Banalnie prosta gra, która zawojowała świat. 7 zaskakujących ciekawostek o Pac-Manie

22 maja obchodzimy dzień Pac-Mana, czyli bohatera jednej z najpopularniejszych gier multimedialnych świata. Stworzona w 1980 roku gra zręcznościowa, mimo prostoty rozgrywki, nadal przyciąga rzesze fanów. Doczekała się też upamiętnienia w licznych filmach i książkach, a nawet wykorzystania swojej ścieżki dźwiękowej w kilku piosenkach!

Artykuł opublikowany z okazji Festiwalu gier w edukacji, organizowanego przez profil eduSensus na Facebooku.
  1. Większość gier na automaty – bo taką formę miał początkowo Pac-Man – popularnych na początku lat 80. bazowała na przedstawianiu przemocy i eliminowaniu przeciwnika w walce. Natomiast Pac-Man, w którym sterujemy żółtym ludzikiem połykającym białe kulki, odwoływał się do czynności, którą lubią wszyscy: jedzenia! Pomyślany jako propozycja dla kobiet, dziewczyn i najmłodszych graczy stał się wkrótce hitem we wszystkich grupach wiekowych!
  2. By przejść do następnego poziomu gry, gracz musi zjeść wszystkie kulki wypełniające labirynt, a ponadto unikać spotkania z czterema duszkami o imionach: Pinky (różowy duszek), Inky (błękitny duszek), Blinky (czerwony duszek) oraz Clyde (pomarańczowy duszek). Każdy z duszków ma inną osobowość, która przejawia się sposobem poruszania się po planszy.

  3. Zgodnie z założeniami gra miała być pozbawiona zakończenia. Jednak z powodu błędu technicznego nie można przejść powyżej 256. poziomu. Po jego ukończeniu na ekranie wyświetla się plansza zawierająca nic nieznaczące symbole.

  4. Najwyższą możliwą do uzyskania w grze liczbą punktów jest 3 333 360. I właśnie tyle zdobył rekordzista w grze w Pac-Mana, Billy Mitchell. W 1999 roku przeszedł wszystkie plansze, zjadł wszystkie kulki, uniknął duszków, a zajęło mu to sześć godzin.

  5. Wedle krążących w internecie pogłosek inspiracją do stworzenia postaci Pac-Mana była pizza, z której zjedzono kilka kawałków. Po latach Tōru Iwatani, twórca gry, przyznał, że to tylko miejsca legenda. Wiemy za to na pewno, że początkowo gra miała nosić nazwę Pakku-man, wywodzącą się od japońskiej onomatopeicznej frazy paku-paku taberu. W swobodnym tłumaczeniu znaczy to tyle co haps-haps, jeść.

  6. Autor gry zaprojektował ją w wieku zaledwie 24 lat. Co więcej, była to jego pierwsza gra – Tōru Iwatani nie miał wykształcenia programistycznego, a nawet zamiaru podjęcia kariery w dziedzinie gier wideo. Cały zespół zaangażowany w stworzenie gry liczył zaś dziewięć osób.

  7. Automaty z zainstalowaną grą Pac-Man stały się najbardziej zyskownymi automatami na monety w historii. Firma Namco, w której powstał Pac-Man, może się pochwalić ponad 290 tys. maszyn zainstalowanych w salonach gier na całym świecie.