
Strefa inspiracji
Tajemnice mózgu dziecka
Tajemnice mózgu dziecka
Maciej Błaszak jest kognitywistą, biologiem,  specjalistą z dziedziny neurodydaktyki. W cyklu filmów popularnonaukowych dzieli się swą wiedzą o funkcjonowaniu mózgu dziecka w kontekście przyswajania wiedzy i umiejętności. Analizując czynniki, które ułatwiają naukę lub ją utrudniają, doktor Błaszak prowadzi nas przez fascynujący świat ludzkiego umysłu i odsłania tajemnice, które mogą pomóc nam zrozumieć dzieci, skuteczniej się z nimi komunikować, rozwiązywać problemy, budować motywację i wspólnie osiągać satysfakcję z nauki. Jeśli pracujesz z dziećmi, wychowujesz je lub po prostu chcesz je lepiej zrozumieć - obejrzenie tych filmów to punkt obowiązkowy!
Obejrzyj filmy
- Czym są uczucia i czym nie są emocje w mózgu dziecka? Czym są uczucia i czym nie są emocje w mózgu dziecka?Dzieci w przedszkolu poznają pięć zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak i dotyk. A czy słyszeliście kiedyś o zmyśle interocepcji? Jeśli nie, obejrzycie krótki wykład dra hab. Macieja Błaszaka, prof. UAM, kognitywisty, biologa i specjalisty z dziedziny neurodydaktyki, który przybliża najważniejsze mechanizmy działania mózgu i wyjaśnia, czym różnią się emocje od uczuć.
 Opieka, sprawiedliwość, autorytet, lojalność, świętość i wolność – jak dowodzą badania, wszystkie wartości, które zwykliśmy wyprowadzać z szeroko rozumianej tradycji, mają swoje naturalne zakorzenienie w mózgu. Tajemnice neuronalnego sumienia przybliża nam dr hab. Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki. Opieka, sprawiedliwość, autorytet, lojalność, świętość i wolność – jak dowodzą badania, wszystkie wartości, które zwykliśmy wyprowadzać z szeroko rozumianej tradycji, mają swoje naturalne zakorzenienie w mózgu. Tajemnice neuronalnego sumienia przybliża nam dr hab. Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki.
- Dlaczego należy z dziećmi rozmawiać na naukowe tematy i opowiadać im baśnie? Dlaczego należy z dziećmi rozmawiać na naukowe tematy i opowiadać im baśnie?„Wyobraźnia jest absolutnie konieczna, żeby sobie poradzić ze złożonością świata społecznego i naukowego” – wyjaśnia dr hab. Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki. W krótkim wykładzie badacz porusza kwestię dialogu i wyobraźni w procesie rozwoju zdolności poznawczych dziecka.
- Narzędzia edukacyjne, czyli jak dotrzeć do umysłu dziecka Narzędzia edukacyjne, czyli jak dotrzeć do umysłu dzieckaJakie są trzy kluczowe cechy ludzkiego poznania? O czym musimy pamiętać, rozmawiając z dzieckiem czy prowadząc lekcję? Jak dziecko odbiera informacje docierajace ze świata? Posłuchajcie kolejnego wykładu Macieja Błaszaka, prof. UAM, kognitywisty, biologa, specjalisty z dziedziny neurodydaktyki.
- Jak prawidłowo komunikować się z dzieckiem? Jak prawidłowo komunikować się z dzieckiem?O czym trzeba pamiętać, komunikując się z dzieckiem? Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki.
- Czy dzieci naprawdę sprawiają problemy wychowawcze? Czy dzieci naprawdę sprawiają problemy wychowawcze?Czy wiecie, że „problemy wychowawcze” z dziećmi są wynikiem niedojrzałości... ich mózgów? Czym jest kora przedczołowa, za co odpowiada i jaki ma wpływ na zachowanie dzieci? Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki, i jakie ma rady dla rodziców.
 Jeszcze dwie, trzy dekady temu sądzono, że mózg się rozwija jedynie w dzieciństwie, a powyżej pewnego wieku podlega już wyłącznie zmianom starczym. Dziś wiemy, że to nieprawda – mózg posiada komórki macierzyste, a odpowiednio stymulowany, może przez całe życie produkować nowe neurony. Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki. Jeszcze dwie, trzy dekady temu sądzono, że mózg się rozwija jedynie w dzieciństwie, a powyżej pewnego wieku podlega już wyłącznie zmianom starczym. Dziś wiemy, że to nieprawda – mózg posiada komórki macierzyste, a odpowiednio stymulowany, może przez całe życie produkować nowe neurony. Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki.
Debata o kompetencjach XXI wieku i edukacji przyszłości
Jan Stradowski jest szefem działu nauki magazynu „Focus”, z wykształcenia lekarzem medycyny, z zamiłowania biologiem i przyrodnikiem. W Radiu TOK FM prowadzi audycję „Człowiek 2.0”. W rozmowie z Jolantą Gałecką, ekspertką edukacyjną, zastanawia się, czy można przewidzieć, co się wydarzy w przyszłości, jak przygotować młodych ludzi do życia w świecie, który jeszcze nie istnieje oraz jakie kompetencje zapewnią lepszy start w dorosłość. Zapraszamy do oglądania!














