W najnowszej klasyfikacji DSM-V zmieniono terminologię i sposób opisywania diagnozy – jednostki:
– zaburzenia autystyczne, zespół Aspergera i PDD-NOS (całościowe zaburzenie rozwoju niezdiagnozowane inaczej) opisano jako spektrum zaburzeń autystycznych (ASD, ang. Autism Spectrum Disorder), (Gałecki i in., 2018).
We wcześniejszej klasyfikacji DSM-IV i ICD-10 za podstawę diagnozowania osób ze spektrum autyzmu przyjęto tzw. triadę autystyczną opisaną przez dr Lornę Wing (Suchowierska i in., 2014).
Prezentuje się ona następująco:
- Nieprawidłowości w rozwoju społecznym, zwłaszcza w zdolności uczestniczenia w naprzemiennych interakcjach społecznych.
- Deficyty i dysfunkcje w komunikacji – zarówno werbalnej, jak i niewerbalnej.
- Obecność sztywnych wzorców zachowania, aktywności i zainteresowań.
Program SPEKTRUM AUTYZMU PRO w swoich założeniach i budowaniu koncepcji odzwierciedla elementy triady autystycznej, co wyraża się w strukturze programu. Autorki planując tematykę ćwiczeń multimedialnych, skupiły się przede wszystkim na dwóch elementach opisanej wyżej triady autystycznej – interakcjach społecznych i komunikacji. Jeden z rozdziałów dotyczy umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, ponieważ ich prawidłowy rozwój niezbędny jest do rozumienia interakcji społecznych i komunikacyjnych.
Trzeci element triady autystycznej, czyli sztywne wzorce zachowań i aktywności, realizowany jest m.in. poprzez strukturę i budowę programu oraz możliwość dokonywania zmian w funkcjonalności (WCAG) przez zastosowanie indywidualnych dostosowań na każdym etapie pracy z ćwiczeniem.
Dzięki temu program za każdym razem może inaczej prezentować się użytkownikowi.
Dziecko nie przyzwyczai się więc do sztywnej formy. Program generuje zmiany i nauczyciel może wykorzystać to do pracy nad uelastycznieniem postawy dziecka – zwiększaniem jego tolerancji na różnorodność. Dodatkowo za każdym razem uczeń może identyfikować się z inną postacią przewodnią, a losowość odpowiedzi pozwala na powolną akceptację zmian.