Wielka Przygoda. Klasa 1, Ćwiczenia do edukacji matematycznej, część 4

Wielka Przygoda. Klasa 1, Ćwiczenia do edukacji matematycznej, część 4

Autorzy: Krystyna Sawicka, Ewa Swoboda

Ćwiczenia matematyczne kl. 1 cz. 4 z serii „Wielka Przygoda” łączą pojęcia matematyczne z własnymi doświadczeniami dzieci. Zeszyty, jako uzupełnienie podręcznika, rozwijają sprawność liczenia, utrwalają rozumienie pojęcia liczby przedstawionej w różnych aspektach, uczą analizowania danych, wykorzystują kreatywność i potencjał każdego ucznia.

  • Umożliwiają porządkowanie wiedzy nieformalnej dzieci i kształtowanie pojęć matematycznych w dalszej perspektywie dzięki zadaniom, w którym dziecko wykorzystuje swoją intuicję oraz doświadczenia ukierunkowane na definicje.
  • Rozwijają i kształtują wyobraźnię przestrzenną poprzez zadania, w których dziecko ma okazję manipulowania różnymi przedmiotami, badania ich właściwości, eksperymentowania.
  • Przygotowują ucznia do realizacji wielu zagadnień geometrycznych na wyższych poziomach edukacyjnych oraz rozwiązywania zadań geometrycznych w sposób praktyczny.
  • Pozwalają dziecku dochodzić do rozwiązania różnymi drogami – uczeń ma świadomość, że istnieją zadania, które mają wiele wyników.
  • Zachęcają do wspólnego dyskutowania osiąganych rozwiązań.
  • Rozwijają spostrzeganie, pamięć, wyobraźnię, uwagę, mowę i inwencję twórczą dziecka.
  • Ułatwiają intuicyjne rozumienie trudnych abstrakcyjnych pojęć matematycznych.
  • Kładą nacisk na manualne i rysunkowe metody rozwiązywania zadań tekstowych oraz samodzielne dochodzenie do rozwiązania.
  • Uczą argumentowania, kształtują i rozwijają samodzielne myślenie dziecka, w tym myślenie twórcze, dzięki zadaniom niestandardowym (zadania z żarówką), w którym można różnie interpretować dane, a więc nie ma jednego słusznego rozwiązania.
  • Dają możliwość analizowania związków między liczbami, co jest wstępem do zrozumienia zagadnień algebraicznych, dzięki ćwiczeniom angażującym do zabawy w „mówiące liczby”.
  • Kształcą dociekliwość, wytrwałość przy pokonywaniu trudności, koncentrację, rozbudzają ciekawość poznawczą, pobudzają myślenia kombinatorycznego, krytycznego. Zadania tekstowe kształcą umiejętność porządkowania, systematyzowania, poszukiwania nowych, alternatywnych rozwiązań.  
  • Sprawdzają zdobytą wiedzę matematyczną na stronach Czy to już umiem?