Javascript is required
Przejdź do treści głównej
header image

Strefa inspiracji

Tajemnice mózgu dziecka

Tajemnice mózgu dziecka

Maciej Błaszak jest kognitywistą, biologiem,  specjalistą z dziedziny neurodydaktyki. W cyklu filmów popularnonaukowych dzieli się swą wiedzą o funkcjonowaniu mózgu dziecka w kontekście przyswajania wiedzy i umiejętności. Analizując czynniki, które ułatwiają naukę lub ją utrudniają, doktor Błaszak prowadzi nas przez fascynujący świat ludzkiego umysłu i odsłania tajemnice, które mogą pomóc nam zrozumieć dzieci, skuteczniej się z nimi komunikować, rozwiązywać problemy, budować motywację i wspólnie osiągać satysfakcję z nauki. Jeśli pracujesz z dziećmi, wychowujesz je lub po prostu chcesz je lepiej zrozumieć - obejrzenie tych filmów to punkt obowiązkowy!

Obejrzyj filmy

  • Czym są uczucia i czym nie są emocje w mózgu dziecka?

    Czym są uczucia i czym nie są emocje w mózgu dziecka?

    Dzieci w przedszkolu poznają pięć zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak i dotyk. A czy słyszeliście kiedyś o zmyśle interocepcji? Jeśli nie, obejrzycie krótki wykład dra hab. Macieja Błaszaka, prof. UAM, kognitywisty, biologa i specjalisty z dziedziny neurodydaktyki, który przybliża najważniejsze mechanizmy działania mózgu i wyjaśnia, czym różnią się emocje od uczuć.
  • Zdjęcie Macieja Błaszaka i tytuł "Czy dzieci z natury są dobre?".
    Opieka, sprawiedliwość, autorytet, lojalność, świętość i wolność – jak dowodzą badania, wszystkie wartości, które zwykliśmy wyprowadzać z szeroko rozumianej tradycji, mają swoje naturalne zakorzenienie w mózgu. Tajemnice neuronalnego sumienia przybliża nam dr hab. Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki.
  • Dlaczego należy z dziećmi rozmawiać na naukowe tematy i opowiadać im baśnie?

    Dlaczego należy z dziećmi rozmawiać na naukowe tematy i opowiadać im baśnie?

    „Wyobraźnia jest absolutnie konieczna, żeby sobie poradzić ze złożonością świata społecznego i naukowego” – wyjaśnia dr hab. Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki. W krótkim wykładzie badacz porusza kwestię dialogu i wyobraźni w procesie rozwoju zdolności poznawczych dziecka.
  • Narzędzia edukacyjne, czyli jak dotrzeć do umysłu dziecka
    Zdjęcie Macieja Błaszaka i tytuł "Narzędzia edukacyjne, czyli jak dotrzeć do umysłu dziecka".

    Narzędzia edukacyjne, czyli jak dotrzeć do umysłu dziecka

    Jakie są trzy kluczowe cechy ludzkiego poznania? O czym musimy pamiętać, rozmawiając z dzieckiem czy prowadząc lekcję? Jak dziecko odbiera informacje docierajace ze świata? Posłuchajcie kolejnego wykładu Macieja Błaszaka, prof. UAM, kognitywisty, biologa, specjalisty z dziedziny neurodydaktyki.
  • Jak prawidłowo komunikować się z dzieckiem?
    Zdjęcie Macieja Błaszaka i tytuł "Jak prawidłowo komunikować się z dzieckiem?".

    Jak prawidłowo komunikować się z dzieckiem?

    O czym trzeba pamiętać, komunikując się z dzieckiem? Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki.
  • Czy dzieci naprawdę sprawiają problemy wychowawcze?

    Czy dzieci naprawdę sprawiają problemy wychowawcze?

    Czy wiecie, że „problemy wychowawcze” z dziećmi są wynikiem niedojrzałości... ich mózgów? Czym jest kora przedczołowa, za co odpowiada i jaki ma wpływ na zachowanie dzieci? Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki, i jakie ma rady dla rodziców.
  • Zdjęcie Macieja Błaszaka i tytuł "Czemu służy stres dziecka i jak sobie z nim radzić?".
    Dlaczego pod koniec tygodnia pracy czujemy się zmęczeni? Czy zmęczenie jest zjawiskiem, które ma właściwość kumulowania się w czasie? Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki, i jakie ma rady dla rodziców.
  • Zdjęcie Macieja Błaszaka i tytuł "Fitness mózgu dziecka".
    Jeszcze dwie, trzy dekady temu sądzono, że mózg się rozwija jedynie w dzieciństwie, a powyżej pewnego wieku podlega już wyłącznie zmianom starczym. Dziś wiemy, że to nieprawda – mózg posiada komórki macierzyste, a odpowiednio stymulowany, może przez całe życie produkować nowe neurony. Posłuchajcie, co o tym mówi Maciej Błaszak, prof. UAM, kognitywista, biolog, specjalista z dziedziny neurodydaktyki.

Debata o kompetencjach XXI wieku i edukacji przyszłości

Jan Stradowski jest szefem działu nauki magazynu „Focus”, z wykształcenia lekarzem medycyny, z zamiłowania biologiem i przyrodnikiem. W Radiu TOK FM prowadzi audycję „Człowiek 2.0”. W rozmowie z Jolantą Gałecką, ekspertką edukacyjną, zastanawia się, czy można przewidzieć, co się wydarzy w przyszłości, jak przygotować młodych ludzi do życia w świecie, który jeszcze nie istnieje oraz jakie kompetencje zapewnią lepszy start w dorosłość. Zapraszamy do oglądania!

  • Dwie osoby w trakcie wywiadu.
    O edukacji przyszłości i kompetencjach XXI wieku rozmawiają Jolanta Gałecka, ekspert edukacyjny, oraz Jan Stradowski, szef działu nauki magazynu „Focus”.
  • Dwie osoby w trakcie wywiadu.
    O edukacji przyszłości i kompetencjach XXI wieku rozmawiają Jolanta Gałecka, ekspert edukacyjny oraz Jan Stradowski, szef działu nauki magazynu „Focus”.

Poznaj inne cykle

  • Jak uczyć mądrze

    Jak budzić ciekawość, kreatywność, wspomagać zapamiętywanie i uczyć współpracy.
  • Nieoczywiste kompetencje XXI wieku

    O kompetencjach przyszłości, sekretach motywacji, odporności psychicznej, uważności i kreatywności.