości. W trudnym okresie dojrzewania warto mieć wokół siebie przyjaznych ludzi, mądrych wychowawców. Warto być w miejscu, w którym panuje atmosfera zrozumienia, szacunku, akceptacji i twórczego zapału.

Szkoła średnia - od rekrutacji aż po dobrze zdaną maturę!
Sprawdź, jaką pomoc przygotowali dla Ciebie eksperci Nowej Ery!
  

 

Wszelkie badania edukacyjne pokazuje, że w szkołach, w których panuje przyjazny klimat, także wyniki nauczania są dużo lepsze. Dzieje się tak, ponieważ podstawą edukacji jest dobra relacja z nauczycielem, który potrafi inspirować, motywować do nauki, rozbudzać ciekawość. W szkole pracuje się głową, a mózg źle funkcjonuje w sytuacji przewlekłego stresu. Gdy umysł jest w stanie lekkiego pobudzenia, ale nie upatruje nigdzie wokół dużego zagrożenia, jest dużo bardziej chłonny i kreatywny.

Jakie wybrać liceum?

Jak zatem wybrać liceum, w którym będzie panować przyjazny klimat dla uczniów?

Na początek warto zebrać opinie osób, które znają daną szkołę: popytać wśród znajomych, poszukać w mediach społecznościowych i poprzez wyszukiwarki. Jednak do internetowych, anonimowych opinii lepiej mieć dystans. Często są wpisywane w ramach „zemsty” za gorszą ocenę czy negatywne rozpatrzenie jakiejś sprawy. Zdarzają się także opinie nieaktualne, sprzed lat. Zwracajmy więc uwagę na daty oraz na sposób wyrażania zarzutów – łatwo się zorientować, czy komentarz napisał rozgoryczony uczeń, krytykując pojedynczą sytuację czy też osoba komentująca dzieli się z nami rzeczywistymi wrażeniami (pozytywnymi i negatywnymi).

Na co zwrócić uwagę?

Do szkół, którymi szczególnie się interesujemy, warto wybrać się na dzień otwarty. Jeśli data takiego wydarzenia już minęła, można zadzwonić do sekretariatu szkoły i poprosić o możliwość odwiedzenia placówki. Oczywiście pojedyncza wizyta nie powie wiele, ale da szansę przyjrzeć się miejscu, w którym nasze dziecko miałoby spędzić cztery następne lata. Można obejrzeć gmach, boisko, okolice (współcześnie warto sprawdzić, czy dana szkoła nie jest w okolicy znana z dystrybucji narkotyków). Zwróćmy uwagę, czy uczniowie danej szkoły wydają się być w niej zadomowieni? Czy nauczyciele mają wśród nich autorytet? Czy w szkole stawia się na rozwijanie indywidualnych talentów (np. jest koło muzyczne, chór, teatr szkolny, gazeta), czy premiuje się osiągnięcia sportowe, czy uczniowie biorą udział w konkursach, wymianach zagranicznych? Czy działa koło absolwentów (sentyment do szkoły dobrze świadczy o tradycji placówki).

Kto jeszcze może pomóc w szukaniu informacji o dobrych liceach?

W większych miastach, gdzie wybór pomiędzy liceami jest duży, można sięgnąć jeszcze po jeden, nietypowy, ale bardzo skuteczny sposób zbierania informacji o szkołach. Wystarczy porozmawiać z… popularnym ortodontą. Do takiego lekarza trafiają głównie nastolatkowie, a w czasie wizyty rozmawia się – o czym? – o szkole. Choć brzmi to mało poważnie, ortodonci wiedzą o okolicznych liceach więcej niż niejeden portal edukacyjny.

Można także zasięgnąć porady w okolicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, zasięgnąć języka wśród korepetytorów (oni wiedzą, w jakich szkołach wysokie wymagania nie idą w parze z dobrym, skutecznym nauczaniem).

Przede wszystkim zaś, warto zaufać dziecku i własnej intuicji. Porozmawiajcie o tym, jakie są wasze wrażenia z odwiedzin w szkole. Ważne są takie kwestie, jak dojazd, wygląd okolicy, warunki w placówce, a nawet… zapach utrzymujący się na szkolnych korytarzach.